۷ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 83185027
T T
۰ نفر
قاچاق سازمان یافته دام به حداقل رسیده است

تهران- ایرنا- رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرد: قاچاق دام به شكل سازمان یافته به حداقل رسیده است اما به صورت موردی در سطح پایین شاید وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، علی مویدی روز یكشنبه در نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق كالا و ارز پلیس سراسر كشور در جمع خبرنگاران افزود: كشور ما بزرگ است و منابع زیادی در حوزه دام و طیور دارد و شاید در معبر و مسیرهایی به صورت قاچاق هم باشد اما به صورت كلی قاچاق سازمان یافته و علنی نیست.
وی ادامه داد: پلیس مرزبانی و ناجا تلاش می كنند تا این سرمایه های ملی حفظ شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 89 درصدی ارزش كالاهای مكشوفه بودیم. از نظر وزنی نیز 18 درصد شاهد افزایش كالاهای مكشوفه توسط دستگاه های مقابله با قاچاق كالا و ارز بودیم.
به گفته مویدی تمركز امسال بر برخورد و ضربه زدن به شبكه ها است ناجا و واجا با همكاری دستگاه قضایی توفیقات خوبی داشته اند اما از آن جایی كه اقتصاد ما آسیب های در گذشته دیده است همچنان بستر قاچاق و سوداگران قاچاق باز است كه البته با كارهای علمی و تخصصی و رویكرد تمركز بر شبكه ها تا پایان امسال و سال آینده گام جدیدی در این عرصه بر می داریم.
وی در مورد كشف انبارهای دامی كه گفته می شود قاچاق نبوده است، گفت: در آغاز سال و شروع بحث برجام و شرایط خاص كشور و اقتصاد بعضا به ندرت مواردی این چنینی وجود داشت اما چون مسیر ترانزیت كالا از مبادی مشخص است كسانی كه مدارك مثبته داشتند محموله های خود را تحویل گرفتند.
وی ادامه داد: این مساله مربوط به 5 یا 6 ماه گذشته بوده است و اكنون در حوزه های مقابله ای با آرامش و راهكار علمی اقدامات انجام می شود و مورد خاصی كه محموله از مبادی رسمی با مدارك مثبته وارد شود و توقیف شود نداریم.
مویدی در مورد برنامه نگهداری از اموال مكشوفه گفت: مشكلاتی در گذشته داشتیم اما به حداقل رسیده است اما همچنان مشكلاتی در این زمینه وجود دارد البته از ناحیه وزارت اقتصاد دستوراتی صادر شده است و رئیس جمهوری، معاون اول و هیات دولت ابلاغاتی داشته اند. وزارت اقتصاد و سازمان اموال تملیكی موظف است اموال نگهداری را تعیین تكلیف كند از سازمان اموال تملیكی انتظار داریم تلاش خود را مضاعف كند كه البته تا امروز آنچه انتظار می رفت اتفاق نیفتاده است اما مكلف شده اند تا پایان سال این مساله را تعیین تكلیف كنند.
مویدی در پاسخ به سوالی درباره عدم رسیدگی به برخی از پرونده های دانه درشت در دستگاه قضا، گفت: از دست اندركاران دستگاه قضا تشكر می شود عملكرد همه دستگاه ها رصد می شود تعدادی پرونده جرایم آنها به خزانه دولت واریز نشده است . انتظار می رود كه دستگاه قضا با همكاری سایر دستگاه ها این جرایم را وصول كند ارقام و كلاسه ظرف 24 ساعت در دسترس قوه قضاییه قرار گرفته است كه امیدواریم در جهت وصول این جرایم كه سرمایه و حق مردم است به زودی اقدام شود.
مویدی گفت: امیدواریم 2 هزار میلیارد تومان جرایم دریافت نشده با تلاش دستگاه قضا به خزانه دولت باز گردد.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: پرونده های خوبی در وزارت اطلاعات تشكیل شده است. شبكه های پنهان و مافیا و سازمان یافته ای بودند كه قابل توجه بود البته ناجا پرونده های كلان بیش از 500 میلیون تومانی كشف كرده و میزان این پرونده ها دو برابر شده است.
مویدی افزود: از 112 هزار پرونده تشكیل شده 10 درصد مربوط به پرونده های بالای 500 میلیون تومانی و بقیه كمتر از 500 و 100 میلیون تومانی است كه شیوه های برخورد با آنها متفاوت است.
وی در مورد قاچاق پوشاك گفت: از رسانه ها تشكر می كنیم چرا كه شاهد دهن كجی و توهین به قوانین از ناحیه برندهای علنی قاچاق پوشاك بودیم. سال ها دست اندركاران امر تلاش می كردند كه تابلوی آنها را پایین بكشند. با رانت و نفوذهایی كه داشتند این كار انجام نشده بود اما در سال جاری با سیاست دولت برخورد با این برندها انجام شد و در تهران در مجتمع های بزرگ تابلوی 110 برند به پایین كشیده شد.
اجتمام * 9104 * 3063