۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۴
کد خبر: 83296612
T T
۰ نفر
سايه سيلاب رودخانه هراز مناطق مركزي مازندران را تهديد مي كند

ساري – ايرنا – بر اساس آخرين اظهار نظر كارشناسان و مسئولان خطر وقوع سيلاب حاصل از بارندگي و ذوب برف در رودخانه هراز همچنان مناطق مركزي مازندران كه بيشترين كشاورزي استان را دارد تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بارندگي هاي بهاري كه در كمتر از چند روز مانده به نوروز در مازندران آغاز و منجر به وقوع سيلاب شد، خسارات زيادي به كشاورزي ، اقتصاد، زيرساخت ها و زندگي مردم مناطق مركزي استان زد.
سيلاب مازندران كه به گفته كارشناسان بيش از يك ميليارد مترمكعب اورده اب داشت حدود 17 هزار ميليارد ريال خسارت زد و بيشترين خسارت با حدود هفت هزار ميليارد ريال مربوط به بخش كشاورزي بود.
طغيان رودخانه هاي بابلرود، تجن ساري، تلار قائمشهر و نكارود منجر به زير آب رفتن تمامي زمين هاي كشاورزي حوزه آبريز اين رودخانه ها شد و خسارت زيادي به بخش كشاورزي منطقه وارد كرد.
با وجود اينكه رودخانه هراز به عنوان پر آب ترين رودخانه مازندران از سيلاب بهاري در امان ماند، اما بر اساس تازه ترين اظهار نظر مسئولان و كارشناسان، بارشهاي پيش رو به همراه آب شدن برف در ارتفاعات البرز مركزي خطر ايجاد سيلاب و وارد كردن خسارت به كشاورزي حوزه آبريز هراز را همچنان جدي مي كند.
گفتني است رودخانه هراز كه از ارتفاعات پالان كوه در البرز مركزي سرچشمه ميگيرد و با بهم پيوستن دهها رودخانه از طريق دره هراز آمل به درياي خزر ميريزد. اين رودخانه با طول 185 كيلومتر آب زراعي كشاورزان آمل، فريدونكنار، بخشي از بابل و نور را تأمين مي‌كند كه بزرگ ترين بخش كشاورزي استان نيز محسوب مي شود.
مدير منابع آب منطقه اي آمل و محمود آباد روز دوشنبه در نشست شوراي اداري شهرستان فريدونكنار گفت: در سيلاب اخير ميزان آب در رودخانه هراز به حدود 110 مترمكعب بر ثانيه رسيد كه خوشبختانه خسارتي به مردم وارد نشد ولي به سرشاخه هاي اين رودخانه در بخش فريدونكنار حدود هفت و نيم ميليارد ريال خسارت وارد كرد.
ولي الله ولي پور افزود: با توجه به ميزان افزايش دماي هوا و در نتيجه ذوب شدن برف ها و ميزان برف بالادست كه حدودا چهار برابر بيشتر از سال قبل است، وقوع سيلاب قوي و پر خسارت از رودخانه هراز دور از انتظار نيست.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر در فصل حساسي از كشاورزي در زمان ريشه زدن ساقه هاي برنج هستيم، تاكيد كرد: در اين منطقه ما رودخانه گرم رود و رودخانه هراز را داريم كه از سرخرود مي گذرد و اصولا در زمان سيلاب سردهنه فريدونكنار و بابل بسته مي شود تا آب از طريق رودخانه هراز به دريا بپيوندد كه مي تواند حجم آب خروجي را به شدت افزايش داده و منجر به خسارت به بخش كشاورزي شود.
مدير منابع آب منطقه اي آمل و محمود آباد به سنتي بودن سر دهنه ها در اين منطقه اشاره كرد و گفت : هرچند كه در فريدونكنار رودخانه اصلي نداريم و همه به صورت نهرهاي كوچك مي باشند ولي اگر حجم آب زياد باشد و گنجايش رود پر شود، با تخريب سردهنه ها آب وارد نهرها شده و از آنجايي كه بستر و حريم نهرها مورد تجاوز قرار گرفته است خسارت سنگيني به بار خواهد آورد كه حتي ورود آب به خانه هاي مسكوني را نيز بايد انتظار داشت.
ولي پور گفت: بر اساس دستور العمل استاني بايد هدايت آب هاي سطحي به صورت جامع توسط شهرداري كنترل شود و همچنين لايروبي انهار در اين حوزه انجام گيرد تا در صورت بروز سيل از ورود آن به منازل مسكوني جلوگيري شود.
**دستگاه ها در برخورد با حريم خواري رودخانه بي تعارف عمل كنند
فرماندار شهرستان فريدونكنار گفت: دستگاه ها موظف هستند در برخورد با حريم خواري رودخانه ها در اين شهرستان بي تعارف عمل كنند و در اين مسير در صورت هرگونه مخالفت از قوه قضاييه كمك بگيرند.
مهدي نصيري در جلسه شوراي اداري شهرستان فريدونكنار اظهار داشت: احصاي موارد تجاوز به رودخانه بايد به صورت جدي پيگيري شود و اگر مردم نيز حاضر به همكاري در اين زمينه نشدند بايد با كمك دادستاني استان برخورد جدي صورت گيرد.
وي اعلام كرد به دليل مخاطرات انساني سيلاب هيچگونه مخالفت و بهانه جويي براي تصرف بستر و حريم رودخانه ها پذيرفتني نيست و با هرگونه تخلفي برخورد جدي مي شود.
فرماندار فريدونكنار تاكيد كرد: همه بايد قبول كنند كه براي امنيت و ارامش بايد از منافع شخصي خود عبور كرده و تن به قانون دهند.
9919/1899