۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83338265
T T
۰ نفر

نشست مکه و مصیبت غفلت از آرمان قدس

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83338265
نشست مکه و مصیبت غفلت از آرمان قدس

تهران-ایرنا- نامه رییس جمهوری به سران کشورهای عربی حاضر در مکه و هشدار او درباره آینده معامله قرن نشان می دهد که گرچه پادشاه عربستان نشست مکه را به اشتباه، نشست مصیبت خواند اما چشم پوشی عامدانه بر طرح شوم معامله قرن حکایت از ماهیت واقعی چنین نشستی به منظور رهایی از آرمان قدس دارد.

شهر مکه عربستان روزهای نهم و دهم خرداد میزبان نشست‌های سه گانه کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، نشست اتحادیه عرب و همچنین جلسه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود. نشست‌هایی که نقطه مشترک آنها هجمه علیه جمهوری اسلامی بود. این نشست در حالی برگزار شد که رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا در تلاش است تا در معامله‌ای موسوم به معامله قرن به استقلال و تمامیت فلسطین چوب تاراج بزند. غفلت آگاهانه سران عرب از خطری مه قدس شریف را تهدید می‌کند، رییس جمهوری را به نوشتن نامه‌ای مهم به سران کشورهای اسلامی حاضر در این نشست ترغیب کرد. نامه‌ای که بخش‌هایی از آن ضمن اعلام مخاطرات آینده خاورمیانه، استراتژی جمهوری اسلامی ایران در برابر این مخاطرات را مشخص می‌کند. این نشست در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در حالی در عربستان برگزار شد که مردم مسلمان در شهرهای زیادی از کشورهای مختلف اسلامی با حضور در راهپیمایی روز قدس مخالفت خود را با هر گونه هبه بیت المقدس و فلسطین اعلام کردند.

رهایی از قدس، آرمان تازه حاشیه نشینان خلیج فارس
حسام الدین آشنا رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری روز جمعه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «برخی رهبران منطقه و فراسوی آن، به جای «رهایی قدس» در جستجوی «رها شدن از قدس» هستند تا با کنار گذاشتن این آرمان مشترک، به سایر امورات خود بپردازند؛ از جنگ قدرت در داخل کشورشان تا سرکوب آزادی خواهان در نقاط دیگر منطقه».

بررسی شواهد موجود در رفتارها و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی حاکمان برخی کشورهای عرب منطقه نشان از تلاش آنها برای فراموشی عامدانه آرمان قدس دارد. میزان حساسیت رهبران جهان عرب درباره موضوع فلسطین قابل قیاس با نیم قرن گذشته نیست و به نظر می‌رسد تهدید و تطمیع خارجی بر این حساسیت تاثیر به سزایی گذاشته است.

در یکی دو سال اخیر در میان خبرهای مرتبط با سرزمین‌های اشغالی، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و بخشش بلندیهای جولان اشغالی به صهیونیست‌ها، گمانه‌ها و شایعاتی از دیدارهای شیخ نشین های عرب با مقامی از این رژیم منتشر می‌شود که نشان از چرخش قابل ملاحظه شماری از کشورها در نحوه تنظیم مناسبات با رژیم صهیونیستی و به فراموشی سپردن آرمان قدس دارد.

گذشته از سکوت و چشم پوشی برخی رهبران عرب در مقابل دست اندازی های صهیونیست‌ها به فلسطین، برخی هم پا را فراتر نهاده و به روابط دیپلماتیک و حتی حمایتی با این رژیم روی آورده‌اند. شواهد حکایت از آن دارد که قدس و مردم فلسطین در اولویت‌های استراتژیک شماری از کشورهای مسلمان نیست و این کشورها معامله موسوم به قرن را نه در ظاهر اما در باطن به عنوان راهکار موضوع فلسطین پذیرفته‌اند. به نظر می‌رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس حساسیت خود به موضوعات منطقه‌ای را در کانون تازه ای به نام ایران متمرکز کرده و با نادیده گرفتن عامدانه دشمن واقعی در توهم وجود دشمن تازه؛ روز به روز زرادخانه‌های خود را با تسلیحات آمریکایی پر می‌کنند.
 

**هشدار رییس جمهوری درباره عواقب سکوت اعراب

رییس جمهوری در نامه به سران کشورهای اسلامی از فلسطین به عنوان «زخم دیرین» در قلب همه مسلمانان یاد می‌کند. زخمی که به نظر می‌رسد ایجاد کنندگان آن در طرحی موسوم به معامله قرن در پی قطع این عضو زخمی جهان اسلام هستند. نتیجه چنین اقداماتی در مرحله نخست افزایش تنش‌ها در منطقه همیشه آشوب زده خاورمیانه خواهد بود. دامن زدن به اختلافات میان کشورهای جهان اسلام به ویژه دو عضو تاثیرگذار آن یعنی ایران و عربستان، هدفی تاریخی برای قدرت‌های غربی بوده و اکنون به نظر می‌رسد با کم رنگ کردن نقاط مشترک میان کشورهای مسلمان در راستای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنند. بهره برداران اصلی این رویه و رویداد رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند؛ اولی برای تثبیت اشغالگری و دومی برای حمایت استراتژیک از این اشغالگری و نیز کسب درآمد از حاشیه نشینان خلیج فارس.

**اعلام آمادگی ایران برای همکاری در راستای آرمان فلسطین

رییس جمهوری در نامه خود به سران کشورهای عربی حاضر در نشست مکه بار دیگر دکترین منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را برای همراهی و همکاری با مجموعه خانواده جهان اسلام و احقاق حقوق ملت فلسطین اعلام کرد، رویه‌ای که در ۴۰ سال اخیر هم همواره برآن تاکید کرده است. با این حال برخی از حاشیه نشین های خلیج فارس، با پیش کشیدن اختلافات مذهبی چشم بر این استراتژی بسته‌اند.
ایران در یک دهه گذشته بارها نقش تاثیرگذار خود در مبارزه علیه تروریسم، سد کردن راه قاچاق، کمک‌های بشردوستانه و علمی به همسایگان در حمایت از کشورهای مستقل در برابر توطئه‌های خارجی نشان داده است. اینکه چرا برخی حاشیه نشینان خلیج فارس چشم بر این واقعیات می‌بندند در بُعد داخلی به کینه‌ها و عصبیت‌های تاریخی آنها باز می‌گردد و در عرصه خارجی هم تطمیع و تهدیدهای قدرت‌های بزرگ تاثیر قابل توجهی در این نادیده انگاری داشته است.

با این وجود ایران زخم فلسطین را آن‌قدرها عمیق و مهم، و رفع آن را آن قدر حیاتی می‌داند که برای درمان آن چشم بر یاوه سرایی‌های بیانیه حاشیه نشینان خلیج فارس ببندد و بار دیگر بر آمادگی خود در راه آرمان فلسطین تاکید کند.

رییس جمهوری در بخشی از نامه با بیان اینکه معتقدم مسوولیت اسلامی، اخلاقی و حتی ملی کشورهای اسلامی ایجاب می‌نماید که درچنین شرایطی اختلافات درون خانواده جهان اسلام را کنار گذاشته و در صفی متحد و بنیانی مرصوص، در مقابل این توطئه شوم علیه ملت و کشور فلسطین و دنیای اسلام بایستیم، افزود: هر صدا و حرکتی که جهان اسلام را از این اولویت اصلی و فوری منحرف نماید در مسیر خدمت به رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان جهان اسلام و فلسطین عزیز، قرار گرفته است.»

اشاره‌ای که درک آن از سوی برخی سران کشورهای حاضر در نشست مکه می‌تواند آغازگر کاهش تنش‌ها در خاورمیانه باشد.

سیام **۹۴۰۲**۲۰۲۱**