۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83264675
T T
۰ نفر

والیبال ایران در سال 97؛ پرحاشیه و نه‌چندان موفق

۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83264675
والیبال ایران در سال 97؛ پرحاشیه و نه‌چندان موفق

تهران- ایرنا- والیبال ایران در سال 97 روزهای پرحاشیه‌ای پشت سر گذاشت و عملكرد چندان موفقی هم نداشت.

به گزارش ایرنا، والیبال ایران كه در یك سال گذشته تغییرات زیادی به خود دید، علاوه بر تغییر رئیس فدراسیون، بسیاری از دیگر مسئولان آن هم تغییر كردند كه البته برای بخش زیادی از آنها تعبیر «رفت و برگشت» معنای بیشتری دارد.
در مسابقات بین‌المللی نیز والیبال ایران در یك سال گذشته چندان موفق نبود. تیم ملی بزرگسالان ایران نتوانست در لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان انتظارات را برآورده كند و حالا خیلی‌ها نگران آینده والیبال ایران هستند.
در این گزارش به برخی از مهم‌ترین رویدادهای والیبال كشور در یك سال گذشته می‌پردازیم.

** تغییرات در فدراسیون؛ از رئیس تا كارمندان
تغییرات متعدد در اركان فدراسیون والیبال، یكی از مهم‌ترین موضوعات این ورزش در سال 97 بود. احمد ضیایی كه از هفتم دی 1396 ریاست فدراسیون را برعهده گرفته بود، تغییرات زیادی در فدراسیون به وجود آورد. محمود افشاردوست دبیركل، مهدی اسلامی خزانه دار، حمید احمدی‌نیا مدیر روابط عمومی، علیرضا دریابیگی رئیس كمیته بازاریابی، منوچهر پورحسن رئیس سازمان لیگ، امیدوار حاتمی رئیس كمیته داوران، كسری غفوری رئیس سازمان ساحلی و امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی، به دلایل مختلف یا بركنار شدند یا شرایط برای آنها به گونه ای پیش رفت كه ترجیح دادند از سمت خود كناره‌گیری كنند.
اما بالاخره دامنه تغییرات به خود ضیایی هم رسید. با اجرایی شدن قانون منع بكارگیری بازنشستگان، رئیس فدراسیون والیبال هم مانند بسیاری از دیگر مسئولین و روسای فدراسیون‌ها مجبور شد پست خود را ترك كند. البته ضیایی پیش از اجرای قانون تلاش زیادی كرد تا راهی برای دور زدن آن پیدا كند و حتی پس از انتخاب سرپرست جدید برای والیبال، در مصاحبه‌ای اعلام كرد كه از سمتش استعفا نداده و استعفا هم نخواهد داد، اما سرانجام مجبور شد از فدراسیون برود.
پس از كنار رفتن ضیایی، افشین داوری را به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب كرد. داوری در نخستین روز حضورش در فدراسیون با این سوال مواجه بود كه آیا قصد رسیدن به كرسی ریاست را دارد یا نه؟ سوالی كه همواره تلاش كرد از بیان پاسخ صریح به آن فرار كند. با وجود اینكه در روزهای آخر اسفند انتخابات بسیاری از فدراسیون‌ها و نام‌نویسی از نامزدهای ریاست فدراسیون كشتی برگزار شد، مسئولین ورزش كشور تصمیم گرفتند كه همه كارهای مربوط به انتخابات فدراسیون والیبال به سال 98 موكول شود.
داوری در چند ماه پایانی سال 97 تلاش كرد قدری به امور فدراسیون سر و سامان بدهد. بازگرداندن افرادی مثل خوش‌خبر و پورحسن به پست‌های خود و انتخاب جبار قوچان‌نژاد به سمت سرپرستی دبیری فدراسیون از جمله اقدامات او در این راه بود.

** ناكامی‌های تیم ملی
تیم ملی والیبال ایران در سال 97 دو رویداد مهم را پشت سر گذاشت. ابتدا لیگ ملت‌های والیبال برگزار شد كه در آن، تیم ملی ایران با 7 برد و 8 باخت در این مسابقات، در دره دهم قرار گرفت. شكست شاگردان ایگور كولاكوویچ مقابل ژاپن آن هم پس از سال‌ها شكست‌ناپذیری مقابل این تیم، زنگ خطر را برای والیبال ایران به دست آورد.
پس از آن، شاگردان كولاكوویچ راهی مسابقات قهرمانی جهان شدند. ایران كه در دوره قبلی ششم شده بود، این بار در رده سیزدهم جهان ایستاد. ایران قرعه ساده‌ای داشت اما با شكست در دور دوم مقابل كانادا و بلغارستان، نتوانست به مرحله سوم راه پیدا كند و با ناكامی به كشور بازگشت.
كسب مدال طلای بازی‌های آسیایی 2018 جاكارتا، تنها دستاورد مهم تیم ملی در این سال بود. البته با توجه به اینكه تیم‌های چین و كره جنوبی با تیم اصلی خود به بازی‌های آسیایی نرفته بودند، قهرمانی ایران كاملا قابل انتظار بود.

** قهرمانی جوانان آسیا تنها طلا در رده پایه
تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در سال 97 در رقابت‌های قهرمانی آسیا شركت كردند و یك تیم با تركیبی از بازیكنان جوان و زیر 23 نیز به مسابقات جام كنفدراسیون آسیا رفت.
تیم نوجوانان ایران با سرمربیگری محمد وكیلی در مسابقات قهرمانی آسیا كه به میزبانی اردبیل برگزار شد به مقام سوم دست یافت اما سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی را به دست آورد. وكیلی كه در چند سال گذشته عملكرد موفقی در این رده سنی داشته است، این بار هم وعده داد كه در مسابقات جهانی نتیجه آسیا را جبران می‌كند.
اما در رده جوانان، ایران با سرمربیگری بهروز عطایی به قهرمانی آسیا رسید. بیشتر بازیكنان این تیم، همان بازیكنانی بودند كه سال قبل از آن به طلای نوجوانان جهان دست یافته بودند. پس از این مسابقات، عطایی تیمی را با تركیبی از بازیكنان تیم‌های جوانان و زیر 23 سال ایران به مسابقات جام كنفدراسیون آسیا برد. ایران در این مسابقات تا فینال پیش رفت اما در دیدار نهایی مقابل قطر باخت و به مدال نقره رسید.

** لیگی كه كوتاه شد و نامنظم
در زمان ریاست ضیایی، مسئولیت سازمان لیگ به محمدحسین شفقی سپرده شد. شفقی در آن زمان هم وعده می‌داد كه با قاطعیت و نظم لیگ برتر را برگزار می‌كند و هم اینكه می‌گفت قصد دارد در كنار مسابقات لیگ، جام حذفی و سوپرجام را نیز پیش ببرد. البته در همان زمان هم پیش‌بینی می‌شد كه این وعده‌ها عملی نشود كه همین‌طور هم شد.
شفقی گفته بود كه برای بالا بردن كیفیت لیگ و آماده‌تر ماندن بازیكنان ملی‌پوش، مسابقات لیگ طولانی‌تر می‌شود و تا اردیبهشت 98 طول می‌كشد. اما شفقی پس از چند ماه به دلیل بیماری راهی بیمارستان شد و مدتی طولانی با بیماری قلبی دست و پنجه نرم كرد و در نهایت هم جای خود را دوباره به پورحسن داد. نه از جام حذفی خبری شد و نه از سوپرجام. لیگ برتر هم مثل همیشه در اسفند تمام شد، با قهرمانی شهرداری ورامین.
ورزشی ** 2024*1834

سرخط اخبار ورزش