۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83244137
T T
۰ نفر

تاكید رییس جمهوری بر اجرای راه آهن گرگان - مشهد

۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83244137
تاكید رییس جمهوری بر اجرای راه آهن گرگان - مشهد

گرگان - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت كه احداث راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد به عنوان یكی از مصوبات سفر اول هیات دولت به این استان، مورد نظر و تاكید دكتر روحانی رییس جمهوری است.

محمدولی روزبهان جمعه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح مهم به دلیل بروز برخی مشكلات در قرارداد با شركت خارجی مجری طرح، دچار وقفه شده است.
به گفته وی پیگیری برای تامین فاینانس مورد نیاز این طرح توسط دستگاه های مرتبط ملی و استانی در حال انجام است تا هرچه زودتر وعده دولت و آرزوی دیرینه مردم گلستان برآورده شود.
فاینانس به تامین منابع مالی موردنیاز اجرای پروژه‌ها و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی (سرمایه‌ای) و هم‌چنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌مدت وفق قراردادهای مالی با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می‌شود.
چندی قبل نماینده مردم مینودشت، كلاله، مراوه تپه و گالیكش در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود كه 15 درصد از اعتبارات اجرای این پروژه از طریق فاینانس تامین می شود.
شهرام كوسه غراوی اظهار داشت: همچنین مقدمات ساخت راه آهن گرگان - مشهد فراهم و حتی محل استقرار كارگاه های اجرایی پروژه نیز مشخص شده است.
در همین پیوند نماینده شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور نیز در خراسان شمالی اعلام كرد: كاهش ارزش ریال در برابر دلار موجب تاثیرگذاری بر پول چین و اختلاف نظر با شركت چینی مجری طرح در رقم قرارداد شده است.
هنرور افزود: مبلغ قرارداد این خط ریلی 18 میلیون یوآن تعیین شده كه در آن زمان به پول ایران 82 هزار میلیارد ریال می‌شد اما در شرایط كنونی این رقم افزایش یافته است.
وی اظهار كرد: این موضوع در سطح ملی در حال پیگیری و مذاكره با شركت چینی است و تا حصول نتیجه نمی توان درباره سرنوشت كار نظر قطعی داد.
پروژه راه آهن گرگان - مشهد در 5 قطعه كارگاهی در مسیرهای گرگان، كلاله، بجنورد، شیروان و مشهد به طول 550 كیلومتر اجرا می شود كه 300 كیلومتر آن در مسیر گرگان تا بجنورد است.
6204/3091/2729

سرخط اخبار استان‌ها