۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰
کد خبر: 83190533
T T
۰ نفر
ميزگرد «موانع توسعه صنعت گچ» در ايرنا سمنان برگزار شد

سمنان- ايرنا- ميزگرد « بررسي موانع توسعه صنايع معدني گچ» عصر چهارشنبه با حضور كارشناسان و مسئولان حوزه صنعت و معدن در خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) مركز سمنان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين ميزگرد علي اكبرهاشمي رئيس اداره صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مهدي ابوالخيريان دبير اتحاديه گچ استان و جلال الدين صالحيان عضو اتاق بازرگاني استان سمنان حضور داشتند.
صاحبنظران در اين ميزگرد گفتند كه فرسودگي ماشين آلات خط توليد، تخريبي بودن جاده هاي دسترسي به معادن گچ و كاغذبازي هاي اداري از چالش هاي اساسي در بخش توسعه صنايع گچ استان سمنان است.
حاضران در اين نشست تاكيد كردند: با رفع مشكلات زيرساختي و حمايت همه جانبه، بخش معدن مي تواند در زمان تحريم جايگزين مناسبي براي درآمد نفتي كشور باشد.
همدلي و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي در حمايت از بخش معدن به خصوص گچ سمنان از جمله درخواست هاي حاضران در اين نشست از دولت بود.
گزارش تكميلي اين ميزگرد روز شنبه 27 بهمن در خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) استان سمنان منتشر مي شود.
به گزارش ايرنا، بر اساس آمار، استان سمنان در داشتن ذخاير گچ رتبه اول كشوري را دارد، از 70 نوع ماده معدني شناسايي شده كشور 42 ماده در سمنان وجود دارد و بر اساس برآوردها، ذخاير آن به ميزاني است كه در صورت ايجاد فرآوري و توليد محصول نهايي فارغ از هر نوع خام فروشي بهره برداري از آن اقتصادي است.
سمنان با داشتن 561 معدن از نظر تعداد معادن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه ششم كشور را دارد و 40 درصد گچ، 60 درصد نمك ، 95 درصد سلستين، 95 درصد زئوليت، 15 درصد سولفات سديم، 15 درصد زغالسنگ و 20 درصد كروميت كشور در اين استان توليد مي شود.
استان سمنان داراي سه و نيم ميليارد تن ذخيره زمين شناسي و بيش از پنج هزار و 500 ميليون تن ذخيره قطعي معدني دارد و براي چهار هزار و 200 بهره بردار اين واحدها اشتغال ايجاد كرده است.
7339/6103

سرخط اخبار استان‌ها