۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83241023
T T
۰ نفر
مبارزه با فساد نيازمند عزم راسخ مديران و دستگاه هاي كشور است

تهران- ايرنا- رئيس جديد قوه قضاييه گفت: مبارزه با فساد يك كار بخشنامه اي نيست و مردم بايد عزم راسخ مديران و دستگاه‌هاي كشور را در عمل ببينند و همه متوجه شوند كه در اين كشور بويژه در دستگاه اداري، ارتكاب فساد هزينه دارد، بنابراين بايد هزينه فساد را بالا برد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از مركز رسانه قوه قضاييه، حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي در نشست روساي كل دادگستري‌ها و دادستان‌هاي سراسر كشور گفت: امروز مسئله مبارزه با فساد، خواست جدي و عمومي مردم است و بخش‌هاي نظارتي قوه قضاييه موظفند ساز و كارهايي را در نظر بگيرند كه سلامت دستگاه قضايي تضمين شود.
وي با بيان اينكه در برخورد با فساد خط قرمزي وجود ندارد، گفت: تنها خط قرمز در اين خصوص، بي‌استناد سخن گفتن و بي‌استناد عمل كردن، است. من در دوره رياست سازمان بازرسي كل كشور نيز تأكيد داشتم كه در پيگيري و نظارت بر عملكرد سازمان‌ها هيچ جا تابلوي ورود ممنوع وجود ندارد؛ فقط نبايد حرف يا عمل ما غيرمستند باشد، چرا كه ما در جايگاه قضاوت قرار داريم و بايد كاملاً مستند سخن بگوييم و عمل كنيم.

* قطع ارتباط با مردم به هيچ وجه پذيرفته نيست
رئيس قوه قضاييه، مردمي بودن و توجه به خواست مردم را اصل ديگري در دوره جديد اين قوه برشمرد و گفت: ارتباط با مردم، شنيدن خواست آنها و تبيين مسائل براي آنها لازم است و اگر حكمي صادر و يا اقدامي انجام مي‌شود، بايد درباره آن با مردم صحبت كنيم.
وي افزود: قشرهاي مختلفي از مردم هستند كه آماده‌اند اين سخنان را بشنوند و اگر قانع شوند، خود به يك نيروي كارآمد و در ميدان براي دفاع از قوه قضاييه تبديل مي شوند.
رئيسي با تأكيد بر اينكه قطع ارتباط با مردم به هيچ وجه پذيرفته نيست، به ارتباطات مردمي خود در مقاطع مختلف مسئوليت اشاره كرد و گفت: حتي ممكن است برخي خواست‌هاي مردم قابل تحقق نباشد، اما نفس ارتباط و بيان مسائل براي مردم، موضوعيت دارد.

* اقدام هاي قضايي را هنرمندانه براي مردم تشريح كنيد
وي با تشكر از زحمات سخنگوي قوه قضاييه گفت: سخنگويي كار لازمي است اما كافي نيست و در تبيين مسائل قضايي نبايد به اين نشست ها اكتفا شود. البته اين به معناي آن نيست كه مسئولان قضايي مدام سخنراني كنند، بلكه بايد با اقدامات هنرمندانه، مباني تصميم‌ها و اقدام‌هاي قضايي را براي مردم تشريح كرد و در عين عمل به مرّ قانون و قاطعيت در اجراي آن، به سؤال هاي مردم، پاسخ‌هاي روشن و قانع‌كننده داد.
رئيس قوه قضاييه با تأكيد بر ارتباطات مردمي به‌ ويژه در بخش دادسراها، مسئولان قضايي را موظف كرد كه طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را براي تقويت سازوكارهاي ارتباطات مردمي در قوه قضائيه ارائه دهند.
وي از ضرورت ارتباطات نخبگاني مسئولان قضايي و حضور در مجامع مرتبط از جمله دانشگاه ها سخن گفت و از سخنگوي قوه قضائيه به دليل حضور تأثيرگذار در دانشگاهها تقدير كرد.

* نيروي انساني كارآمد لازمه اصلي تحول است
رئيس قوه قضائيه با تشكر از اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامي و همچنين با تقدير از زحمات و تلاش‌هاي آيت الله آملي لاريجاني و همه مسئولان قضايي، گفت: تحول قضايي به معناي ناديده گرفتن تلاش‌ها و خدمات انجام شده نيست ولي بايد نگاه به آينده يك نگاه تحولي و رو به جلو باشد و راه زيادي تا رسيدن به نقطه مطلوب وجود دارد.
وي با بيان اينكه به هيچ عنوان نبايد به وضع موجود قانع شد، لازمه اصلي تحول را نيروي انساني كارآمد و تحول‌خواه برشمرد و گفت: بيانيه گام دوم رهبر انقلاب اسلامي يك سند متقن براي طرح‌ريزي تحول در همه بخشهاي كشور است.

* نقش مسئولان قضايي در افزايش اعتماد عمومي
رئيسي نگاه تحولي را، رويكردي كاملاً انقلابي خواند و با اشاره به برنامه دشمن براي نا اميد كردن مردم از طريق ناكارآمد نشان دادن نظام، افزود: امروز مهمترين مؤلفه امنيت ملي، اعتماد مردم به نظام است. هر چه اعتماد عمومي افزايش يابد، امنيت ملي بيشتر خواهد شد و ما مسئولان قضايي، دادستانها، قضات و محاكم در افزايش اعتماد مردم سهم و نقش مؤثر داريم.

* همه مديران به ميدان بيايند
رئيسي لازمه اصلي تحول را اعتقاد به «ما مي‌توانيم» و باورمندي مديران و نيروي انساني به لزوم تحول انقلابي دانست و با يادآوري تجربه درخشان دفاع مقدس در اين زمينه، افزود: بسياري از شما در جبهه‌ها بوده‌ايد و مي‌دانيد كه شرايط و امكانات مطابق استانداردها نبود، اما جوانان انقلابي با روحيه انقلابي و اتكاء به خدا و اعتماد به ‌نفس، بسياري از كارهاي نشدني را انجام دادند و وضعيت را به نفع جبهه انقلاب اسلامي تغيير دادند.
وي با بيان اينكه برنامه‌هاي قضايي بايد از «جزميت علمي، عزم عملي و حزم و دور انديشي» برخوردار باشد، گفت: تحول مطلقاً به معناي اقدامات زودگذر، دل خوش‌كُنَك و اكتفا به آمار و ارقام نيست. همچنين تحول به اين معنا نيست كه متني ابلاغ و بخشنامه شود و آقايان هم بنويسند: 'بسمه تعالي- ملاحظه گرديد؛ به نظر همكاران برسد.' بلكه همه بويژه مديران بايد با تمام وجود به ميدان بيايند.

* حمايت از قضات شجاع و نفوذآفرين
رئيس جديد قوه قضاييه گفت: حتماً بايد از قاضيِ عزت آفرين و مقتدر كه در برابر نفوذ مي‌ايستد و هيچگونه جناح سياسي، خط و خط بازي و روابط ناسالم بر او تأثير ندارد و تحت هيچ شرايطي حق و عدل را زير پا نمي‌گذارد، حمايت كرد، چرا كه حمايت از اينگونه قضات كه تعداد آنها نيز كم نيست، حمايت از كل دستگاه قضايي است.

* استفاده از چهره هاي جوان و انقلابي
رئيسي با اشاره به برنامه خود براي سفرهاي استاني و ارتباط نزديك با بخش هاي مختلف در استان ها، رؤساي كل دادگستري‌ها و دادستان‌هاي مراكز استان‌ها را موظف كرد كه با بدنه قضايي تحت مديريت خود ديدار و ارتباط منظم داشته باشند و با تكريم كاركنان و به‌ويژه قضات، حرفهاي آنان را از نزديك بشنوند.
وي با اشاره به حكم رهبر معظم انقلاب اسلامي، استفاده از چهره‌هاي جوان، كارآمد، انقلابي و صالح را يك تكليف قطعي برشمرد و با تأييد سخنان برخي مسئولان در اين نشست مبني بر چابك‌سازي دستگاه قضايي، بر پيگيري براي احقاق حقوق عامه تأكيد كرد.

* حضور نمايندگان قوه در مجامع نمايشي نيست
رئيسي همچنين با اشاره به ايستادگي ملت ايران در مقابل فشارهاي دشمنان، قوه قضائيه را نيز در اين زمينه برخوردار از وظايفي مهم دانست و گفت: قوه قضائيه بايد با دستگاههايي كه در ميدان مبارزه هستند، مساعدت و همكاري كند و جلساتي كه در اين زمينه در استان‌ها برگزار مي‌شده است ادامه يابد.
وي با اشاره به حضور رئيس و يا نمايندگان قوه قضائيه در مجامع تصميم‌ساز و تصميم‌گير نظام نيز گفت: قانونگذار با يك هدف مشخص به مسئولان قضايي در شوراهاي مختلف عضويت داده است و حضور قوه قضائيه در اين مجامع، نمايشي نيست بلكه بايد يك حضور كاملاً مؤثر، جدي، برخوردار از عقبه و عمق كارشناسي و به نفع مردم باشد.

* نتيجه مشكلات استان ها در يك كارگروه بررسي شود
رئيسي از رؤساي كل دادگستري‌ها و دادستان‌هاي مراكز استان‌ها خواست ترتيبي اتخاذ كنند تا آن دسته از مشكلاتي كه مردم حل آنها را به دست قوه قضاييه مي‌بينند، درخود استان كارشناسي شده و نتيجه بررسي‌ها از باب مسئله شناسي به مركز منتقل، و در يك كارگروه بررسي و براي آنها راه حل پيدا شود.
وي افزود: در قضيه بازداشتها بايد از ابتدا با حساسيت و دقت برخورد شود و اينگونه نباشد كه افرادي بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نبايد بازداشت مي‌شدند.

* وقت هاي رسيدگي را كوتاه تر كنيد
رئيس قوه قضاييه تعيين تكليف پرونده‌هاي معوقه را مورد تأكيد قرار داد و افزود: تعيين زمان هاي طولاني براي رسيدگي به پرونده‌هاي مردم قابل قبول نيست و اين مسئله بايد اصلاح شود، بنابراين رؤساي كل دادگستري‌ها و دادستان‌ها بايد با برنامه مشخص، وقت‌هاي رسيدگي را كوتاه‌تر كنند.
اجتمام*1003*1193
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه