۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۹
کد خبر: 83231608
T T
۰ نفر

طعم شیرین حمایت با توانمند سازی محرومان

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۹
کد خبر: 83231608
طعم شیرین حمایت با توانمند سازی محرومان

خمین - ایرنا - تاسیس كمیته امداد به فرمان امام خمینی (ره)، یكی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است كه با هدف خدمت به محرومان و مستمندان متولد شد و امروز پس از گذشت چهل سال، حمایت از نیازمندان با هدف و رویكرد توانمندسازی یكی از مولفه های اصلی این نهاد به شمار می رود.

یكی از برترین تعالیم دین مبین اسلام، احسان و نیكوكاری و دستگیری از نیازمندان است و خدمت به محرومان و نیازمندان، از شیرین ترین و پسندیده ترین عبادت ها است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، حمایت از نیازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت و 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، كمیته امداد امام خمینی (ره) با صدور فرمانی در 14 اسفند 57، تشكیل شد.
كمیته امداد امام خمینی (ره) در این مدت توانسته است بسیاری از نیازمندان را زیر پوشش قرار دهد و چهره فقر را در كشور، كمرنگ كند به طوری كه امروز 6 درصد از جمعیت كشور زیر پوشش این نهاد است و سالانه در قالب برنامه های مختلف از خدمات آن استفاده می كنند.
در استان مركزی 44 هزار خانوار زیرپوشش خدمات حمایتی كمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند كه از ابتدای انقلاب اسلامی تا كنون هشت هزار و 629 مددجو در استان به خودكفایی رسیده و از پوشش این نهاد حمایتی خارج شدند.
شهرستان خمین در جنوب استان مركزی 105 هزار نفر جمعیت دارد كه اكنون پنج هزار و 101خانوار مستمری بگیر با 9 هزار و 642 نفر زیرپوشش خدمات كمیته امداد امام خمینی (ره) این شهرستان قرار دارند.
مدیركل كمیته امداد استان مركزی گفت: این نهاد تلاش می كند در هر سال خانواده های تحت پوشش را با توانمندسازی و ایجاد اشتغال، از چرخه حمایتی خارج كند.
«قنبر موسی نژاد» افزود: حدود 2 هزار خانوار زیر حمایت كمیته امداد امام خمینی (ره) استان مركزی، امسال از چرخه حمایتی این نهاد خارج شدند.
وی ادامه داد: توانمندسازی جامعه هدف در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با رویكرد جدید خدمت رسانی به محرومان و اقشار آسیب پذیر دارای جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های این نهاد است.
مدیركل كمیته امداد امام خمینی (ره) استان مركزی اظهار داشت: هدف اصلی كمیته امداد كارآفرینی، اشتغال و خودكفایی است و این نهاد حمایتی افراد را توانمند و تبدیل به كارآفرین می‌كند و در واقع نوعی اورژانس اجتماعی محسوب می شود.
استاندار مركزی توانمند سازی مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره) را از راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب بیان كرد.
سید« علی آقازاده» تاكید كرد: توانمند سازی مددجویان كمیته امداد یكی از مطالبات مقام معظم رهبری است .
وی افزود: توانمند سازی مددجویان از برنامه های اولویت دار این نهاد حمایتی است كه با پرداخت كمك هزینه اشتغال پیگیری می شود.
مدیر كمیته امداد امام خمینی (ره) خمین گفت: كمك به معیشت، درمان، مسكن، جهیزیه و ازدواج، تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان، بیمه تكمیلی و درمان، حمایت های حقوقی و مشاوره های خانوادگی و كمك به توسعه و تعمیق فرهنگ دینی و اسلامی از اقدامات كمیته امداد است.
« جواد داودی» افزود: توانمندسازی مددجویان تحت حمایت به عنوان تنها راه برون رفت از چرخه فقر همواره مورد توجه كمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.
وی اظهار داشت: رویكردهای جدید این نهاد در بهبود و ارتقای شیوه های توانمندسازی از طریق ترویج فرهنگ كار، مهارت آموزی، كارآفرینی، كارانگیزی، توان افزایی و اشتغال مزدبگیری تاثیرگذار است.
مدیركمیته امداد امام خمینی (ره) خمین تاكید كرد: توانمندسازی جامعه هدف به عنوان نخستین وظیفه در اساسنامه این نهاد ذكر شده و بر این اساس هدف از تشكیل این نهاد، توانمندسازی و شكوفایی استعداد‌ها و تأمین خوداتكایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی به آنان عنوان شده است.
داودی گفت: 10 درصد از مددجویان تحت پوشش این نهاد در شهرستان با توانمندشدن در زمینه اشتغال در هرسال از چرخه حمایتی خارج می شوند.
وی تاكید كرد: پس از خروج مددجویان فقط مستمری آنها محدود می شود اما ارائه خدمات مشاوره و فرهنگی به این افراد ادامه دارد.
مدیر كمیته امدا امام خمینی (ره) خمین یادآورشد: استفاده از تسهیلات 50 تا 200 میلیون ریالی اشتغال به صورت قرض‌الحسنه یكی از اراهكارهای خودكفایی اقتصادی مددجویان است.
داودی با اشاره به كمك 11 میلیاردی خیران این شهرستان در قالب طرهای ایتام ومحسنین گفت: یك هزار و 698 حامی در خمین با مشاركت درطرح محسنین و ایتام حمایت 795 كودك بی سرپرست و بدسرپرست را بر عهده گرفته اند.
وی اظهار داشت: یك هزار و 258 كودك بی سرپرست در قالب طرح ایتام در خمین پشتیبانی می شوند و 440 نفر نیز تحت پوشش طرح محسنین ثبت نام شده اند.
مدیر كمیته امداد امام خمینی (ره) خمین افزود: به منظور حمایت از ایتام و زنان سرپرست خانوار مسكن 18 واحدی ویژه خانواده های محروم و ایتام با اعتبار 30 میلیارد ریال در شهرستان ساخته شده است.
داودی یادآورشد: به منظور حمایت ازدانش آموزان ودانشجویان خانواده های تحت پوشش یك میلیارد و 295 میلیون ریال كمك هزینه تحصیلی امسال به دانش آموزان و دانشجویان خمینی در حال تحصیل این نهاد حمایتی پرداخت شد.
امام جمعه خمین نیز گفت: توانمندسازی مهارتی و اقتصادی مددجویان باید محور فعالیت نهادهای حمایتی نظیركمیته امداد باشد تا این اقشار در بازه زمانی مناسب از چرخه فقر خارج شوند.
حجت الاسلام سی« علی حسینی پور» افزود: هدف از ایجاد نهادهای حمایتی مستمری بگیری نیست بلكه این مجموعه ها باید مددجویان را در زمینه اقتصادی به خودكفایی برسانند.
وی تاكید كرد: فرهنگ كار و مدیریت اقتصادی خانوار باید به مددجویان آموزش داده شود تا در شرایط مختلف بتوانند زندگی خود را اداره كنند.
فرماندار خمین گفت: 35 درصد از مردم این شهرستان از كمك های مستقیم و موردی نهادهای حمایتی و موسسه های خیریه بهره مند می شوند.
«احمد طهرانی» افزود: توانمند سازی و ایجاد اشتغال‌ مددجویان باید با همكاری دولت و بخش خصوصی و همراهی خیران، محور برنامه های كمیته امداد قرار گیرد.
وی اظهار داشت: حمایت از مددجویان نباید به حمایت مادی محدود شود چراكه پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی از خانواده های آسیب دیده برای زندگی سالم ضروری است.
خمین از توابع استان مركزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است كه پنج هزار و 101 خانوار مستمری بگیر با 9 هزار و 642 نفر تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) دارد.
9930/7277/3075
۰ نفر