۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۵۶
کد خبر: 83308065
T T
۰ نفر
اجراي كامل سد بلطاق بويين مياندشت براي رفع نياز آبي منطقه ضروري است

اصفهان - ايرنا - نماينده مردم فريدن، فريدون‌شهر، چادگان و بويين ‌مياندشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: اجراي كامل عمليات سد شهداي بلطاق بويين مياندشت براي رفع نياز آبي مردم اين منطقه در بخش هاي آشاميدني و كشاورزي ضروري است.

به گزارش ايرنا، سد شهداي بلطاق بويين مياندشت، واقع در غرب اصفهان، يكي از مهم ترين و در عين حال كند ترين طرح هاي آبي اين منطقه است كه برغم اختصاص بودجه خاص به آن در سال 1390 و اجراي مختصر عمليات، به گفته مسوولان از سال 1391 تا اكنون به حال خود رها شده همچنانكه با وجود اختصاص بودجه 48 ميليارد ريالي به اين طرح در سال گذشته، خبري از آغاز عمليات اجرايي سد پر رمز و راز بلطاق نيست تا روستاهاي شهرستان‌هاي مجاور يعني فريدن و چادگان بتوانند در سايه آن از صداي پاي آب بهره‌مند شوند، اين مساله موجب شد تا استاندار اصفهان و شماري از اعضاي مجمع نمايندگان به دعوت نماينده مردم فريدن، فريدونشهر، چادگان و بويين مياندشت امروز به اين منطقه سفر كنند.
به گزارش ايرنا، اكبر تركي عصر روز چهارشنبه در حاشيه بازديد استاندار اصفهان و اعضاي مجمع نمايندگان استان از اجراي اين طرح، افزود: تاكنون فقط نزديك به 700 ميليون تومان براي اجراي عمليات راهسازي اين سد هزينه شد و پس از سال 1391 اقدامي براي پيشرفت آن صورت نگرفته است.
به گفته وي شهرستان هاي غرب استان و از جمله بويين مياندشت جزو سرچشمه هاي چهار رودخانه اصلي كشور شامل زاينده رود، كارون، دز و قمرود به شمار مي روند اما سال هاي بيشماري است كه كم آبي و تبعيض در حق آبه ها مشكلات بسياري را براي بخش آشاميدني و كشاورزي مردم اين مناطق به دنبال داشته است.
تركي به پيگيري هاي متعدد و مكرر خود در اين خصوص اشاره و بيان كرد: در هر كدام از اين مراحل بهانه هاي مختلفي مانند محدوديت منابع درآمدي دولت، نبود اعتبار كافي براي حمايت از همه طرح هاي اجرايي به دليل تسريع در بهره برداري از طرح هاي با پيشرفت فيزيكي بالا، محدوديت منابع آب حوضه قمرود و ضرورت توجيه پذيري براي اختصاص تخصيص آب به بويين مياندشت از سوي مسوولان و نهادهاي بالادستي مطرح مي شد.
اين نماينده با انتقاد از سياست هاي تبعيض گونه در رسيدگي به مطالبات مردم به ويژه در بخش آب، اضافه كرد: به مسوولان تذكر داديم كه چرا سد سراب واقع در شهرستان فريدونشهر حتي با وجود آنكه رديف بودجه اي ندارد تنها به دليل آب آن از طريق لوله به خارج از شهرستان و استان اصفهان منتقل مي‌شود، بايد 80 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد، اما سد بلطاق كه مهم ترين منبع براي تامين نياز مردم در بخش آشاميدني و كشاورزي است سال هاست كه متوقف شده و بودجه مكفي نيز به آن تعلق نمي گيرد.
تركي افزود: در بخشي از اين پيگيري ها در نامه اي از سوي معاون امور مجلس و سازمان، آمده است كه تامين آب آشاميدني و كشاورزي و صنعت به ميزان هفت ميليون مترمكعب حجم سد بلطاق بوده كه بايد اجرايي مي‌شد اما در بند دوم اين نامه آمده كه با توجه به محدوديت منابع آب حوزه قمرود و براساس اطلاعات اخذ شده از وزارت نيرو تخصيص آب طرح مذكور در حال بازنگري است.
وي مواردي مانند عدم اعتبار كافي، كاهش حجم آب رودخانه قمرود و زياد بودن تخصيص هفت ميليون متر مكعب را از ديگر مانع تراشي ها در باره اين موضوع بيان كرد و افزود: با وجود آنكه در آبان ‌ماه سال 1396، تخصيص اجرايي شدن عمليات تامين 6.5 ميليون‌ متر مكعب آب آشاميدني پايدار براي چهار شهرستان فريدن، فريدونشهر، چادگان وبويين مياندشت گرفته شد و حتي در جدول 20 سال 97 نيز در رديف بودجه قرار گرفت، اما اين طرح تاكنون عملياتي نشده است.
نماينده مردم فريدن، فريدون‌شهر، چادگان و بوئين ‌مياندشت افزود: در تازه ترين پيگيري ها مسوولان بيان كرده اند كه در صورت توجيه پذيري بررسي هاي لازم براي اجراي اين طرح انجام خواهد شد و اميدواريم اين سفر، آغاز خوبي براي به نتيجه رسيدن اين طرح سد شهداي بلطاق باشد.
به گزارش ايرنا، استاندار اصفهان به همراه شماري از اعضاي مجمع نمايندگان استان اصفهان، عصر امروز براي بازديد از آبهاي جاري و سرشاخه هاي زاينده رود، دز ، كارون و قمرود، پيگيري پروژه سد بلطاق، بررسي پروژه تامين آب آشاميدني چهار شهرستان و همچنين آب كشاورزي و بازديد از خسارتهاي وارد شده در اثر سيلابهاي اخير به شهرستان هاي بويين مياندشت و فريدونشهر سفر كرد.
عباس رضايي در بدو ورود به شهرستان بويين مياندشت مورد استقبال مردم و مسوولان اين منطقه قرار گرفت، وي همچنين به گلزار شهداي اين شهر رفت و به شهداي اين منطقه اداي احترام كرد.
بازديد از عمليات اجراي جاده دسترسي به سد بلطاق بويين مياندشت از ديگر برنامه هاياستاندار در اين سفر يكروزه بود.
دهستان بلطاق از توابع بخش كرچمبو شهرستان بويين مياندشت است.
شهرستان هاي فريدن، فريدونشهر، چادگان و بوئين مياندشت با اينكه در منطقه اي واقع شدند كه منشا چهار رودخانه مهم كشور شامل قمرود، دز، كارون و زاينده‌رود است اما با مشكلات بسياري در بخش آب آَشاميدني و كشاورزي مواجه هستند.
در طرح تامين آب آشاميدني شهرستان فريدن از منابع پايدار، نياز آب شهرستان هاي فريدن، فريدونشهر، چادگان و بوئين مياندشت تا افق 1425 به ميزان 9.2 ميليون متر مكعب در قالب تامين آب از منابع مختلف از جمله حوضه آبريز زاينده رود مورد تاييد قرار گرفته است كه در صورت اجرا هفت شهر و 97 روستا در سطح اين چهار شهرستان زير پوشش آبرساني پايدار در بخش آشاميدني قرار مي گيرند.
به گفته مسوولان امر در زمان حاضر 70 روستاي غرب استان با مشكلات كمبود آب روبرو است و آب آشاميدني 30 روستا با تانكر تامين مي ‌شود.
شهرستان هاي فريدن با بيش از 49 هزار نفر جمعيت، فريدونشهر با 35 هزار نفر جمعيت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئين مياندشت با بيش از 24 هزار نفر به ترتيب در 140، 180، 110 و170 كيلومتري غرب استان اصفهان قرار دارند.
6026/9861