۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 83292854
T T
۰ نفر

رونق ایده های پول ساز بر بستر فناوری

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 83292854
رونق ایده های پول ساز بر بستر فناوری

سمنان- ایرنا- یكی از رویكردهای جدید برای ایجاد اشتغال جوانان توجه به كسب و كارهای اینترنتی، بر پایه بستر مناسب زیرساختی و پیشرفت های روز افزون فناوری در كشور است كه دولت تدبیر و امید با باور این موضوع در سال های اخیر قدم های مثبتی در این بخش برداشته است.

به گزارش ایرنا، اواخر سال 2006 میلادی با ورود اینترنت پرسرعت به شبكه های ارتباطی جهانی و به روز رسانی تلفن های همراه هوشمند تحول بزرگی در كسب و كار فضای مجازی در جهان شكل گرفت، اما در ایران با تاخیر در سال های گذشته با ورود نرم افزارهای موبایلی و افزایش سرعت اینترنت، ظرفیت و نقاط ضعف و قوت این رویكرد جدید اشتغال آفرین نمایان شد.
تاكنون بیش از 33 هزار نوع كسب و كار اینترنتی در كشور شناسایی شده كه اعطای روزافزون مجوز در این بخش می تواند به توسعه اقتصادی و كاهش آمار بیكاری در كشور تاثیرگذار باشد.
در دولت تدبیر و امید ده ها هزار نوع شغل با توجه به اهمیت شبكه های اجتماعی در كشور ایجاد شد كه توسعه این بخش در چارچوب قانون می تواند رونق اقتصادی سرشاری را نصیب كشور كند.
به باور كارشناسان اكنون 1.5 درصد از خریدهای روزانه مردم در كشور به صورت اینترنتی انجام می شود كه با توجه به نوپا بودن این فناوری های جدید این عدد و رقم در كشور به نسبت كشورهای پیشرفته جهان آمار خوبی است.
براساس آمار، اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان این استان در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه سال متوالی بعد از تهران در رتبه دوم كشور قرار دارد و شهرها، جاده های اصلی و ریلی استان سمنان دارای پوشش 100 درصدی و جاده های فرعی نیز دارای پوشش80 درصدی تلفن همراه هستند.
این اداره كل 370 هزار مشترك تلفن ثابت، و 117 سامانه پوشش اینترنت پرسرعت در استان سمنان وجود دارد و بیش از 90 دفتر آی.سی.تی در مناطق روستایی ارایه خدمات می كنند و اكنون یك میلیون و 200 هزار مشترك تلفن همراه در این استان وجود دارد.
اجرای طرح دولت الكترونیك و رونق كسب و كارهای اینترنتی با توجه به فراهم بودن زیرساخت های ارتباطی و پوشش 100 درصدی مناطق شهری، ریلی و جاده ای در سمنان می تواند فصل جدیدی را برای ایجاد اشتغال پایدار در استان باز كند.
با توجه به اینكه سمنان از نظر وسعت ششمین استان وسیع كشور است، توسعه شبكه های اینترنتی می تواند به فروش برخط صنایع دستی، انواع محصولات دامی و كشاورزی و همچنین معرفی جاذبه های گردشگری و طبیعی برای جذب گردشگر كمك شایانی كند.

** خرید و فروش برخط كالا در سمنان سرعت می گیرد
رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان گفت: با توجه به ورود شركت های دانش بنیان، خرید و فروش برخط كالا در استان سمنان سرعت می گیرد.
احمد اخلاقی افزود: اكنون 1.5 تا 2 درصد از مجموع كالاهای قابل عرضه در بازار مركز استان به صورت برخط عرضه می شود كه با هوشمند سازی شبكه های اطلاع رسانی و فروش از سوی اصناف این رقم در مركز استان می تواند رشد چشمگیری در سال های آینده داشته باشد.
وی تصریح كرد: اكنون سه تا پنج درصد از عرضه كالاها در بازار استان به صورت غیرمستقیم و بدون حضور مشتری در فروشگاه انجام می شود كه این رقم نسبت به آمار كشور مطلوب است.
اخلاقی اضافه كرد: اجرای طرح دولت الكترونیك و رونق كسب و كارهای اینترنتی می تواند در میان مدت به كاهش آمار بیكاری در استان سمنان منجر شود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان سمنان گفت: رونق ایده پردازی های پولساز در چارچوب قانون و به روز شدن اصناف برای خرید و فروش كالا می تواند به رونق كسب و كار در استان بینجامد.

**صنعت سمنان نیازمند بازاریابی اینترنتی
رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات خودرو استان سمنان گفت: رونق بخش صنعت استان و افزایش فروش كالاهای واحدهای تولیدی استان نیازمند بازاریابی های اینترنتی است.
رستم سعداللهی افزود: اكنون بسیاری از شركت های خارجی از طریق فضای مجازی در كشور فعالیت دارند و فعالان اقتصادی ایران هم می توانند با افزایش شناخت در ارتباط با كسب و كارهای اینترنتی برای رونق اقتصادی در كشور گام های عملیاتی بردارند.
وی تصریح كرد: توسعه و حمایت از فضای مجازی نیازمند باور قلبی و جمعی مسئولان است و یكی از مولفه های افزایش فروش كالا در بخش صنعت و معدن بازاریابی و توجه به فروش برخط كالا است.
سعداللهی ادامه داد: به معنی واقعی زیرساخت های دولت الكترونیك در استان سمنان فراهم است و با برگزاری كلاس های آموزشی می توان این بخش از اقتصاد استان را شكوفا كرد.
رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات خودرو استان سمنان گفت: حلقه مفقوده در توسعه استان توجه به كسب و كارهای اینترنتی است و با هم افزایی دولت و بخش خصوصی و اشتغال آفرینی در این بخش می توان آمار بیكاری در استان را روز به روز كاهش داد.

** نیاز ضروری تعاونی های سمنان به فروش برخط كالا
مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: تعاونی های استان برای عرضه محصولات باكیفیت خود نیاز ضروری به فروش برخط كالاهای تولید خود دارند.
احسان عباسپور اضافه كرد: اكنون 108 تعاونی در قالب چهار گروه تولیدی، زنان، روستایی و كشاورزی در استان سمنان فعال است كه با توسعه كسب و كارهای اینترنتی می توان گره از كار این قشر از جامعه باز كرد.
وی اضافه كرد: در كنار توجه به تولید در تعاونی ها به مقوله فروش و معرفی كالا هم باید توجه داشت، با توجه به اینكه روستاییان استان می بایست كیلومترها از مناطق روستایی به شهر برای فروش محصولات خود در حركت باشند، پوشش 100 درصدی اینترنت در مناطق دوردست استان و فراهم بودن فروش برخط محصولات می تواند به رونق و افزایش انگیزه كاركنان در این بخش منجر شود.
وی تصریح كرد: اكنون در مناطق شهری بسیاری از افراد خواهان خرید محصولات لبنی و كشاورزی درجه یك هستند، اما به دلیل دوری از مناطق روستایی و تولیدكننده، این محصولات شاید سال های زیاد از چشیدن طعم بسیاری از محصولات لبنی و كشاورزی روستاییان استان محروم باشند.
عباسپور گفت: با رونق كسب و كارهای اینترنتی، فروشنده و خریدار كالا با یك جست و جوی كوتاه در فضای مجازی با یكدیگر ارتباط برقرار می كنند و محصولات به آسانی هرچه تمام تر به فروش می رسد.
مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: زیرساخت های توسعه كسب و كارهای اینترنتی با ورود اینترنت های پرسرعت در مناطق شهری و روستایی استان فراهم است كه با افزایش شناخت كاربران از این ظرفیت می توان برای فعالیت روزافزون روستاییان و عشایر در این بخش اقدام كرد.

** اینترنت پرسرعت و رونق گردشگری
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: اینترنت پرسرعت و توجه به كسب و كارهای اینترنتی می تواند در كوتاه مدت با فراهم كردن زیرساخت ها به رونق بخش گردشگری در استان منجر شود.
غلامرضا كاتب افزود: صنایع دستی، محصولات لبنی و كشاورزی و انواع محصولات تولیدی در استان سمنان نیازمند معرفی است كه با حمایت از كسب و كارهای اینترنتی می توان در این بخش گام های موثری برداشت.
وی تصریح كرد: فعالان این بخش نیازمند حمایت همه جانبه دولت دارند و با دستگاه های اجرایی و اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان برای رفع چالش های پیش رو این فعالان برای سال جدید در تلاش باشد.
وی تصریح كرد: در سال رونق تولید باید ابعاد مختلف اقتصاد كشور شكوفا شود و توجه به كسب و كارهای اینترنتی نماد واقعی تحقق شعار سال است.
كاتب ادامه داد: تسهیل در اعطای مجوز فعالیت كسب و كارهای اینترنتی و همچنین فعالیت در این بخش در چارچوب قانون می تواند به رونق اقتصادی در كشور منجر شود.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از فعالیت های بخش روستایی و عشایری استان به دلیل نبود بازار فروش تعطیل شد كه توجه به فروش برخط می تواند رونق را به این بخش از اقتصاد استان برگرداند.

** تاكید رئیس جمهوری به رونق كسب و كارهای اینترنتی
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: كسب و كارهای اینترنتی با توجه به فراهم بودن زیرساخت های ارتباطی برای تحقق شعارسال و رونق تولید در استان رونق می گیرد.
سید مسعود میررضایی افزود: رئیس جمهوری برای سال 98 به افزایش رونق كسب و كار در فضای مجازی تاكید دارند و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات برای تحقق این رویكرد در تلاش است.
وی خاطرنشان كرد: نشست های شورای راهبردی رونق و توسعه كسب و كار ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان برای تحقق شعار رونق تولید به ریاست حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در سال جاری برگزار می شود.
وی ادامه داد: برگزاری 6 نشست تخصصی و 10 نشست كارشناسی برای هم اندیشی و تقویت ظرفیت های ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان برای تحقق شعار سال برنامه ریزی شده است.
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان اضافه كرد: استان از نظر شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه سال متوالی بعد از تهران در رتبه دوم كشور قرار گرفت و به معنی واقعی زیرساخت ها برای توسعه كسب و كارهای مجازی در سمنان فراهم است.

** اتصال 100 روستای سمنان به اینترنت پرسرعت
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان با بیان اینكه تاكنون 281 روستای بالای 20 خانوار استان از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند، گفت: اجرای طرح پهن باند برای اتصال 100 روستای بالای 20 خانوار دیگر استان به اینترنت در سال 98 برنامه ریزی شده است.
میررضایی افزود: طرح فیبر نوری براساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در 300 كیلومتر از راه های روستایی استان سمنان در سال 98 اجرا می شود.
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان خاطرنشان كرد: همچنین برای تحقق شعار رونق تولید به كارگیری نیروهای جوان و متخصص در دستور كار قرار دارد و حمایت از شركت های شتاب دهنده و اعطای تسهیلات 15 میلیارد ریالی به این شركت ها برای سال 98 انجام خواهد شد.
7339/6103

سرخط اخبار استان‌ها