به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا، سعيد نمكي روز چهارشنبه در مراسم افتتاحيه بيستمين همايش كشوري آموزش علوم پزشكي و دوازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري كه در مركز همايشهاي رازي تهران برگزار شد، ضمن تبريك روز معلم به اساتيد علوم پزشكي افزود: يكي از علتهاي مهم دستاوردهاي كشور در علوم پزشكي، درآميختگي آموزش پزشكي با نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني است و اين دستاورد بزرگ نه فقط در عرصههاي آموزش، بلكه در عرصههاي پژوهش و بهداشت و درمان و شاخصهاي كاهش مرگ و مير در كودكان و زنان و گروههاي آسيب پذير ميتوانيم مشاهده كنيم.
وي ادامه داد: نبايد به اين دستاوردها اكتفا كنيم و بايد به چالشهاي آينده توجه داشته باشيم. مردم و رويكردهاي نظام سلامت انتظار تحول در آموزش پزشكي را دارد. اولين چالشي كه در علوم پزشكي و آموزش پزشكي وجود دارد، توسعه بي رويه مجموعهاي است كه در جاهايي براي ما عامل قدرت محسوب ميشود. در خيلي جاها بر اساس نياز و منطق، توسعه ايجاد نكرديم و اين موضوع بايد مورد نظر باشد. زيرا توسعه بايد مبتني بر آمايش سرزميني انجام شود.
نمكي بيان كرد: هنوز دندان پزشكي و پرستاري در كشور جامعه محور نيست. پرستاران بايد آموزشهاي جامعه محور ببينند.
* آموزشهاي پزشكي با ماهيت اين سرزمين منطبق نيست
وزير بهداشت اظهار داشت: چالش ديگر ما اين است كه تعداد زيادي از رشتههايي توسعه يافته كه فارغ التحصيلان بي كاري را به مجموعه نظام ارائه خدمت تحميل ميكنند. در آموزش پزشكي كشور با چالش عدم انطباق آموزشها با ماهيت اين سرزمين مواجه هستيم. دانشجوي پزشكي ما شناختي از ابن سينا، رازي، حافظ، سعدي، مولانا و فردوسي ندارد و به همين دليل دانشجو دچار بي خويشتني است و احساس دلتنگي براي وطن ندارد.
وي ادامه داد: در دانشگاهها، دانشجويان تك بعدي تربيت ميشوند. فارغ التحصيل تك بعدي خيلي نميتواند با بيمار ارتباط برقرار كند و آن رابطه عرفاني و معنوي را ندارد. اين يكي از ضعفهاي آموزش عالي ما در اين سرزمين است كه بايد چارهاي براي آن انديشيد.
* دانشجويان رتبه اول با فاكتور تشويقي به دوره تخصص بروند
نمكي گفت: چندي پيش در نشستي در يكي از كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي بحث فني انجام شد و يك نفر از قول من مصاحبهاي انجام داد. اين يكي از فاكتورهاي تشويقي است كه بتوانيم از دانشجويان رتبه اول براي رفتن به دورههاي تخصصي استفاده كنيم و من قطعا با اين كار موافقم. ولي اگر پزشك تخصص گرفت بايد دوره آشنايي با نظام ارائه خدمت نيز پيدا كند.
* عدم انطباق آموزشهاي علوم پزشكي با نيازها
وي در ادامه بيان كرد: برخي از آموزشهاي ما در علوم پزشكي منطبق با نيازهاي ارائه خدمت نيست. از علم بي عمل و بي فايده بايد به خدا پناه برد. بايد بسياري از كريكلومهاي درسي بازنگري شوند. زيرا دانشجو خسته و بيزار ميشود. بايد به اين چالش توجه كرد.
* اجازه انفكاك آموزش پزشكي از ارائه خدمت را نميدهم
وزير بهداشت اظهار داشت: بزرگترين نقطه قوت دانشگاههاي علوم پزشكي، در آميختگي با نظام ارائه خدمت است و تا وقتي وزير هستم اجازه اين انفكاك را نميدهم. از طرفي نبايد بگذاريم رئيس دانشگاه علوم پزشكي در چاه ويل درمان و مشكلات ناشي از پول و بيمهها از آموزش و پژوهش غافل شود. كيفيت آموزش نبايد قرباني كميت و كم وقتي و بي حوصلگي رئيس دانشگاه علوم پزشكي شود. براي اين كار راهكارهايي طراحي ميكنيم تا روساي دانشگاههاي علوم پزشكي به افزايش كيفيت آموزش بپردازند.
* جزييات دوازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري
عظيم ميرزا زاده، دبير علمي دوازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري نيز در اين مراسم گفت: در بيستمين همايش آموزش علوم پزشكي و دوازدهمين جشنواره شهيد مطهري در مجموع بيش از 2000 نفر جهت شركت در همايش ثبت نام كردند و 800 مقاله فارسي و انگليسي به اين جشنواره ارسال شد. از ميان شركت كنندگان حدود 25 درصد دانشجويان بيش از 40 درصد را اساتيد و اعضاي هيات علمي و ساير افراد را كارشناسان حوزه آموزش پزشكي تشكيل ميدهند.
وي ادامه داد: فرآيندها و انتخاب فرآيندهاي برتر درون دانشگاهي و ارسال فرآيندهاي برتر به جشنواره كشوري شهيد مطهري از 10 ماه قبل آغاز شد و در مراسم اختتاميه اين همايش از 19 فرآيند برتر دانشگاهي تقدير ميشود.
ميرزا زاده همچنين درباره اولين جشنواره دانشجويي ايدههاي نوآورانه آموزشي اظهار داشت: اين ايدهها از سوي دانشجويان ارائه شد و با توجه به اينكه پيش از اين كميتههاي دانشجويي تنها به صورت مشورتي بودند و بعد از آن به دليل تغيير اساسنامه به كميتههاي دانشجويي توسعه آموزش تبديل شدند از آنها خواستيم كه ايدههاي خود را عنوان كنند. استقبال دانشجويان از اين ايدهها فراتر از انتظار بود و با وجود اينكه 800 مقاله به همايش آموزش پزشكي رسيد، اما 380 ايده نوآورانه به دبيرخانه اولين جشنواره دانشجويي رسيد كه بسيار قابل توجه است. از اين تعداد 3 ايده نهايي داوري و انتخاب ميشود.
اجتمام*9482*1193
وزير بهداشت:
دانش آموختگان علوم پزشكي با مولفههاي اجتماعي موثر بر سلامت آشنا نيستند
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۲
کد خبر:
83299781
تهران- ايرنا- وزير بهداشت گفت: جامعه محور شدن آموزش پزشكي بسيار مهم است و هنوز با توجه به اينكه مولفههاي اجتماعي موثر بر سلامت به مراتب بيشتر از 30 سال قبل است، دانش آموختگان علوم پزشكي كمتر با مولفههاي اجتماعي موثر بر سلامت آشنايي دارند.
سرخط اخبار جامعه
-
واگذاری زمین به خانوادههای دارای سه فرزند/ساخت ۷ هزار مدرسه در دولت سیزدهم
تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست وپنجم اردیبهشت به تامین…
-
همکاری مجلس و نظام پزشکی منجر به ارتقای سلامت ایرانیان میشود
تهران - ایرنا - رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اهمیت حوزه…
-
سلاجقه: اولویت اصلی در حفاظت از پارک ملی گلستان مشارکت مردمی است
تهران - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشارکت مردمی و مرزبندی…
-
تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداریهای محلی در روزهای اخیر
تهران - ایرنا - سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تشدید…