۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۳۱
کد خبرنگار: 1279
کد خبر: 83335592
T T
۱ نفر
آتش سوزی ۱۰ هکتار از زمین های ابولفارس در رامهرمز مهار شد

اهواز- ایرنا- سرپرست فرمانداری رامهرمز گفت: دقایقی پیش با تلاش اهالی روستاهای حاجی آباد و نظرآباد از توابع بخش ابوالفارس آتشی که حدود ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی و مراتع منطقه را دربر گرفته بود، مهار شد.

موسی ممبینی جمعه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: بخشی از این زمین‌ها آبی، دیم و شامل مراتع می‌شد که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد دلیل این آتش سوزی عوامل انسانی است.


وی با اشاره به اینکه این آتش سوزی به هیچ محصول کشاورزی آسیب وارد نکرده، گفت: ظاهراً تعدادی از اهالی با آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی قصد داشتند که زمین‌های خود را برای کشت تابستانه آماده کنند اما آتش به دلیل وزش باد به دیگر زمین‌ها و مراتع پیشروی کرد.


رئیس شورای تأمین شهرستان رامهرمز ادامه داد: پیش از این به دستور مقامات قضائی از کشاورزان شهرستان رامهرمز خواسته شده بود که از آتش زدن بقایای محصولات برداشت شده از زمین‌ها خود داری کنند.



ممبینی تصریح کرد: با توجه به تبعات آتش سوزی صورت گرفته پیگیری‌ها برای شناسایی عامل این آتش سوزی آغاز شده تا در اولین فرصت به مراجع قضائی معرفی شود.


وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی لازم به ذکر است به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب‌تر دارد.


سرپرست فرمانداری شهرستان رامهرمز خرد کردن و توزیع بقایا در سطح مزرعه، رعایت تناوب در کشت گندم، حبوبات و انجام آیش، چَراندن دام‌ها و کمپوست کردن بقایا را به عنوان راهکار اولیه جهت جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی دانست و تاکید کرد: در این مسیر ضروری است کشاورزان با مشاوره با مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارشناسان و مروجان کشاورزی ضمن آگاهی از مزایای حفظ کاه و کلش و باقیمانده‌های محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر روی تولید، خاک زراعی و محیط زیست، نسبت به بکارگیری راهکارهای جایگزین اقدام کنند.


در همین رابطه منابع محلی اعلام کردند که در این آتش سوزی بخشی از درختان و مراتع امامزاده دوپیران ابوالفارس طعمه حریق شدند.



پیش از این نیز در شامگاه دوشنبه بیش از ۲۲۰ هکتار از مراتع در بخش رود زرد شهرستان رامهرمز در آتش سوخت که با تلاش نیروهای امدادی و مردمی از پیشروی آتش جلوگیری و حریق مهار شد.


هر یک میلیون تن کاه سوخته شده حدود ۵۶ هزار تن دی اکسید کربن در هوا آزاد می‌سازد و سوزاندن بقایای کشاورزی اثرات تشدید کننده‌ای بر انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر و آلودگی محیط زیست دارد.


۹۹۳۱/۳٠۲۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha