۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83307212
T T
۰ نفر

پاكستان: خطری متوجه برنامه های هسته ای كشور نیست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83307212
پاكستان: خطری متوجه برنامه های هسته ای كشور نیست

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاكستان گفت: برنامه های هسته ای این كشور با هیچ خطری روبرو نیست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رادیو دولتی پاكستان، «شاه محمود قریشی» در مجلس ملی این كشور در خطر بودن برنامه های هسته ای و طرح راهروی اقتصادی پاكستان و چین (موسوم به طرح سی پك) را تكذیب كرد.
وی اظهار داشت: برنامه های هسته ای در پاكستان و طرح سی پك از وفاق ملی در كشور برخوردار است و این طرح های حفظ خواهند شد.
هند و پاكستان دو كشور دارای قدرت ھسته ای در جنوب غرب آشیا ھستند كه تاكنون پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) را امضا نكرده اند.
پاكستان كه توان هسته ای خود را عاملی بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند می داند، همواره اعلام كرده است كه به هیچ قیمتی حاضر نیست بر سر توان هسته ای خود معامله یا مصالحه كند.
پاكستان 28 می امسال، (ھفتم خردادماه) بیست و یكمین سالروز دستیابی خود به سلاح اتمی را جشن می گیرد.
گزارش برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی حكایت از آن دارد كه پاكستان در میان كشورهای صاحب سلاح هسته ای، سریع ترین رشد را در افزایش توان هسته ای نظامی خود دارد و می تواند تا سال ھای آینده، بعد از آمریكا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود.
آمریكا، نخستین كشوری است كه صاحب بمب اتم شد. این كشور در سال 1945 میلادی به سلاح هسته ای دست یافت و با وجود اینكه از آن زمان تاكنون هفت كشور دیگر نیز توانسته اند به این سلاح دسترسی پیدا كنند، اما غیر از آمریكا، تاكنون هیچ یك از كشورهای صاحب سلاح هسته ای، از بمب اتم علیه انسان ها استفاده نكرده است.
به ترتیب، روسیه در سال 1949، انگلیس در سال 1952، فرانسه در سال 1960، چین در سال 1964، هند در سال 1974 و پاكستان هم در سال 1998 خود را به سلاح های هسته ای مجهز كردند. كره شمالی نیز در سال 2006 با انجام آزمایش هسته ای، در ردیف هشتم كشورهای صاحب سلاح هسته ای قرار گرفت.
رژیم صهیونیستی كه زرادخانه های خود را مملو از كلاهك های هسته ای كرده است، از جلمه صاحبان سلاح هسته ای محسوب می شود هرگز میزان سلاح ها و بمب های اتمی خود را اعلام نكرده است.
آساق*274**1663**

سرخط اخبار جهان