۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 83299671
T T
۰ نفر

ادامه اظهارات مداخله جويانه بولتون درباره ونزوئلا

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 83299671
ادامه اظهارات مداخله جويانه بولتون درباره ونزوئلا

تهران - ايرنا - مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا بار ديگر در اظهاراتي مداخله جويانه گفت: واشنگتن خود را براي دوران پس از مادورو آماده كرده است.

به گزارش شبكه تلويزيوني سي. ان. ان، 'جان بولتون' روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاران كه اطراف وي را در محوطه كاخ سفيد احاطه كرده بودند، افزود: وضعيت در ونزوئلا بسيار جدي و حياتي است و ترامپ و مشاورانش به شدت اوضاع را در اين كشور زير نظر دارند. اكنون فرصت بسيار خوبي براي مردم ونزوئلا پديد آمده است تا بتوانند خود را از ديكتاتوري حاكم نجات دهند و آزادي خود را باز پس گيرند. اين همان چيزي است كه آمريكا از آن حمايت مي كند.
بولتون در ادامه از دادستان كل ونزوئلا، فرمانده كل ارتش و فرمانده گارد رياست جمهوري خواست تا به مردم بپيوندند.
بولتون ادامه داد: خوان گوايدو هم اكنون همراه با مردم در خيابان ها است و تظاهرات مخالفان را هدايت و رهبري مي كند.
مشاور امنيت ملي بولتون گفت: هم اكنون ارتش ونزوئلا به مادورو وفادار نيست و از وي حمايت نمي كند. افراد مسلحي كه در ارتش هستند و از مادورو حمايت مي كنند، بيست تا بيست و پنج هزار نيروي امنيتي كوبايي هستند. از سويي ديگر، ترس از پيامدهايي كه در صورت روي آوردن به رئيس جمهور موقت و شكست وي در انتظار آنان خواهد بود، بر ارتش حاكميت دارد.
مشاور امنيت ملي آمريكا مدعي شد: شواهد نشان مي دهد كه نيروها ارتش ونزوئلا ديگر تمايلي به رويارويي با مردم ندارند و به سمت آنها شليك نمي كنند. فقط موتور سواران قلدر كوبايي هستند كه از ساختمان هاي دولتي محافظت مي كنند.
بولتون در پاسخ به خبرنگاري درباره احتمال مداخله نظامي آمريكا در ونزوئلا گفت: اجازه دهيد دو موضوع را روشن كنم. نخست آنكه هدف آمريكا انتقال مسالمت آميز قدرت در ونزوئلا است اما همانطور كه رئيس جمهوري نيز پيشتر گفته بود، همه گزينه ها در اين باره روي ميز است و من اين را با صداي بلند به مادورو و همه كساني كه از وي حمايت مي كنند، مي گويم.
بولتون همچنين درباره مذاكره با روسيه درخصوص ونزوئلا نيز گفت: مايك پمپئو وزير خارجه آمريكا قرار است تا ساعاتي ديگر با همتاي روس خود درباره تحولات ونزوئلا تلفني گفت و گو كند.
آمريكا مدت هاست كه خود را براي روز بعد مادورو برنامه ريزي كرده است و اميدواريم كه بتوانيم در دو روز اينده گزارشي در اين باره ارائه دهيم. در صورت روي كار آمدن دولت موقت و پيروزي مردم به رهبري گوايدو، آمريكا آماده كمك به كاراكاس است تا از گودالي كه مادورو كشور را در آن انداخته است، بيرون بياورد.
مقام هاي بلندپايه دولت آمريكا شامل دونالد ترامپ و جان بولتون مشاور امنيت ملي كاخ سفيد واشنگتن به همراه پمپئو از تلاش نافرجام روز سه شنبه نظاميان شورشي ونزوئلا براي كودتا به درخواست رهبر مخالفان و رئيس جمهوري خودخوانده اين كشور، حمايت كرده اند.
ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در واكنش به تحولات ونزوئلا، اعلام كرد تداوم دخالت هاي آمريكا در امور داخلي كاراكاس مي تواند منجر به فروپاشي ونزوئلا شود.
وزارت امور خارجه روسيه نيز در بيانيه اي اعلام كرد: مخالفان تندروي دولت ونزوئلا بار ديگر به جاي اقدامات صلح آميز براي رفع اختلافات سياسي، دست به اقدامات خشونت بار زده اند كه منجر به از بين رفتن نظم عمومي و درگيري با نيروهاي مسلح شده است.
گزارش ها حاكي از درگيري شديد در خيابان هاي كاراكاس و پرتاب گاز اشك آور توسط نيروهاي امنيتي ونزوئلا به سوي خوان گوايدو و طرفدارانش است.
دولت ونزوئلا اعلان كرد كه اين تلاش نظاميان شورشي را براي كودتا ناكام گذاشته و شكست داده است.
شبد**9041**9122

سرخط اخبار جهان