۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبر: 83295707
T T
۰ نفر

سرانجام پلاك قرمزهای پایتخت

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبر: 83295707
سرانجام پلاك قرمزهای پایتخت

تهران- ایرنا- جولان موادفروشان و معتادان در 92 منزل موسوم به پلاك قرمزها، خانه هایی از جنس دود و دم در محله های قرق شده شوش، هرندی و مولوی پایتخت كه سیاهی و تباهی را برای دیگران به ارمغان می آوردند، بعد از مدت ها به آخر خط رسید.

به گزارش ایرنا، این خانه های پلاك قرمز تو در تو كه به گفته مسئولان بیشتر آنها به یكدیگر راه دارند و به خلوتگاه استعمال، نگهداری، خرید و فروش مواد مخدر از انواع مختلف تبدیل و شبانه روز محل خریداران و توزیع كنندگان بود بعد از مدت ها رصد مهر پلمب خوردند و حالا استاندار تهران و دیگر مسئولان می گویند كه راهكارهای قانونی لازم باید انجام، این خانه ها مصادره و به فضاهایی عمومی تبدیل شوند.
به گفته «انوشیروان محسنی بندپی»، شهرداری باید این خانه ها را در اختیار بگیرد و به فضاهای سبز یا دیگر فضاهای عمومی تبدیل كند.
دیگر مسئولان هم تاكید دارند كه این مكان ها باید از تصدی مالكانشان به نفع شهروندان خارج شود.

**شرح حال این محله های قدیمی
محله هرندی در منطقه 12 شهر تهران به یكی از محلات با معضلات و آسیب های مختلف اجتماعی معروف است.
بر اساس اعلام متولیان شهری، این محله هفت هزار و 201 خانواده و بیش از 38 هزار نفر جمعیت ساكن دارد كه بخشی از ساكنان را مهاجران و اتباع دیگر كشورها تشكیل می دهند.
در این محله برخی گروه ها كه با عنوان «ساقی» شناخته می شوند در توزیع مواد فعالیت دارند؛ برخی دیگر نیز به عنوان معتادان متجاهر زندگی می كنند.
مولوی نیز از دیگر محله های قدیمی منطقه 12 تهران به شمار می رود كه با توجه به نزدیك بودن به بازار تهران، بافت قدیمی و فرسوده، ساكنانش را با مشكلات متعددی مواجه كرده است.
شوش (شبیر) در شمال غربی منطقه 15 تهران قرار گرفته است. این محدوده از شمال به خیابان شوش شرقی ازجنوب به خیابان های تاجیك رضاخانی جهانیان كوه گچی ازشرق به خیابان هفده شهریور وازغرب به خیابان فدایان اسلام ومیدان شوش منتهی می شود. این محله نیز از دیگر مكان های مشهور به محل تجمع معتادان است.

**جزییات پلمب پلاك قرمزها
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در خصوص پاكسازی محله های شوش، مولوی و هرندی چندی پیش در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در محل استانداری به خبرنگاران اعلام كرد: «92 خانه پلاك قرمز در پایتخت پلمب شده است».
سرهنگ محمد بخشنده گفته است: سال گذشته این تعداد خانه كه در آن نگهداری، استعمال و توزیع مواد مخدر صورت می گرفت با دستور مقام قضایی پلمب شد و پلیس به صورت شبانه روزی نظارت می كند تا به صورت غیرقانونی دخل و تصرفی در این ملك های پلمب شده صورت نگیرد.
وی معتقد است كه اگر فك پلمب در این خانه ها انجام شود دوباره مواد فروشان به این خانه ها باز می گردند، زحمت های پلیس به هدر می رود و مردم نسبت به پلیس بی اعتماد می شوند.

** درخواست مصادره این خانه ها
مصادره و تخریب پلاك قرمزها یكی از مهمترین دغدغه های مسئولان است به گونه ای كه در اولین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر امسال، استاندار تهران نیز بر رسیدگی به وضعیت پلاك های پلمب شده موادفروشان موادمخدر پایتخت از لحاظ حقوقی تاكید كرد.
بندپی گفت: بعد كار حقوقی بر اساس قانون تملك، ضبط یا مصادره و به اماكن فرهنگی یا فضای سبز تبدیل شود.
وی اضافه كرد: براین اساس و درصورت حل موارد قانونی و حقوقی این موضوع، شهرداری پلاك های پلمب شده مرتبط با عرضه مواد مخدر در مناطق شوش، هرندی و مولوی پایتخت را برای ایجاد فضای سبز تملك كند.
استاندار تهران افزود: باید مافیای موادمخدر كه در پشت این خانه های پلمب شده قراردارند شناسایی و نسبت به وضعیت آنها اقدام شود.
فرماندار تهران نیز در همین جلسه با بیان اینكه باید خانه های ناامن در هرندی تهران باید تخریب شوند گفته است: 92 باب خانه ناامن در این منطقه شناسایی شده است كه باید آب، برق و گاز آنها قطع و در نهایت تخریب شوند.
عیسی فرهادی بیان كرد: در این زمینه با مرجع قضایی هماهنگ كرده ایم تا وضعیت این خانه ها تعیین تكلیف شود در صورتی كه مالكان آنها شناسایی نشوند به عنوان فضای باز در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.
وی تاكید كرد: شهرداری باید تا پایان اردیبهشت امسال در زمینه مصادره این خانه ها اقدام و با مراجع قضایی مكاتبه كند.

** خانه های متصل به هم
همچنین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز در باره این خانه ها اظهارداشت: خانه هایی شناسایی شده است كه با شش خانه دیگر در ارتباط بوده اند؛ این نوع ساخت خانه مشخص است برای توزیع مواد صورت گرفته و از این رو باید مصادره و تخریب شوند.
سردار محمدرضا یزدی اضافه كرد: این منازل به عنوان پلاك قرمزها شناسایی شده اند و با اینكه پلمب شده اند از بالای خانه ها اقدام به جابه جایی مواد مخدر می كنند.
وی ادامه داد: اگر تعیین تكلیف نشود و به همین روند باقی بماند مردم از اقدامات مبارزه با مواد مخدر ناامید خواهند شد.

** شناسایی تعدادی از مالكان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز درباره پلمب خانه های پلاك قرمز گفت: مالكان تعدادی از آنها شناسایی شده اند و بقیه خانه ها هنوز تعیین تكلیف نشده است.
محمدعلی اسدی ادامه داد: باید به وضعیت خانه هایی كه موقوفه هستند یا در آنها موادمخدر توزیع می شود به سرعت رسیدگی كرد.

**برنامه های فرهنگی جایگزین شود
نقش برنامه های فرهنگی در محله های شوش، مولوی و هرندی از نظر معاون توسعه، پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران بعد از پاكسازی و پلمب خانه های قرمز باید در اولویت قرار گیرد.
فرزانه جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد: از نهادهای فرهنگی و اجتماعی استان درخواست می شود در محله های شوش، مولوی و هرندی به اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی بپردازند.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران معتقد است: اجرای برنامه های مختلف می تواند چهره این محله ها را از آسیب های اجتماعی پاك و روحیه و شادابی را به مردم تزریق كند.
وی با اشاره به اینكه مردم این منطقه ها پس از پلمب این خانه ها احساس رضایت و آرامش دارند می گوید: معتادان و موادفروشان پیش از اجرای طرح پاكسازی و پلمب این خانه ها به صورت آشكار و در ملاءعام اقدام به مصرف و توزیع مواد مخدر می كردند كه این امر آسیب های اجتماعی و گرایش جوانان به مواد را توسعه می بخشید.
جوادی ادامه می دهد: طبق آمارهای رسمی، پاكسازی محله ها از معتادان و موادفروشان تاثیر بسیار زیادی در كاهش جرائم خُرد می گذارد.
وی از ارائه آموزش های مرتبط با كاهش آسیبب های اجتماعی در این محله ها خبر می دهد و می گوید: بهزیستی آموزش های پیشگیرانه از آسیب هایی از جمله اعتیاد، بیماری های واگیردار، ایدز و سایر موارد را ارائه می دهد.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران نقش بهزیستی را در این محله ها درمان معتادان و كاهش آسیب های اجتماعی عنوان می دارد و می گوید: این معتادان بعد از جمع آوری وارد مراكز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر (ترك اجباری) می شوند تا بهبود یابند.
وی معتقد است: بهزیستی به منظور استانداردسازی و حضور نیروهای متخصص در این مراكز نظارت های مستمر دارد.
به گفته جوادی اكنون 9 مركز دولتی و غیردولتی زیرعنوان ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر (ترك اعتیاد اجباری) و 85 مركز ترك اعتیاد خصوصی زیر عنوان تبصره 2 (ترك اعتیاد اختیاری) در تهران فعال است.
به گزارش ایرنا گرچه برخی كارشناسان معتقدند اگر اقدامات فرهنگی به میزان مناسب انجام و تقاضا برای موادمخدر كاهش یابد خودبه خود، عرضه نیز محدود می شود و شاید دیگر نیازی به چنان اقدامات سخت افزاری هم نباشد اما تاكید می شود فعالیت موادفروشان همچنان رصد و فعالیت ها به پلمب این تعداد از پلاك قرمزها محدود نشود تا این موادفروشان فرصت تعیین مكان های دیگر را برای ادامه فعالیت هایشان پیدا نكنند.
پیشنهاد می شود ضمن اولویت دادن به اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بویژه در این محله ها، همچنان اقدامات سخت افزاری در برابر موادفروشان با جدیت در دستور كار بماند و موضوع رها نشود.
گزارش از فرزانه پیری
تهرام/8138/ 1008
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه