۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۱۵
کد خبر: 83324289
T T
۰ نفر
خويشاوندان نيازمند در پرداخت زكات اولويت قرار گيرند

قزوين - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شهر قزوين گفت: در پرداخت زكات، اول بايد خويشاوندان و همسايگان محروم و در مرحله بعد به ساير نيازمندان توجه كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از دفتر امام جمعه قزوين، آيت‌الله عبدالكريم عابديني روز چهارشنبه در جلسه شوراي زكات استان قزوين كه در سالن جلسات استانداري برگزار شد، افزود: خدا دستور داده تا امانت هاي الهي را به اهلش برسانيم و اين مهم در حوزه زكات بسيار حائز اهميت است.
وي تصريح كرد: بايد همه با هم همت كنيم و دست يكديگر را بگيريم تا در اجراي دقيق رسالت‌هاي مربوط به حوزه زكات سربلند باشيم و در قيامت پيش خدا رو سياه نشويم.
امام جمعه قزوين با تاكيد بر استفاده هر چه بيشتر از فرصت ماه رمضان، اظهار داشت: نمازهاي جماعت، جمعه و شب‌هاي احيا فرصت‌هاي ماه رمضان هستند كه بايد تلاش كنيم به نحو شايسته از آنها بهره ببريم.
نماينده ولي فقيه در استان با بيان اينكه بايد براي تبيين هر چه بيشتر فرهنگ زكات در جامعه از ائمه جماعات استفاده كنيم، تصريح كرد: تلاش كنيم در شب‌هاي قدر كه فرصتي براي بررسي اعمال سال گذشته هر انسان است، ببينم براي تطهير مالي خود چه گام‌هايي برداشته‌ايم.
وي با بيان اينكه اگر جزو پاكان نباشيم نه ليله القدر و نه قرآنِ نازل شده در اين شب را درك نمي‌كنيم، افزود: لازم است موضوع زكات را به عنوان يكي از زمينه‌هاي پاكي و طهارت مال، جدي بگيريم و اين موضوع را براي مردم تبيين و تشريح كنيم.
آيت‌الله عابديني با تاكيد بر اينكه هدف اصلي در پرداخت زكات، نيازمندپروري نيست بلكه توانمندسازي نيازمندان است، ادامه داد: اينكه بتوانيم توانمندسازي را در حوزه زكات دنبال كنيم، مردم را اكرام كرده‌ايم چون ما فقط مامور اطعام نيستيم بلكه مامور اكرام نيز هستيم و اكرام بر اطعام اولويت دارد.
امام جمعه قزوين اضافه كرد: پرداخت كنندگان بايد خود را نيازمند نيازمندان بدانند چون خدا در قرآن مي‌فرمايد 'در اموال آنها حقّي براي سائل و محروم وجود دارد' و اگر از اين حقي كه در اموال ما دارند را دريافت نكنند، گرفتار مي‌شويم.
نماينده ولي فقيه در استان با تاكيد بر اينكه توزيع دقيق زكات، رسالت شوراي موسوم به اين نام است، تصريح كرد: توزيع دقيق زكات چند پيشنياز دارد كه يكي از مهمترين آنها آگاهي از قوانين ديني و مسائل شرعي است و بايد اين مهم در جامعه اطلاع‌رساني شود.
آيت‌الله عابديني يادآور شد: اگر بخواهيم دقيق عمل كنيم بايد جامعه هدف را به درستي شناسايي و انتخاب نماييم و اگر در اين موضوع كوتاهي شود ممكن است پرداخت‌ها به نيازمندان واقعي نرسد.
به گفته وي، سومين رسالت شوراي زكات پس از شناسايي جامعه هدف و آگاهي از مسائل شرعي اولويت‌بندي در اين حوزه است و اگر بر اساس اولويت‌ها عمل كنيم نتيجه مطلوبي به دست مي‌آوريم.
8054* 6101

سرخط اخبار استان‌ها