۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۴۲
کد خبر: 83301505
T T
۰ نفر
معاون وزیر: حمایت ازتوسعه ورزش ‌های بومی و محلی در اولویت است

مشهد - ایرنا - معاون فرهنگی و توسعه همگانی وزیر ورزش و جوانان گفت: حمایت از توسعه ورزش‌ های بومی و محلی و ورزش های روستایی و عشایری در اولویت قرار دارد.

سید عبدالحمید احمدی جمعه شب در حاشیه برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات كشتی با چوخه رهورد یادواره شهید بابامحمد رستمی در قوچان طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال برنامه ‌های حمایتی از مسابقات ورزشی در روستاها و مناطق عشایری، ورزش ‌های سنتی همچون كشتی با چوخه و رویدادهای بین ‌المللی در حوزه ورزش روستایی و عشایری و همچنین بازی ‌های بومی، محلی توسط این وزارتخانه و فدراسیون بازی ‌های بومی و محلی به جدیت پیگیری خواهد شد و اعتبارات ویژه ‌ای نیز برای این بخش در نظر گرفته ‌شده است.
وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از كشتی با چوخه رهورد و نیاز به حمایت بیشتر از این رشته ورزشی، اظهار داشت: باید از این ظرفیت در برگزاری كشتی چوخه به‌ صورت بین‌ المللی با محوریت خراسان رضوی و شهرستان قوچان استفاده كرد.
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: از طریق دعوت از كشورهای همسایه و برگزاری مسابقات كشتی با چوخه می‌ توان ارتباط بین كشورها و ملت ‌ها را توسعه داد.
وی شهرداری ‌ها را یكی از مهمترین اركان ورزش همگانی دانست و افزود: با حضور، مشاركت و مدیریت شهرداری ‌ها می‌ توان امكان توسعه هرچه بهتر ورزش‌ های همگانی بین اقشار جامعه را فراهم كرد.
رئیس فدراسیون ورزش‌ های روستایی و بازی ‌های بومی و محلی نیز كشتی با چوخه رهورد را یكی از قطبهای كشتی با چوخه كشور دانست و گفت: كشتی با چوخه رهورد به‌ خاطر قدمت خود می‌ تواند نقطه عطفی در فرایندهای توسعه ورزش سنتی قوم كرمانج باشد.
غلامرضا جعفری افزود: پیگیر راه ‌اندازی آكادمی تخصصی در این منطقه برای استفاده از ظرفیت ‌های خراسان رضوی با محوریت گود كشتی رهورد هستیم تا از ارزش‌ های فرهنگی صیانت كنیم.
مدیركل ورزش جوانان خراسان رضوی نیز گفت: كشتی با چوخه از سال گذشته به فدراسیون ورزش ‌های روستایی و بازی‌ های بومی و محلی افزوده شد زیرا معتقدیم كاركرد این رشته ورزشی باید به سوی بومی و محلی شدن كشانده شود.
فرزاد فتاحی افزود: امسال با كمك فدراسیون ورزش‌ های روستایی برنامه ‌هایی در سطح استان برای كشتی با چوخه در نظر گرفته‌شده كه قوانین و مقررات نیز در این زمینه تغییراتی خواهد داشت.
وی بابیان اینكه تلاش می‌ كنیم برای اولین بار این رویداد را به‌ صورت بین‌ المللی برگزار كنیم اظهار داشت: باید نیم ‌نگاهی به توسعه زیرساخت ‌ها در كشتی با چوخه داشته باشیم و اگر منابع مالی اجازه دهد كارهای زیربنایی در منطقه رهورد انجام خواهد شد.
وی گفت: برای سرمایه‌ گذاری دولتی در گود كشتی رهورد نیازمند تملك زمین هستیم كه بعد از آن بتوان با استفاده از منابع ملی و استانی و كمك خیرین در این زمینه اقدام كرد.
در این مراسم عملیات اجرایی سایت مخابراتی رهورد با اعتبار 15 میلیارد ریال آغاز شد.
با احداث این سایت روستاهای آبجهان، شیر زن، آسی بلاغ، قره چه و رهورد زیرپوشش سیستم همراه اول قرار خواهد گرفت.
شهرستان 180 هزار نفری قوچان در 137 كیلومتری مشهد واقع است.
7501 / 6053
۰ نفر