مردم بعنوان دیده بان در سامانه سجام گزارش می دهند

تهران- ایرنا- مدیرکل پیشگیری های مردمی  و مشارکت های مدنی قوه قضاییه با بیان دریافت بیش از هفت هزار گزارش مردمی در سامانه سجام اظهار داشت: قصد براین است تا قبل از اینکه جرم یا آسیبی روی دهد، مردم به عنوان دیده بان با ارسال گزارش، از آن پیشگیری کنند.

به گزارش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، سیدعلی اصغر رفاهی روز شنبه در نشست هم اندیشی با نماینده های سازمان های مختلف کشور برای اعلام هماهنگی و همکاری بیشتر درفعالیت های مربوط به سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) در بخش فساد مالی و اداری، افزود: پیشتر در گزارشات مردمی مشخص نبود که چه کسی گزارش را ارسال کرده است اما در این سامانه دیده بان با کدملی ثبت نام می کند و هویت دارد.


رفاهی با اشاره به اینکه سجام سامانه ای برای مخبری نیست، گفت: سجام در واقع نظارت و دیده بانی مردم در پیشگیری از وقوع جرم یا آسیب است.


وی ادامه داد: به دلیل ناشناس بودن گزارش دهنده و استفاده از اسامی مستعار، طبق قانون این گزارشات قابل بررسی نبودند، اما اکنون به دلیل شناخته بودن گزارشات به دقت بررسی و صحت و سقم آنها ارزیابی می شود.


مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه براساس اصل 156 قانون اساسی، دو پنجم وظیفه قوه قضاییه را مربوط به رسیدگی پرونده ها برشمرد و گفت: پیشگیری یکی از سه وظیفه دیگر قوه قضاییه و مهمترین آن است که قوه قضاییه با کمک دیگر نهادها باید برای تحقق آن تلاش کند.


رفاهی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی تصریح کرد:  92 هزار هیات مذهبی،105 هزار مدرسه و یک میلیون عضو انجمن اولیا و مربیان، 20 هزار سمن، مساجد، اماکن فرهنگی  و .. در کشور داریم که باید این ظرفیت ها را به سمت آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آن هدایت کنیم.


وی اضافه کرد: با وجود نظارت متمرکز سه قوه همچنان شاهد مشکلاتی هستیم که با رفتن به سمت نظارت غیرمتمرکز به ویژه در بحث سجام می توان این مشکلات را به کمترین حد ممکن رساند.


آرمان احمدی کارشناس سامانه سجام با ارائه توضیحاتی درباره این سامانه گفت: هر جا شهروندی مجموعه علل در محل زندگی خود مشاهده کرد که منجر به وقوع جرم یا آسیب می شود، از طریق سامانه ای مورد را گزارش می دهد و سپس در کوتاهترین زمان ممکن صحت و سقم این گزارش ارزیابی می شود. البته ورود به حیطه خصوصی افراد ممنوع است و دیده بان حق ندارد وارد حریم خصوصی دیگران شود.


وی افزود: در سامانه سجام گمنامی وجود ندارد، هر کسی نمی تواند گزارش دهد، دیده بانان شناخته شده و دارای صلاحیت هستند، هر گزارشی را که در سامانه درج می شود به سازمان های مرتبط ارسال می کنیم و انتظار داریم یک هم افزایی در سراسر کشور ایجاد شود تا گزارشات را به صورت کامل تر و با کیفیت تر دریافت کنیم.


براساس این گزارش، طبق مصوبات نشست پیشگیری از فساد اداری مالی سامانه سجام، مقرر شد پیش نویس تفاهم نامه در مدت دو هفته آماده و مربی برای برگزاری کارگاه های ملی و استانی معرفی شود.


همکاری در برگزاری کارگاه های ملی و استانی از طریق اعلام به استان ها و همکاری در تهیه محتوا طبق صلاحدید دستگاه های متبوع و اطلاع رسانی برای ساخت تیزر مشترک به منظور ترغیب هرچه بیشتر مردم به ثبت نام در سامانه سجام از دیگر مصوبات این نشست بود.


اجتمام **1003 ** 1095*1193

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha