۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 83282713
T T
۰ نفر
تظاهرات فلسطينيان در حمايت از اسيران دربند رژيم صهيونيستي

غزه -ايرنا- مردم فلسطين روز چهارشنبه همزمان با بزرگداشت روز 'اسير فلسطيني' در شهرهاي مختلف كرانه باختري و غزه در همبستگي با اسيران عليه صهيونيست ها تظاهرات گسترده برگزار كردند.

به گزارش ايرنا، فلسطيني ها در اين برنامه اعتراضي كه با عنوان روز 'اسراي فلسطيني ، كرامت و مقاومت ' نامگذاري شده است، اعتراض خود را به شرايط وخيم نزديك به 6 هزار اسير فلسطيني در زندان هاي اسرائيلي اعلام كردند.
17 آوريل (28 فروردين) در تقويم مناسبتي فلسطين اشغالي روز اسير فلسطيني نامگذاري شده است و هر سال به اين مناسبت برنامه هايي از سوي مردم فلسطين در حمايت از اسراي فلسطيني اجرا مي شود.
فلسطيني ها امروز در كرانه باختري و غزه تاكيد كردند كه مساله اسرا در راس اولويت هاي مقامات درعرصه سياسي و گروه هاي مقاومت قرار دارد.
غزه، رام الله، نابلس، الخليل و همه شهرهاي كرانه باختري و نوار غزه نيز به همين مناسبت شاهد تظاهرات گسترده فلسطينيان در حمايت از اسرا بود.
مركز تحقيقات اسراي فلسطيني به مناسبت روز اسير فلسطيني گزارش داد، حدود پنج هزار و 700 فلسطيني در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند. 47 تن از آنان زن، 230 تن ديگر كودك هستند و 500 تن از اسرا نيز به عنوان زنداني اداري، بدون اتهام روشني بازداشت شده اند. هشت تن از نمايندگان فلسطين نيز در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند.
از ميان اسرا، 700 تن بيمار و 17 تن خبرنگار هستند.
دادگاه صهيونيستي براي 3 هزار و 447 تن از اسراي فلسطيني حكم صادر كرده است كه از ميان آنها 537 تن به حبس ابد و 484 تن ديگر به تحمل بيش از 20 سال زندان محكوم شده اند.
اسيران فلسطيني در زندان هاي اسرائيل در معرض شكنجه هاي بي حد و حصر نظاميان صهيونيستي قرار دارند و اشغالگران با نقض معاهدات بين المللي در خصوص اسرا، روش هاي مختلف و متنوعي را براي شكنجه و سركوب آنان به كار مي گيرند.
زندان هاي 'النقب'، 'مجدو'، 'نفحه'، 'شطه' و 'الدامون' از جمله زندان هايي است كه اسرا در آن به سر مي برند.
بر اساس اعلام مركز تحقيقات اسراي فلسطيني 46 نفر از اسرا بيش از 20 سال است كه در اسارت به سر مي برند. 13 تن از آنها بيش از 30 سال است كه در بند هستند و قديمي ترين اسير فلسطيني، كريم يونس نام دارد.
رياض الاشقر سخنگوي رسانه اي مركز ياد شده، تاكيد كرد كه اسرا روحيه قوي دارند و زندان ها و شكنجه هاي اسرائيل نتوانسته اراده آن ها را تضعيف كند.
وي افزود: 26 تن از اسرا، از سال 1993 در زندان هاي صهيونيستي به سر مي برند كه از آنها با عنوان 'قديمي ترين اسيران' ياد مي شود و قرار بود ضمن توافقي ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و اشغالگران در سال 2013 آزاد شوند.
الاشقر تصريح كرد كه همه اسرا از وضعيت بد بهداشتي و پزشكي رنج مي برند. آنها از انجام آزمايش هاي پزشكي دوره اي به طور منظم محروم هستند و در شرايط نامساعدي روزگار مي گذرانند.
وي از نهادهاي حقوقي و انساني خواست كه با تحت فشار قرار دادن صهيونيست ها، آنها را وادار به آزاد كردن اسيران فلسطيني كنند و از رسانه ها نيز خواست كه به طور مفصل به موضوع اسرا و شرايطي كه در آن به سر مي برند، بپردازند.

**حماس: مساله اسرا در راس اولويت هاي ماست
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) نيز با صدور بيانيه اي به مناسبت روز اسير، تاكيد كرد كه اسيران همچون سدي قوي در برابر اقدامات نظاميان اسرائيلي ايستاده اند.
اين بيانيه افزود: مسئله اسرا و ياري به آنها در اين برهه، تا زمان آزادي آنان كه نزديك است، در راس اولويت هاي ما قرار دارد.
اين جنبش از مردم فلسطين و امت عربي و اسلامي خواست ضمن همبستگي با اسيران فلسطيني آنها را ياري كنند.
حماس از كشورهاي عربي و سازمان همكاري اسلامي و موسسات حقوقي و آزادگان جهان نيز خواست كه رژيم صهيونيستي را براي توقف انواع اقدامات سركوب گرايانه و شكنجه اسيران، تحت فشار قرار دهند.

**حمايت از اسرا بايد به نبرد عمومي تبديل شود
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين نيز در روز اسير فلسطيني اعلام كرد كه نبرد براي آزادي اسرا جزء لا ينفك مبارزه مردم فلسطين است و بايد مسئله حمايت و پشتيباني از اسرا به نبرد ملي و عمومي براي هر فرد فلسطيني تبديل شود.
اين جبهه، از مردم فلسطين خواست كه از اسراي فلسطيني كه دست به اعتصاب غذا زده اند و در راس آن، حسام الرزه، محمد طبنجه و خالد فراج حمايت بيشتري كنند.
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين با تاكيد بر حقوق اسرا و خانواده هاي آن، تصريح كرد كه نبايد از مسئله اسرا عقب نشيني كرد يا بر سر آن چانه زد.
خاورم**93269*1436*شبس**1613

سرخط اخبار جهان