۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبر: 83319251
T T
۰ نفر
اذعان دوباره به بی اعتباری ادعاهای تنش زای آمریكا در عراق

بغداد - ایرنا - اذعان سخنگوی وزارت دفاع آلمان به كاهش سطح تهدیدات امنیتی در عراق بار دیگر بی اعتباری جنجال امنیتی و جنگ روانی واشنگتن در عراق و منطقه را نشان داد.

رسانه های عراق شنبه شب از اعلام وزارت دفاع آلمان مبنی بر از سرگیری قریب الوقوع فعالیت های خود مربوط به آموزش نظامی ارتش عراق در قالب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سركردگی آمریكا در خبر دادند.
وزارت دفاع آلمان دو روز پیشتر و همزمان با اقدام مشابه آمریكا در خارج كردن كارمندان غیرضروری خود از عراق، از اعلام تعلیق فعالیت های مستشاری خود در عراق سخن گفته بود.
این اقدام آلمان مایه شگفتی ناظران و بعنوان همراهی با جنگ روانی آمریكا در القای ناامنی در عراق و افزایش تنش در منطقه تعبیر شده بود.
اكنون 'ینس فلوسدورف' سخنگوی وزارت دفاع آلمان ضمن اعلام از سرگیری قریب الوقوع فعالیت های مستشاری ارتش كشورش در عراق، تصریح كرده است كه جدیدترین بررسی های ائتلاف بین المللی نشانگر كاهش سطح تهدیدات امنیتی در عراق است.
اشاره سخنگوی وزارت دفاع آلمان به آخرین بررسی های ائتلاف و تاكید بر كاهش سطح تهدیدات، بار دیگر بی اعتباری ادعاهای آمریكا و ایجاد جنگ روانی و القای ناامنی و تهدید در عراق را نشان داد.
60 نیروی نظامی و مستشاری آلمان در منطقه التاجی در شمال بغداد پایتخت عراق و یكصد نفر دیگر نیز در اقلیم كردستان عراق حضور دارند.
وزارت امور خارجه آمریكا هفته پیش در چند مورد و برغم تاكید چندباره بغداد مبنی بر وجود امنیت مطلوب در این كشور، ضمن پاره ای هشدارهای امنیتی همچنین از شهروندان خود خواسته به عراق سفر نكنند و همچنین از فراخوان كارمندان غیرضروری خود در سفارت بغداد و كنسولگری اربیل خبر داد.
برخی كشورها از جمله هلند نیز پس از اعلام اولیه همراهی با این اقدام آمریكا، به سرعت موضع خود را اصلاح و به ادامه فعالیت های دیپلماتیك و مستشاری خود در عراق تاكید كردند.
اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آلمان و تصمیم این كشور برای از سرگیری فعالیت های پیشین در عراق، دومین اذعان ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش، به بی اعتباری جنگ روانی آمریكا و القای وجود تهدیدات مشخص امنیتی علیه نیروهای آمریكایی و غربی در عراق از سوی گروههای مقاومت است.
نخستین مورد از اعلام بی اعتباری ادعاهای واشنگن از سوی ائتلاف بین المللی، معاون انگلیسی فرمانده كل این ائتلاف در جریان یك گفت و گوی تلویزیونی زنده از بغداد با تعدادی از خبرنگاران آمریكایی در پنتاگون بود كه اذعان كرد كه گزارش های مربوط به وجود تهدیدات امنیتی علیه نیروهای غربی و آمریكایی در عراق صحت ندارد.
رسانه های عراق روز پنجشنبه به نقل از پایگاه انگلیسی 'اینتل نیوز' فعال در حوزه اخبار نظامی و اطلاعاتی نوشتند كه ژنرال 'كریستوفر گیكا' به همین دلیل شدیدا توبیخ شده است بنحوی كه بعدا مجبور شد اظهارات قبلی را كمی تعدیل كند.
وی در اذعانی صریح به بی پایه بودن ادعاهای آمریكا گفته بود: نیروهای ائتلاف از وجود گروههای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق كه گروههای مقاومت اسلامی زیر مجموعه آن است) كاملا اطلاع دارند و آنها و مجموعه های دیگر را زیر نظر دارند اما با وجود حضور و فعالیت گروههای الحشد الشعبی، هیچ تهدید جدیدی از این نیروها متوجه نیروهای ائتلاف در عراق نیست.
سخنان صریح معاون ائتلاف بین المللی مدعی ضد داعش، بطور مستقیم ادعاهای روزافزون واشنگتن مبنی بر وجود تهدیداتی علیه نیروهایش در عراق و در نتیجه براه انداختن موج ایران هراسی و عراق هراسی و متهم كردن نیروهای مقاومت عراقی، را نفی كرد و به همین دلیل نیز مورد توبیخ مقامات ائتلاف قرار گرفت.
اكنون اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آلمان بار دیگر صحت دیدگاه آن دسته از ناظران مسائل عراق را نشان داد كه از ابتدا تاكید می كردند ادعاهای اخیر آمریكا مبنی بر رصد وجود تهدیدات امنیتی تازه، واقعیت میدانی ندارد و صرفا با هدف راه اندازی جنگ روانی و بالابردن سطح تنش در منطقه برای بهره برداری های بعدی و یا فراهم آوردن زمینه تجاوزهای احتمالی جدید به كشورهای منطقه است.
فرماندهی مركزی ارتش آمریكا در بیانیه ای سخنان گیكا را با آنچه تهدیدات موثق و مشخصی كه سی آی آی و دیگر دستگاه های جاسوسی كشورهای عضو ائتلاف ثبت كرده اند در تعارض دانسته و آن را رد كرده بود.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس نیز بیانیه مذكور را یك توبیخ بی سابقه در حق یك ژنرال بلندپایه در ائتلاف بین المللی دانسته و در عین حال از سكوت وزارت دفاع انگلیس در این خصوص خبر داده بود.
بر این اساس، هر چه بیشتر از آغاز هجمه گسترده سیاسی، تبلیغاتی و نیز تحركات بی سابقه نظامی آمریكا در منطقه می گذرد، نشانه های بیشتری بر بی اعتباری ادعاهای واشنگتن و نیز انزوای روزافزون آمریكا در جنگ روانی خود در منطقه و عراق نمایان می شود.
خاورم**10**380*