آغاز گرده‌افشانی نخل‌ها در فارس/خرما در چه شهرستان‌هایی تولید می‌شود؟

شیراز - ایرنا - گرده‌افشانی نخل خرما از مهمترین عملیات زراعی نخیلات برای تولید خرمای مرغوب است که طبق گفته متولیان کشاورزی فارس این امر در استان از اواخر اسفند آغاز شده و در فروردین ماه ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عملیات گرده افشانی درختان خرما در استان فارس همه ساله با توجه به شرایط اقلیمی مناطق خرماخیز از نیمه اول اسفند ماه آغاز می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه می‌یابد.

امسال هم گرده‌افشانی نخیلات در شهرستان‌های مختلف این استان در حال انجام است.

آخرین وضعیت گرده‌افشانی نخل‌ها در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس که معتقد است یکی از مهمترین عملیات باغی در نخیلات عملیات گرده افشانی به دلیل دو پایه بودن نخل است، در خصوص آخرین وضعیت گرده‌افشانی در این استان گفت: عملیات گرده‌افشانی در استان فارس از اواخر اسفند آغاز شده و در حال حاضر هم در برخی شهرستان‌ها در حال انجام است‌

مجتبی دهقان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات گرده افشانی به ۲ صورت طبیعی بوسیله باد و مصنوعی با کمک انسان انجام می‌شود و در گرده‌افشانی رعایت نکات فنی ضروری است.

وی توجه به دمای هوا، زمان مناسب گرده افشانی، نوع و میزان دانه گرده مصرفی را از عوامل موثر در یک گرده افشانی موفق عنوان کرد و ادامه داد: عملیات گرده افشانی باید در ساعات گرم روز بین ۱۰ صبح تا سه عصر صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس توصیه کرد: از آنجا که از نظر فنی وجود نزولات جوی در زمان گرده‌افشانی سبب کاهش موفقیت گرده پذیری شده، توصیه می‌شود عملیات گرده افشانی در روزه های فاقد بارندگی انجام شود و به همین دلیل باید به اطلاعات هواشناسی توجه شود تا در صورت رخداد بارندگی، عملیات تکرار شود.

دهقان‌پور افزود: هم‌اکنون در سطح استان عملیات گرده‌افشانی به صورت سنتی با کمک نیروی انسانی و مکانیزه با استفاده از پهباد و لانس‌های تلسکوپی صورت می‌گیرد.

چه شهرستان‌هایی تولید کننده خرما هستند؟

وی در خصوص آخرین وضعیت نخلستان‌های فارس گفت: در استان فارس در سطح ۳۶ هزار و ۶۷۶ هکتار خرما تولید می‌شود که این اراضی در شهرستان‌های جنوبی از جمله قیرو کارزین، کازرون، جهرم، خفر، فراشبند، داراب، خنج، لارستان، مهر، لامرد، گراش، فیروزآباد، اوز و زرین دشت قرار دارند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس میزان تولید محصول خرما در این استان ۳۳۱ هزار تن است که در زمینه امنیت پایدار غذایی کمک شایانی به کشور و استان می‌کند.

آغاز گرده‌افشانی نخیلات کازرون در هفت هزار هکتار

شهرستان کازرون از تولید کنندگان بزرگ خرما در استان فارس است، محصول خرمای برداشت شده در این شهرستان افزون بر توزیع در بازار شهرستان، به دلیل بازارپسندی به سایر استان‌ها و کشورهای چین، روسیه، امارات، عراق و هندوستان صادر می‌شود.

در حال حاضر عملیات گرده‌افشانی در هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های کازرون آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: گرده افشانی خرما از مهمترین فعالیت‌های تخصصی برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی بوده و نقش مهمی در افزایش تولید و کیفیت محصول خرما دارد.

حمید رشیدی ادامه داد: شهرستان کازرون با سطحی حدود هفت هزار و ۲۰۰ هکتار باغات نخیلات از قطب‌های مهم تولید خرما در استان به شمار می‌رود و مهمترین ارقام تولیدی شهرستان کازرون کبکاب و زاهدی است و نیز برخی ارقام تجاری از جمله مجول در حال توسعه هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون افزود: گرده‌افشانی عملیات بسیار مهمی است که باید توسط افرادی مسلط به عملیات گرده افشانی و ماهر انجام شد و رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان نیز از مواردی است که می‌بایست توسط کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

گرده‌افشانی ۲ هزار هکتار از نخلستان‌های خنج

شهرستان خنج هم از قطب‌های تولید خرما در استان فارس محسوب می‌شود که به گفته مسئولان گرده‌افشانی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان‌های این شهرستان آغاز شده است.

کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی خنج گفت: گرده افشانی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان‌های این شهرستان به صورت سنتی آغاز شده و تا اواخر فروردین ادامه دارد.

اصغر وطن‌پرست افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰ هزار تن خرما در شهرستان خنج تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود.

مهم ترین انواع خرمای تولیدی در استان فارس شامل شاهانی، کبکاب، هلیله ای، زاهدی(قصب)،استعمران، پنجه عروس، مجول است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha