۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶
کد خبر: 83308943
T T
۰ نفر

كلانتری: چرای بی رویه دام در حوزه تالاب كجی مدیریت شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶
کد خبر: 83308943
كلانتری: چرای بی رویه دام در حوزه تالاب كجی مدیریت شود

بیرجند - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چرای بی رویه دام به ویژه شتر به حوزه آبریز تالاب كجی نهبندان خسارت وارد می كند كه باید مدیریت شود.

به گزارش ایرنا، عیسی كلانتری عصر پنجشنبه پس از ورود به خراسان جنوبی در بازدید از تالاب كجی نمكزار نهبندان افزود: در این منطقه پوشش گیاهی نعمت خدادادی است كه باید برای جلوگیری از ریزگردها پوشش گیاهی تالاب حفظ شود.
وی درباره توسعه تالاب كجی نهبندان گفت: توسعه این تالاب به آب نیاز دارد كه در خراسان جنوبی نداریم و باید حومه این تالاب حفظ شود و اگر حفظ نشود می تواند مركز وقوع ریزگردها و گرد و غبار باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل نبود آب، اقدام چندانی جز مدیریت نمی توانیم در تالاب كجی انجام دهیم.
وی از خراسان جنوبی به عنوان یكی از استان های پیشرو فرهنگی در حفظ محیط زیست یاد و تاكید كرد: باید جوامع محلی بیش از گذشته در زمینه حفظ تالاب همكاری كنند.
كلانتری با اشاره به بازدید خود از تالاب هامون سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت این تالاب خوب است و تاكنون 2 میلیارد مترمكعب آب وارد آن شده در حالی كه سال گذشته تنها پنج میلیون مترمكعب ورودی آب داشته ایم.
وی ادامه داد: منشا ریزگردها در این تالاب محدود شده و حیات دوباره به تالاب بازگشته است.
تالاب كجی نمكزار نهبندان با چشم انداز زیبا در 75 كیلومتری نهبندان و حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
مساحت آن بیش از 22 هزار هكتار است و با وجود دو دهه خشكسالی در استان خراسان جنوبی هنوز زنده و پایدار است كه زیستگاه پرندگان آبزی به شمار می رود.
این تالاب شوره زار وسیع بوده و با توجه به شوری زیاد خاك آن به دریاچه ای پوشیده از نمك و به رنگ سفید تبدیل شده است.
در شرایطی كه تالاب كجی رو به خشكی بود اما بارندگی های خوب فروردین امسال باعث آبگیری 80 درصد آن شد.
مركز شهرستان نهبندان در 200 كیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت استان سیستان و بلوچستان است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر امروز (پنجشنبه) برای بازدید از عرصه های زیست محیطی و مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی وارد این استان شد.
وی با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان و محلی از تالاب كجی نمكزار در شهرستان نهبندان دیدن كرد.
3215*3028
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه