۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83284309
T T
۰ نفر
رعايت اصول گرده‌افشاني نخل‌ها در توليد و كيفيت خرما موثر است

شيراز-ايرنا- رئيس پرديس تحقيقات كشاورزي شهرستان جهرم گفت: گرده‌ افشاني از مهم‌ترين و حساس‌ترين عمليات زراعي در نخلستان هاست از اين رو رعايت اصول و دقت در انجام اين كار ضروري است زيرا اين امر نقش بسيار مهمي در افزايش توليد و كيفيت محصول خرما دارد.

حميد زرگري، جمعه در گفت‌ و گو با ايرنا افزود: درخت خرما گياهي دو پايه است كه گل‌هاي نر و ماده آن به ‌صورت جداگانه روي پايه‌هاي متفاوت توليد مي‌شود و معمولا پس از ظهور اسپات‌ها (تارونه هاي) نر و ماده و با آغاز شكافتن اسپات‌هاي ماده، عمليات گرده ‌افشاني آغاز مي‌شود.
وي بيان داشت: گرده‌ افشاني نخل به وسيله‌ انسان، زنبور عسل و باد صورت مي‌گيرد اما بهترين روش گرده ‌افشاني توسط انسان است كه در جهرم به اين عمليات، ساختن نخل گفته مي‌شود.
زرگري ادامه داد: در اين عمليات فردي كه به نام ماهر (موهَر) ناميده مي‌شود، اسپات گل نر را از درختان نر جدا مي كند و پس از آن خوشچه گل نر در گل آذين ماده قرار داده شده و بسته مي شود و در ادامه گرده افشاني تكميلي به وسيله
كيسه‌ نخي حاوي گرده و دانه گل نر انجام مي‌گيرد.
وي، با بيان اينكه 13شهرستان در استان فارس داراي نخلستان است، اظهار داشت: عمليات گرده افشاني در نخلستان ها با توجه به شرايط آب و هوايي مناطق خرماخيز اين استان از اسفند تا ارديبهشت انجام مي‌شود.
زرگري ادامه داد: مناسب‌ترين زمان گرده ‌افشاني براي بيشتر ارقام خرما بين يك تا چهار روز بعد از بازشدن اسپات گل آذين ماده است و اين كار بايد در ساعت و درجه حرارت مناسب، انجام شود.
رئيس پرديس تحقيفات كشاورزي جهرم افزود: بهترين ساعت گرده ‌افشاني از ساعت 10صبح تا سه بعدازظهر روز آفتابي و يا دماي 22 تا 32 درجه سانتيگراد است.
وي افزود: با توجه به اينكه استان‌هاي خرماخيز فارس و خوزستان اخيرا دچار سيل و بارندگي‌هاي شديد شده‌اند به نخلداران اين مناطق توصيه مي كنيم چنانچه 6ساعت قبل و بعد از گرده‌ افشاني، باران شديد در منطقه باريده، ضروري است براي انجام مجدد گرده‌ افشاني نخلستان ها اقدام كنند.
شهرستان جهرم در فاصله 193 كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
9910 /6118

سرخط اخبار استان‌ها