بزرگترین میراث امام خمینی (ره) مردم سالاری دینی است

تهران-ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق معتقد است بزرگترین میراث امام خمینی (ره) در واقع تئوری پردازی و هدایت نظام مردم سالاری دینی است که در هر شرایطی به مردم تکیه می کند.

حسن مجیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره مهم ترین میراث امام خمینی (ره) برای مردم کشور اظهار کرد: با مقایسه سایر انقلاب های معاصر با انقلاب اسلامی می توان به این نتیجه رسید که سایر انقلاب ها در مرحله براندازی نظام های استبدادی موفق عمل کردند، اما در ایجاد یک نظام وزین و سازکار مناسب و موثر در پویش انقلاب مانند آزادی، استقلال ناکام ماندند، از این رو بسیاری از آنها به دیکتاتوری های خشن تری تبدیل شده اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران که با مطالعه دقیق امام خمینی (ره) در حوزه های اسلامی و نظام های معاصر ایجاد شد، استبداد و استعمار را که بزرگترین آفت برای مردم است درمان و نظام مردم سالاری دینی را عملی کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق ادامه داد: امام میزان را رأی مردم می دانست و در هر شرایطی با پشتوانه مردم حرکت می کرد، اما در عین حال مردم را در جهت رعایت قوانین اسلامی به درستی هدایت کرد.

به گفته مجیدی، امام در شرایطی برجسته شد که مدعیان اسلام چهره های خشن و افراطی ارائه می کردند، اما امام خمینی (ره) که ضمن احترام به حقوق انسانی، نقش تعیین سرنوشت، حقوق طبیعی ارزش های اساسی اسلام را نیز مد نظر داشت.

وی خاطر نشان کرد: یک ولی فقیه باید هدایتگر و راهنما باشد و امام در این بعد اسلامیت نظامی را پی ریزی کرد که با گذشت نزدیک به ۴۰ سال با بالندگی به حیات خود ادامه می دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق یادآور شد: گرچه در این مدت ۴۰ ساله اشکالات بسیاری وجود داشته، اما در مقایسه با سایر نظام ها از جمله لیبرال و دموکراسی پیشرفت چندانی داشته است. در چهار دهه گذشته نظام با جنگ تحمیلی، تحریم های مختلف، فشارهای سنگین اقتصادی و سیاسی همراه بوده و توانسته امنیت و استقلال خود را حفظ کند.

مجیدی با اشاره به اینکه در مقوله عدالت و تعیین، تثبیت آزادی ها باید بیشتر تلاش شود، خاطرنشان کرد: میراث بزرگ امام در گام دوم با اتکا بر تجربه ۴۰ ساله و با باور نسل نو و نهادینه کردن در نسل نو می تواند خود را بهتر معرفی کند.

وی در ادامه گفت: مردم حمایت خود را از مردم سالاری دینی امام در همه پرسی های مختلف اعلام کرده اند.

به اعتقاد مجیدی، بی شک مردم در همه پرسی های مختلف حمایت خود را از اساس نظام نشان داده اند، حتی در حال حاضر پس از نیستی دشمنان امام خمینی از جمله صدام در عراق، مردم آن کشور اکنون در مراسم های مختلف با در دست داشتن عکس امام خمینی (ره) دوستی خود را نشان می دهند.

وی ادامه داد: در بسیاری از مقاطع اگر مسئولان تصمیمات بهتری می گرفتند، بی شک بحران های کشور کمتر بود. نظام مردم سالاری ارزش این را دارد برای جلوگیری از انحراف تلاش بیشتری صورت گیرد.

مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: باید براساس وصیت امام راحل با افزایش درک و هوشیاری و اعتماد به جوانان هویت اسلامی، ایرانی و عزت نسل جدید به درستی حفظ شود.

دانام **۹۴۹۱**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha