۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83308481
T T
۰ نفر

طرح آرامگاه آذر یزدی خاك می‌خورد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83308481
طرح آرامگاه آذر یزدی خاك می‌خورد

روزنامه پیمان یزد در تازه ترین شماره خود مطلبی با عنوان « طرح آرامگاه آذر یزدی خاك می ‌خورد » به قلم حسین مسرت منتشر و از مسكوت ماندن طرح آرامگاه مهدی آذریزدی پدر ادبیات كودك و نوجوان ایران گلایه كرد.

پس از درگذشت استاد مهدی آذر یزدی در تیر 1388، جلسات گوناگونی در دفتر معاون سیاسی استانداری یزد، چه در دولت دهم و چه در دولت یازدهم با حضور مدیران و نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، نهاد كتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌های مربوطه در یزد و نیز برخی از دوستداران آذر یزدی برگزار گردید.
متأسفانه هربار در این جلسات تصمیم‌های گوناگونی گرفته شده ولی به دلیل همكاری نكردن شهرداری یزد، تاكنون هیچ‌كدام از این تصمیمات اجرایی نشده است؟!
طرح آرامگاه آذر یزدی چند سال پس از درگذشت وی با پیگیری دبیرخانه بنیاد آذر یزدی تهیه شد و این طرح در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر خاك می‌خورد.
یكی از موانع اصلی مسكوت ماندن این طرح، آزادسازی زمین‌های اطراف حسینیه خرمشاه بود كه مقرر شد با تعامل شهرداری و هیئت امنای حسینیه، زمین‌های ورودی و دیوارهای پیرامون آن آزادسازی شود؛ ولی متاسفانه با تعلل شهرداری در این زمینه، این تصمیم اجرایی نشد.
عدم تعامل شهرداری در سال‌های پیش، یكی از موانع اصلی ساماندهی نشدن آرامگاه استاد است و امیدواریم با روی كار آمدن شهردار و شورای شهر جدید، كه دید فرهنگی خوبی هم نسبت به مسائل فرهنگی شهر یزد دارند، این بنا ساماندهی شود.
وصیّت آذر یزدی برای دفن او در حسینیه خرمشاه كنار مزار پدرش نشان از آن دارد كه این پیرمرد دوست‌داشتنی حتی پس از مرگ نیز دوست داشت در تنهایی و سكوت به دیدار معبود بشتابد.
هر سال برای سالگرد آذر یزدی، چند نفری در مزارش جمع می‌شوند و او برای یك سال به فراموشی سپرده می‌شود و سال بعد دوباره همین برنامه برگزار می‌شود.
ازاین‌رو حق آذر ادا نشده است، زیرا او نقش بی‌بدیلی در پایه‌ریزی ادبیات كودك و نوجوان ایران داشته و تا قبل از آذر، ادبیات كودك و نوجوان معنا نداشت.
آذر گرچه تنها زیست و اكنون نیز در گوشه ای خلوت و تنها زیر خروارها خاك خفته است، اما او راهی را در مسیر ادبیات ایران ‌زمین روشن كرده كه چراغش هرگز خاموش نخواهد شد.
آذر یزدی شخصیت بسیار بزرگ و فرهیخته كشوری بود كه آثار و افتخارات ارزشمندی برای ادبیات كودك و نوجوان به بار آورد و امید است با همت مدیران ارشد استان یزد، آرامگاهی درخور شأن ایشان ساخته شود.
اكنون آذر یزدی حداقل پنج كتاب منتشر نشده دارد كه نوشته‌های آن اكنون در دست وارثان پسرخوانده اوست و آن‌ها هرگز در مسیر چاپ این كتاب‌ها قدم برنخواهند داشت.
روزنامه پیمان یزد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمدمسعود اركان در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
189 رسانه در استان یزد مجوز دارند كه از این تعداد 137 مجوز متعلق به نشریات چاپی، 34 مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١8 مجوز هم مربوط به رسانه های الكترونیك غیر برخط است.
7532/ 2047/