۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۱۷
کد خبر: 83336983
T T
۲ نفر

رنج ها و زیان های مالی و جانی بی آبی در بلوچستان

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۱۷
کد خبر: 83336983
رنج ها و زیان های مالی و جانی بی آبی در بلوچستان

چابهار- ایرنا- نبود آب و شبکه آبرسانی در روستاهای منطقه بلوچستان همواره زیان های مالی و جانی برای مردم به همراه داشته است بطوریکه در تازه ترین مورد سه دانش آموز روستای کموبازار چابهار هنگام برداشت آب از هوتگ غرق شده و جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا چند ماه پیش بود که چهار دختر نوجوان و جوان در روستای زیردان نیکشهر که برای برداشت آب از برکه رفته بودند یکی از آنان داخل برکه افتاده و سه نفر دیگر برای نجات وی یکی پس از دیگری به آب زدند و غرق شده و جان خود را از دست دادند.



در بارندگی‌های اخیر نیز چهار دختر در روستای کهیر کنارک برای نجات از گرما و آبتنی وارد رودخانه شده بودند که غرق شده و جان باختند.



جان باختن چندین نفر که بیشتر آنان نیز دختر بودند در رودخانه‌های سرباز، نیکشهر، باهوکلات، کهیر و برکه‌ها و هوتگ ها که یکی هنگام برداشت آب از هوتگ غرق و دیگری طعمه تمساح پوزه کوتاه شده نشان دهنده وجود مشکلات عدیده آبرسانی به روستاهای این منطقه است.



مرگ سه دانش آموز خردسال در هوتگ روستای کموبازار هنگام نوشیدن آب و آبتنی برای فرار از گرما، اذهان عمومی را جریحه دار و مردم این روستا را در غم و اندوه فرو برد.



دانش آموزانی که پس از پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی در اندیشه بازی کودکانه و کمک کردن به مادر در تهیه آب بودند به یکباره با آرزوهای کودکانه در آب‌های هوتگ غرق و زیر خروارها خاک مدفون شدند.



دخترکان خردسالی که برای رسیدن عید سعید فطر روز شماری می‌کردند تا لباس‌ها و کفش‌های نوی عیدی را به تن کنند اما افسوس...



قصه بی آبی و کم آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان گرچه معمولی و عادی شده اما مرگ کودکانی که اسیر گل و لای کف هوتگ شده و مظلومانه جان باختند دیگر نباید عادی و فراموش شود بلکه عاملی برای تحرک و اقدام عملی در تأمین آب آشامیدنی و مورد نیاز اهالی شهرها و روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان باشد، مناطقی که از صدها سال قبل تاکنون با مشکل تأمین آب رو به رو بوده‌اند.



این حادثه شاید دل هیچکس بجز خانواده و نزدیکان جان باختگان را به درد نیاورد اما می‌تواند تلنگری به مسئولان باشد تا برای حل مشکل بی آبی و کم آبی این منطقه چاره اندیشی کنند.



به گفته یکی از اعضای خانواده کودک فوت شده در روستای کموبازار پلان، هیچکس این حادثه را از نزدیک بررسی نکرد و صداوسیما هم هیچ کلیپ و تصویری از این سه دانش آموز پخش نکرد و شاید تا چند روز دیگر فراموش شوند اما مشکل کم آبی همچنان باقی است.



هر چند نمایندگان مردم حوزه‌های انتخابیه چابهار و ایرانشهر و فعالان شبکه‌های اجتماعی با اظهار تأسف از فوت دانش آموزان دختر، تحلیل‌هایی در این زمینه ارائه کردند اما مهمترین راه جلوگیری از این قبیل حوادث را تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی با شیرین سازی و انتقال آب دریا به روستاها دانستند.



تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت وگو با خانواده جان باختگان به دلیل گرفتاری و غم درگذشت کودکانشان امکان پذیر نشد اما یکی از اعضای خانواده سه دانش آموز منیره و مریم خدمتی و یسرا دلشب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا شرکت کرد و گفت: متأسفانه والدین منیره و یسرا نتوانستند در این گفت وگو شرکت کنند.



۲ نفر از این دانش آموزان خواهر و یک نفر دیگر نیز دختر عموی آنان بود.



** همه دانش آموزان و خردسالان روستایی برای برداشت آب به هوتگ می‌روند



یکی از اعضای خانواده جان باختگان به خبرنگار ایرنا گفت: این سه دانش آموز همیشه خانواده را در تهیه آب کمک می‌کردند و پس از تعطیلی مدارس نیز معمولاً کارشان برداشت آب و یا آبتنی در نزدیکی هوتگ هاست.



حسن بادفر افزود: جان باختن سه دختر خردسال از یک خانواده که ۲ خواهر و یک دختر عمو بودند برای ما خیلی سخت است و علاوه بر اهالی روستای کموبازار مردم بخش پلان و چابهار و حتی استان داغدار هستند.



وی از خبرگزاری ایرنا برای اطلاع رسانی سریع و به موقع این حادثه قدردانی کرد و افزود: پس از انتشار خبر فوت این سه دانش آموز از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی، واکنش‌های زیادی در جامعه بوجود آمد بسیاری از مردم استان با ما همدردی کردند.



بادفر ادامه داد: بسیاری از کودکان این روستا به دلیل نبود امکانات تفریحی و ورزشی در خاک و گل‌های کنار هوتگ ها و زیر درختان بازی می‌کنند و ضروریست برای ساخت اماکن ورزشی و پارک و لوازم تفریحی و سرگرمی اقدام لازم انجام شود تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.



وی گفت: اب در این روستا و سایر روستاهای بخش پلان و دشتیاری حکم طلا را دارد و تانکرهای آبرسان در هر ماه ۲ بار به مردم این روستا آن‌هم براساس سهمیه ۱۵ لیتر و حتی کمتر آبرسانی می‌کنند و این سهمیه کفاف نمی‌دهد به همین شبب مجبوریم هر تانکر ۶ هزار لیتری آب را بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنیم.



وی تصریح کرد: در کجای ایران سراغ دارید که برای برداشت آب چند نفر کشته شوند تاکی باید این وضعیت بی آبی ادامه داشته باشد و شاهد از دست دادن بهترین فرزندانمان در سنین کودکی و نوجوانی باشیم.



بادفر افزود: خانواده‌ها مجبورند کودکان خردسالان و نوجوان خود را برای تهیه آب به هوتگ ها بفرستند زیرا خانواده‌های روستایی این منطقه حتی توان هزینه معاش خانواده را دارند چه رسد به اینکه برای یک تانکر ۶ هزار لیتری ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کند.





روستای کمو بازار چابهار با ۱۰۰ دانش آموز مدرسه ندارد



عضو شورای اسلامی بخش پلان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستای کموبازار با ۶۰ خانوار و ۴۰۰ نفر جمعیت بعد از ۴۰ سال فاقد مدرسه است و ۷۵ دانش اموز مقطع ابتدایی و ۲۵ دانش اموز راهنمایی و دبیرستان برای تحصیل به روستاهای همجوار می‌روند.



شه بخش گرگیج افزود: این روستا نظیر ۴۰۰ روستای دیگر شهرستان چابهار فاقد امکانات ورزشی، تفریحی و سرگرمی است و دانش آموزان پس از تعطیلی معمولاً در کنار هوتگ ها و برکه‌های آب و زیر درختان چش مشغول بازی می‌شوند.



وی بیان کرد: واقعاً جای تأسف است که در قرن ۲۱ روستاهای چابهار همجوار دریای عمان فاقد آب باشند و مردم برای تهیه آب شرب و شستشو از هوتگ ها استفاده کنند.



وی گفت: دانش آموزان روستا هر روز سه کیلومتر مسیر روستا تا مدرسه را می‌پیمایند تا به کلاس درس برسند و مجبورند در گرد و غبار و گل‌های مشهور دشتیاری و سرصورتی گل الود در کلاس درس حاضر شوند.



عضو شورایعالی استان‌ها افزود: چطور برای ساخت مدرسه در روستای کموبازار و دیگر روستاهای چابهار اعتباری وجود ندارد ولی هزینه‌های زیادی برای توسعه بندرچابهار صرف می‌شود.





دختران زیادی در بلوچستان برای برداشت آب در هوتگ، برکه و رودخانه جان باخته و حتی طعمه تمساح شده‌اند



نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام منابع آبی نظیر هوتگ، برکه و رودخانه از مردم این منطقه قربانی گرفته‌اند.



عبدالغفور ایران نژاد افزود: وقتی یک نفر در روستای کشاری طعمه تمساح شد هیچکس حتی برایش ناراحت نشد و اکنون نیز برای قربانیان هوتگ و برکه‌ها هم هیچ ناراحتی برای مسئولان ندارند.



وی بیان کرد: هیچکس باورش نمی‌شود مردم بلوچستان برای تهیه آب و نجات از خشکسالی چه می کشند و چگونه روزگار می‌گذرانند.



وی خواستار حل مشکل بی آبی در روستاهای چابهار و کنارک و سایر شهرها وروستاهای سیستان وبلوچستان با شیرین سازی آب دریا شد.



وی با اظهار تأسف از جان باختن دانش اموزان روستای کموبازار خاطرنشان کرد: خانواده این عزیزان نیازمند کمک و مساعدت هستند و باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید پروژه آبرسانی به پلان و دشتیاری هر چه سریع‌تر تکمیل شود.





۴۵ تانکر در روستاهای چابهار آبرسانی سیار انجام می‌دهند



رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی چابهار نیز گفت: از مجموع ۴۳۸ روستای چابهار حدود ۱۶ روستا شبکه آبرسانی نیمه فعال دارند و بقیه انها با ۴۵ دستگاه تانکر روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر به طور سیار آبرسانی می‌شود.



رضا ناروئی افزود: وضع آبرسانی سیار به روستاها به دلیل تشدید خشکسالی‌ها و بی آبی بحرانی است.



وی خواستار تکمیل شبکه ابرسانی ۲۶۱ روستایی پایین دست سد زیردان و ۲۱۰ روستایی پایین دست سد پیشین شد و خاطرنشان کرد: جای تعجب است که چرا اعتباری برای شیرین سازی و انتقال اب از دریا به روستاها و شهرها تخصیص پیدا نمی‌کند.



رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی چابهار گفت: در زمان بارندگی‌ها و پرآب شدن هوتگ ها بخشی از مشکلات بی آبی مرتفع می‌شود و بیشتر مردم روستاهای دشتیاری، پلان و پیرسهراب چابهار برای شستشو و شرب به هوتک ها پناه می‌برند.





هوتگ های چابهار تأمین کننده آب احشام و انسان هستند



سرپرست فرمانداری چابهار نیز با اظهار تأسف از فوت همزمان سه دختر گفت: جای بسی تأسف است که روستاهای چابهار با همه طرفیت‌های تجاری و اقتصادی این بندر با بحران بی آبی رو به رو هستند و دختران این سرزمین برای برداشت آب از هوتگ جان خود را از دست می‌دهند.



رحمدل بامری افزود: ۸۰ درصد مردم چابهار فاقد شبکه آبرسانی هستند و بخش بزرگی از آب مورد نیاز مردم بخش‌های پلان و دشتیاری از آب‌های جمع آوری شده در هوتگ ها تأمین می‌شود.



وی خواستار تخصیص اعتبار و ردیف ویژه برای ساماندهی اصولی هوتگ ها شد و خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه آبرسانی در این شهرستان نیازمند اعتبار است.





به گزارش ایرنا سه دانش آموز روستای کموبازار از توابع بخش پلان شهرستان چابهار در هوتگ (گودال کنده شده برای ذخیره آب‌های باران و استفاده مردم و احشام) غرق شدن و جان باختند.



رئیس اداره آموزش و پرورش بخش دشتیاری چابهار روز چهارشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دانش آموزان به نام‌های منیره خدمتی، مریم خدمتی فرزند واحد و یسرا دلشب فرزند ناصر از روستای کموبازار یا ولی محمدبازار هستند که برای برداشت آب به داخل هوتگ افتاده و غرق شدند.



انور بادپا افزود: این دانش آموزان ۹ و ۱۰ ساله و در پایه دوم و سوم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند که متأسفانه به دلیل بی احتیاطی و برای نجات از گرما برای آبتنی به هوتگ رفته بودند که به داخل آب افتاده و غرق شدند.



هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد، این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است.‌



به گزارش ایرنا، روستای کموبازار یا ولی محمد بازار در ۲ کیلومتری شهر پلان واقع شده و پلان در ۷۰ کیلومتری چابهار قرار دارد.



شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.



شهر چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.



۳۰۴۳ **۶۰۸۱


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha