اطلاعات فشار خون بیش از ۳ میلیون نفر در سامانه سیب ثبت شده است

تهران- ایرنا- معاون وزیر بهداشت گفت: از ابتدای پویش ملی کنترل فشار خون تاکنون اطلاعات فشار خون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سیب (سامانه یک پارچه بهداشت) و بیش از ۵۵ هزار نفر در سامانه خوداظهاری فشار خون ثبت شده است.

به گزارش وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی روز شنبه در نشست شورای هماهنگی رؤسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی که با حضور وزیر بهداشت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: برای اولین بار در کشور پویش ملی کنترل فشار خون اجرا می‌شود و در لحظه کل کشور را از طریق داشبوردهای مدیریتی رصد و نظارت می‌کنیم.


وی ادامه داد: شواهد علمی و مدیریتی بسیار زیادی برای اجرای پویش ملی کنترل فشار خون در کشور وجود دارد و نتایج این طرح تاکنون بسیار دلگرم کننده بوده است. از روز ۲۷ اردیبهشت این طرح همزمان با روز جهانی فشار خون در فاز اول که مربوط به اطلاع رسانی و ارائه آموزش به کاربران طرح بود، آغاز شد و پزشکان، پرستاران، دانشجویان و سایر گروه‌ها از نظر هماهنگی با پویش ملی کنترل فشار خون آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.


سنجش فشار خون در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت


دبیر اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون بیان کرد: حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت، ۶۷۰۰ پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی، ۲۴۰ کلینیک ویژه و ۱۰۰۲ بیمارستان دولتی و خصوصی در کشور به این طرح کمک می‌کنند و پیش بینی کرده‌ایم که حداقل ۲۴۶۱ پایگاه ثابت و سیار در محل تجمعات پرتردد مانند مساجد و بازارها جهت سهولت در دسترسی مردم ایجاد شود.


مشارکت بین بخشی در پویش ملی فشار خون


رئیسی اظهار داشت: پویش ملی کنترل فشار خون بدون مشارکت بین بخشی به موفقیت نمی‌رسد. در این طرح بر مشارکت جمعی و همگانی تمرکز کرده‌ایم و جلب مشارکت مردم، نهادها و سازمان‌ها و آگاهی بخشی عمومی در کنار ثبت، درمان و مراقبت و پیشگیری از پرفشاری خون مهمترین هدف ما است.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اعلام آمادگی بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در پویش ملی کنترل فشار خون، افزود: علاوه بر مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های ثابت و سیار، سایر دستگاه‌ها نیز مانند صنایع، خانه‌های کارگری، هلال احمر، نیروهای مسلح و سایر وزارتخانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که واحدهای خود را در اختیار این طرح قرار دهند.


اطلاع رسانی مناسب و افزایش مراجعه مردم برای سنجش فشار خون


وی بیان کرد: اطلاع رسانی مناسب در پویش ملی کنترل فشار خون باعث افزایش مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی شده است. همچنین سامانه خوداظهاری فشارخون به آدرس salamat.gov.ir برای سهولت در دسترسی مردم راه اندازی شد و پس از ورود و ثبت اطلاعات توسط مردم، پیامکی حاوی اطلاعات مربوط به فشارخون برای آنها ارسال می‌شود و این مراقبت‌ها و توصیه‌ها نیز ادامه پیدا خواهد کرد.




وظیفه وزارت بهداشت کمک به سلامت جامعه است


محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اجتماعی شدن سلامت نیز در این نشست گفت: کار وزارت بهداشت کمک به سلامت افراد، خانواده‌ها و جامعه است و تأمین سلامت جامعه بدون مشارکت بین بخشی، بسیار دشوار و شاید غیرممکن است. مردم ایران به وزارت بهداشت، اعتقاد بسیار بالایی دارند و در هر دعوتی به خوبی حضور پیدا می‌کنند و در پویش ملی کنترل فشارخون که جمعیت هدف ما ۴۰ میلیون نفر است، مشارکت مردم بیش از حد انتظار بوده است.


وزارت بهداشت گواهی ریشه کنی سرخک و سرخچه را می‌گیرد


وی بیان کرد: اعتماد به وزارت بهداشت در سایر کشورهای دنیا به اندازه ایران وجود ندارد و این هفته وزارت بهداشت موفق می‌شود گواهی ریشه کنی سرخک و سرخجه را بگیرد، اما در حال حاضر در آمریکا بیش از ۸۰ هزار و در اروپا بیش از ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرخک وجود دارد و ترامپ برای واکسیناسیون مردم التماس می‌کند، اما مردم مراجعه نمی‌کنند و می‌بینیم که مردم ایران اعتقاد و اعتماد زیادی به وزارت بهداشت دارند.


هزینه پویش ملی کنترل فشار خون

مشاور عالی وزیر بهداشت افزود: مسیری که برای کنترل بیماری‌ها در کشور توسط وزیر بهداشت آغاز شده، ساختاری، مدیریتی و قدرتمند است. این مسیر منطبق بر نیازهای نظام سلامت است و هزینه طرح پویش ملی فشار خون در کشور کمتر از ایجاد چند بخش ICU است.


اکبری گفت: یکی از دستوراتی که حدود ۳ ماه پیش دکتر نمکی داد تاکید بر اهمیت توجه به مباحث جمعیتی است و این بحث را به یک مؤلفه کاملاً علمی تبدیل کرده‌ایم و در بحث جمعیت، مباحث سیاسی و گروهی مطرح نیست و به صورت علمی دنبال می‌شود.


اجتمام *۹۴۸۲*۱۸۳۴

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha