۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۵۶
کد خبر: 83337987
T T
۰ نفر
جعفری: خانه های ورزش روستایی کارکرد ورزشی و اقتصادی دارد

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی معتقد است افتتاح خانه های ورزش روستایی نه تنها زمینه را برای استعدادیابی فراهم می کند بلکه راهکاری برای بازگشت ظرفیت های راکد این مناطق به چرخه اقتصادی می شود.

تجهیز بیش از سه هزار خانه ورزش روستایی در چند سال گذشته از سوی وزارت ورزش با محوریت فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی، می‌تواند نوید بخش آینده‌ای درخشان برای ساکنان مناطق روستایی باشد؛ شهروندانی که بنا به شرایط زندگی سطح پایینی از توسعه اقتصادی، اجتماعی و ورزشی دارند.


در این طرح مکان‌های بی کارکرد روستایی باسازی و با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان روستا و هیأت‌های بومی و محلی استان‌ها تجهیز می‌شوند.


گروه ورزشی ایرنا برای بررسی میزان پیشرفت این مکان‌ها پای سخنان «غلامرضا جعفری» رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی نشسته است. آنچه که در زیر می‌خوانید، متن کامل این گفت و گو است:



ایرنا: تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از سه هزار روستای ایران صاحب خانه ورزش شدند، هدف از اجرای این طرح در مناطق روستایی چیست؟


یکی از مهمترین بحث‌هایی که در توسعه ورزش مورد توجه است ایجاد ساختار و تشکیلات ورزشی در سراسر ایران به ویژه در حوزه روستایی است. البته در اساسنامه فدراسیون‌ها کاستی‌هایی برای توسعه ورزش این مناطق وجود دارد زیرا حوزه کاری فدراسیون تا بخش‌ها است و دهستان و روستا شامل آن نمی‌شود. فعالیت‌های فدراسیون ورزش روستایی به دهستان و روستاها مربوط است.



ایرنا: با این شرایط توسعه ورزش در روستا با توجه به گستردگی آن باید سخت باشد؟


فدراسیون باید با چند شیوه موضوع فعالیت‌های ورزشی را در مناطق روستایی مدیریت کند. نخست اینکه باید یک تشکیلات ورزشی در حوزه روستایی راه اندازی کند تا به عنوان پل ارتباطی با فدراسیون باشد. دوم اینکه با توجه به گستردگی مناطق روستایی بتوانیم برای تمام روستاهای کشور که بالغ بر ۵۳ هزار روستا است زیر ساخت ورزشی تدارک ببینیم که هزینه و بودجه‌های فراوانی لازم دارد. البته ما در این طرح از منابع موجود روستایی بهره می‌گیریم که شامل اماکن دولتی و بلا استفاده است.


به کار گیری این راهبرد موجب شده تا با استفاده از ظرفیت‌ها، بازگشت سرمایه به چرخه اقتصادی داشته باشیم.



ایرنا: آیا هدف اصلی از ایجاد این طرح استعدادیابی در روستا برای شناخت نخبگان ورزشی است؟


بدون شک تجهیز محیط روستایی با ابزار ورزش می‌تواند به استعدادیابی منتهی شود اما در کنار این استعدادیابی نباید ارتباط خانه‌های روستایی با فدراسیون قطع باشد بلکه مدیریت روستا که همان دهیار است به عنوان پل ارتباطی با هیأت‌های بومی و محلی سراسر کشور فعالیت می‌کنند.


همچنین افتتاح این خانه‌ها در مناطق روستایی امکانی ایجاد می‌کند که جامعه آماری روستا بیش از پیش با واقعیت‌های ورزش و وسایل ورزشی آشنا شوند.



ایرنا: میزان همکاری فدراسیون‌ها با طرح احداث خانه روستایی چگونه بوده است؟


البته تنها فدراسیون‌ها نیست که کمک کردند بلکه باید یک تشکر ویژه از ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته باشم زیرا این ستاد در راستای تعدیل آسیب‌های اجتماعی در مناطق روستایی، همکاری ویژه ای با فدراسیون دارد. همچنین وزارت ورزش و جوانان با محوریت فدراسیون بومی و محلی کمک‌های فراوانی به این طرح داشته است و این فدراسیون از این کمک‌ها در کنار مشارکت‌های مردمی برای تجهیز خانه‌های روستایی استفاده می‌کند.



ایرنا: وسایل ارسال شده برای مناطق روستایی یکسان است یا در ورزش آمایش رشته‌ای شکل می‌گیرد؟


در ابتدا وسایل به میز تنیس، دارت و … منتهی می‌شد اما اکنون تخصصی‌تر به مساله نگاه می‌شود و برای هر استان به تناسب توانایی یا استعداد رشته خاص، وسایل ارسال خواهد شد.


البته برای نیاز سنجی نظرسنجی‌هایی انجام می‌شود تا ظرفیت و اولویت‌های مناطق مختلف شناخته و مشخص شود.



ایرنا: این طرح در کوتاه مدت بازخوردی هم داشته است؟


جعفری: بحث توسعه ورزش در روستا از چشم اندازهای وزارت ورزش است و با افتتاح خانه‌های روستایی بدون شک شاهد تحول در اوقات فراغت جوانان و نوجوانان این مناطق هستیم.


در چارچوب این برنامه سعی داریم که هم مردان و هم زنان از مزایای این طرح برخوردار شوند. همچنین برای ایجاد زمینه‌های انگیزشی به دنبال برگزاری المپیاد خانه‌های روستایی هستیم. در صورت تحقق این مهم انگیزه برای فعالیت ورزشی در روستاها بیشتر از همیشه خواهد بود.


ورزشی **۲۰۵۲**۹۱۲۹

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha