۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83308477
T T
۰ نفر
صنايع چاپ خراسان دريافت كاغذ با ارز 4200 توماني را خواستارند

مشهد- ايرنا- معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: صاحبان صنايع چاپ در استان دريافت كاغذ از طريق 'سامانه توزيع كاغذ' كه با ارز 4200 توماني عرضه مي شود را خواستار شدند.

افشين تحفه گر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از آن جا كه تامين كاغذ از طريق 'سامانه توزيع كاغذ با ارز 4200 توماني' فقط به ناشران داراي مجوز چاپ كتاب و اهالي مطبوعات اختصاص دارد صنايع چاپ از آن بي بهره هستند و گراني كاغذ، هزينه هاي توليد آنها را افزايش داده است.
وي ادامه داد: از زمان تقسيم بندي كالايي در حوزه تخصيص ارز، طي دو مرحله 15 هزار برگ كاغذ از طريق سامانه ' توزيع كاغذ ' در بين ناشران و اهالي مطبوعات استان توزيع شده است.
معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: قرار است پنج هزار برگ كاغذ ديگر نيز از طريق سامانه 'توزيع كاغذ' در دو مرحله ديگر طي دو ماه آينده بين ناشران و اهالي مطبوعات استان توزيع شود.
تحفه گر افزود: با توجه به ظرفيتهاي بالاي صنعت چاپ و نشر در خراسان رضوي و تاكيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر رفع مشكلات صنايع در سال 'رونق توليد' لازم است كه رفع معضلات اين حوزه بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: ابتداي اين هفته نيز نشستي با حضور معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار و مسئولان مرتبط با صنعت چاپ اعم از بخش دولتي و بخش خصوصي برگزار شد و مشكلات صنايع چاپ مورد بررسي قرار گرفت.
معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: در اين نشست مقرر شد پيشنهادهاي دست اندركاران صنعت چاپ خراسان رضوي مبني بر اختصاص سهمي از كاغذ با ارز 4200 توماني به اين صنايع ارائه شود تا در كارگروه مربوطه مورد بررسي قرار گيرد.
تحفه گر با اشاره به مشكل نقدينگي در صنايع چاپ افزود: در اين نشست كه نماينده شوراي هماهنگي بانكهاي خراسان رضوي هم حضور داشت مقرر شد تسهيلات سرمايه در گردش به ميزان 250 ميليارد ريال به صنايع چاپ استان اختصاص يابد تا بتوانند مواد اوليه مورد نياز خود را خريداري كنند.
وي ادامه داد: برگزاري نشست تخصصي با حضور نمايندگان صنايع چاپ و نماينده بانكها در مورد وثايق و نرخ بهره تسهيلات بانكهاي استان از مصوبات ديگر اين نشست بود.
معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: ثبت سفارش محصولات وارداتي مورد نياز توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از ديگر تصميمات اخذ شده در اين نشست بود.
تحفه گر افزود: پارسال صنايع چاپي خراسان رضوي هزار و 150 ميليارد ريال محصول به خارج از كشور صادر كرد ضمن اينكه تنوع محصولات اين صنعت در استان زياد است و طيف وسيعي شامل انواع اقلام تبليغاتي، بسته بندي محصولات، كتب نفيس، قرآن و ادعيه، اسناد و اوراق بهادار امنيتي را دربرمي گيرد.
خراسان رضوي يكي از فعال ترين استانها در حوزه چاپ و نشر است كه 500 ناشر فعال و 320 چاپخانه و صنايع وابسته دارد كه با ظرفيت سه هزار ورق و اشتغال سه هزار و 500 نفر در اين منطقه فعاليت مي كنند.
1922/7489

سرخط اخبار استان‌ها