۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۵۲
کد خبر: 83249167
T T
۰ نفر
كارگروه ویژه بررسی مشكلات اقتصادی مناطق آزاد تشكیل و فعال شد

كیش - ایرنا - پیگیرهای انجام شده به نتیجه رسید و معاون رئیس جمهوری با تشكیل و برگزاری اولین جلسه كارگروه ویژه بررسی مشكلات مناطق آزاد، به و عده هفته گذشته خود عمل كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در اولین نشست این كارگروه ویژه كه با حضور معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور مالیاتی كشور، مدیرعامل منطقه آزاد كیش، اعضای شورای هماهنگی و همكاری فعالان منطقه آزاد، نمایندگان جوامع بازاریان و بازرگانان و هتلداران و انجمن سرمایه گذاران و سندیكای صنایع كبش برگزار شد، كلیات و سرفصلهای كاری كارگروه مذكور بررسی و مشخص شد.
در خصوص جزئیات جلسه مذكور، رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی و همكاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد در مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفت: در این جلسه ضمن مشخص شدن اعضا، اعلام برنامه كاری و تاكید بر ضرورت استمرار فعالیت كارگروه، بنابر دعوت مدیر عامل منطقه آزاد كیش مقرر شد دومین نشست گارگروه بررسی مشكلات مناطق با حضور اعضا پس از تعطیلات نوروزی و در فروردین سال 98 در كیش برگزار شود.
رحمان سادات نجفی در ادامه این گفتگو ، ضرورت حضور و نقش آفرینی مناطق آزاد در تصمیم سازی مربوط به این مناطق، مشاركت در تدوین طرحهای آمایش سرزمینی و هفتمین برنامه 5 سال توسعه كشور را از دیگر تصمیمات نخستین نشست كارگروه ویژه بررسی مشكلات مناطق آزاد عنوان كرد.
سادات نجفی یادآوری كرد: انتشار برخی آمار های ضد و نقیض و غیر كارشناسی در خصوص واردات كالا به مناطق آزاد در سال جاری موجب صدور برخی بخشنامه ها و دستور العمل ها شد و فعالیت های اقتصادی و تولیدی این مناطق را تحت تاثیرات منفی قرار داد كه با تشكیل كارگروه ویژه بررسی مشكلات مناطق آزاد این مشكل برطرف خواهد شد.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان كیش در پایان، تشكیل و آغاز فعالیت كارگروه ویژه بررسی مشكلات مناطق را اقدامی مهم در رفع موانع رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی مناطق آزاد ارزیابی كرد و از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور ، مدیرعامل منطقه آزاد كیش، دبیر مناطق آزاد، جوامع بازاریان بازرگانان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، شورای هماهنگی و همكاری مناطق آزاد و رسانه ها بویژه خبرگزاری ایرنا كیش به خاطر تلاش موثر برای حل مشكلات این مناطق تشكر كرد.
همچنین بر اساس گزارشهای دریافتی از روابط عمومی منطقه آزاد كیش ، 'سیدحمید پورمحمدی ' معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه كشور در اولین نشست گارگروه بررسی مشكلات مناطق آزاد گفت: سازمان برنامه و بودجه با تشكیل كارگروهی ویژه بررسی و حل مشكلات اقتصادی منطقه آزاد كیش و مباحث مطرح شده از سوی منطقه آزاد كیش موافق است و تلاش دارد تا با همراهی اعضا و اركان این كارگروه موانع پیش روی فعالیت ها مناطق آزاد را از میان بردارد.
وی در ادامه گفت: این كارگروه می تواند در صورت لزوم برخی بخشنامه ها یا دستور العمل های صادره را اصلاح كند.
پورمحمدی با ابراز تمایل جهت انجام كار مشترك با منطقه آزاد كیش و ضمن اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه درسال آینده در خصوص تخصیص مبالغی از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه گردشگری و ساخت هتل در جزیره زیبا كیش و بازنگری سهمیه كالای همراه مسافر قول مساعد داد.
همچنین ' محمد قاسم پناهی' سرپرست سازمان امور مالیاتی كل كشور نیز در این جلسه در خصوص بررسی وتسهیل مباحث مرتبط با امور مالیاتی به فعالان اقتصادی قول همكاری داد.
در پایان این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش ضمن تشكر از تشكیل كارگروه ویژه بررسی و حل مشكلات اقتصادی منطقه آزاد كیش ابراز امیدواری كرد: ادامه كار این كارگروه نتایج خوبی برای مجموعه مناطق آزاد به وِیژه منطقه آزاد كیش داشته باشد.
تشكیل كارگروه بررسی مشكلات مناطق آزاد، در نشست مشترك هفته گذشته' محمد باقر نوبخت با غلامحسین مظفری مدیرعام منطقه آزاد كیش و سرمایه گذران و فعالان اقتصادی این جزیره به عنوان راهكار مطرح شد و اكنون طبق وعده های رئیس سازمان برنامه بودجه تشكیل و فعالیت خود را آغاز كرده است.
از طرفی روابط عمومی و امور بین اللمل منطقه آزاد گزارش داد كه مدیرعامل منطقه آزاد كیش در اولین نشست كارگروه مذكور ضمن تاكید بر ضرورت بهره برداری از ظرفیت های این حزیره و اقداماتی كه تا كنون صورت گرفته خواستار توجه جدی مسئولان كشور به نقش مناطق آزاد در افتصادی شده است .
وی در سخنانی گفت: توجه به اختیارات قانونی مناطق آزاد از مهمترین موضوعات مورد پیگیری است تا این مناطق بتوانند كار خود را انجام دهند.
غلامحسین مظفری افزود: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بر اساس قوانین مناطق آزاد در این مناطق سرمایه گذاری كرده اند اما به دلیل شرایط ویژه و تحریم ها، بخشنامه ها و دستورالعمل های جدیدی كه به این مناطق ابلاغ می شود و با قوانین اصلی مناطق آزاد متفاوت است با مشكلات و موانع جدی مواجه شده اند.
موضوع تشكیل كارگروه ویژه بررسی مشكلات مناطق آزاد هفته گذشته ' در نشست مشترك مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش، رئیس سازمان برنامه بودجه و فعالان اقتصادی مطرح و مقرر شد كارگروهی ویژه بررسی و حل مشكلات اقتصادی منطقه آزاد كیش ایجاد شود كه با پیگیری های انجام شده، این كارگروه با حضور غلامحسین مظفری، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه كشور، محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی كل كشور، مدیر بخش صنعت معدن و تجارت و مسئولان مناطق آزاد در سازمان مدیریت و نمایندگان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره كیش، شكل گرفت.
یادآوری می شود مشكلات ناشی از ممنوعیت ورود كالاهای گروه 4 بهمن ماه گذشته در قالب دو میزگرد ایرنا در كیش نقد و بررسی و ماحصل آن در خروجی های ویِژه و مطبوعاتی منتشر شد.
و كارشناسان و فعالان اقتصادی كیش و شركت كنندگان در این میزگرد ها، ، صدور برخی بخشنامه ها از جمله بخشنامه ممنوعیت كالاهای گروه 4 را عامل ركود اقتصادی و فرار سرمایه از مناطق آزاد ارزیابی كردند.
گمرك كشور، بیست و هفتم دی ماه امسال در بخشنامه ای به گمركات اجرایی مستقر در مناطق آزاد كیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماكو و مناطق ویژه اقتصادی اعلام كرد تا از صدور هرگونه مجوز ترانزیت و ورود كالاهای گروه 4 به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خودداری كنند.
براساس این بخشنامه و ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه‌ای كالا كه شامل بیش از 1400 قلم كالا است ممنوع شد.
این بخشنامه بازتابی گسترده در محافل اقتصادی و تجاری مناطق آزاد داشت و موجب نگرانی فعالان اقتصادی در این مناطق بویژه منطقه آزاد كیش به عنوان فعالترین منطقه آزاد شد.
1339