۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83174351
T T
۰ نفر
ظرفيت بي نظير بازار افغانستان در مبادلات تجاري كرمان

كرمان - ايرنا - هيات هاي بلند پايه بازرگاني و فعالان اقتصادي كشور افغانستان با حضور در استان كرمان زمينه توسعه همكاري 2 جانبه تجاري را براي ارتقاي اين حوزه مورد بررسي قرار دادند.

به گزارش ايرنا، مرز 800 كيلومتري، مشتركات زباني، فرهنگي و اجتماعي و وجود 300 هزار افغان به عنوان نيروي انساني در كرمان و برخي به عنوان تاجر ظرفيتي بي نظير براي صادرات و واردات با اين كشور ايجاد كرده است.
سهم استان كرمان از مجموع 2 ميليارد و 400 ميليون دلار صادرات كشور در سال 96 به افغانستان تنها 19 ميليون دلار بوده كه با وجود مشتركات بين كرمان و افغانستان رقمي بسيار اندك است.
واردات كشور افغانستان در سال 96 بيشتر كالاهاي ازجمله فرش، لباس، نوشابه، آلومينيوم، مصنوعات آلومينيومي، آهن، فولاد، مواد غذايي، روغن و خدمات فني و مهندسي بوده كه در كرمان نيز توليد مي شود.
تاجران و فعالان اقتصادي استان پهناور كرمان با ظرفيت هاي بي شمار در حوزه كشاورزي، صنعت و معدن مي توانند بخش بزرگي از بازار مصرفي با جمعيت 35 ميليون نفري افغانستان را به دست گيرد.
تجار ايراني مي توانند با به دست گرفتن اين بازار ضمن درآمدزايي و ارز آوري زمينه فروش كالاي ايراني در بازار جهاني فراهم كنند.
كشور افغانستان با مشكلاتي از جمله رعايت نكردن برخي تعهدات، باقي ماندن محصولات غذايي در گمركات و نداشتن كيفيت محصولات وارداتي توسط برخي از شركاي تجاريشان رنج مي برد.
براي به دست آوردن بازار افغانستان بايد ضمن اعتمادسازي در مبادلات تجاري، محصولات با كيفيت به اين كشور صادر كرد تا استان كرمان و توليد كنندگان داخلي در دراز مدت از اين بازار بهره مند شوند.
همايش توسعه همكاري هاي اقتصادي بازرگاني استان كرمان و كشور افغانستان در راستاي بررسي همكاري دوجانبه روز پنجشنبه با حضور هيات تجاري از اين كشور و مسئولان دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي استان در محل اتاق كرمان برگزار شد.
در اين همايش برخي از مشكلات توسعه تجارت افغانستان با استان كرمان مطرح شد كه بايد ضمن احصاي اين مشكلات، مسير همكاري مبادلات تجاري با اين كشور را هموار كرد.
**نتوانستيم مسير تجارت با ايران را باز كنيم
عضو هيات مديره اتاق تجارت و صنايع افغانستان و مسئول حوزه جنوب شرق افغانستان در اين همايش گفت: از 30 سال پيش مبادلات تجاري را با واردات آهن از ايران آغاز كرديم و از اين تجارت بسيار خرسندم و اميدواريم فعالان اقتصادي افغانستان محصولات مورد نياز افغانستان را از استان كرمان تامين كنند.
حاج محمد گرديزي افزود: از استان پكتيا (در جنوب شرق افغانستان) محصولات كشاورزي از جمله گردو و كشمش به پاكستان صادر مي شود و تاكنون به صورت مطلوب نتوانستيم مسير تجاري را به ايران باز كنيم.
وي اضافه كرد: فعالان اقتصادي كرمان به افغانستان بيايند و از ظرفيت هاي اين كشور را از نزديك ببينند و در بازار جهاني برادران ايراني براي فروش محصولات افغانستان همكاري كنند.
عضو هيات مديره اتاق تجارت و صنايع افغانستان بيان كرد: براي خريد محصولات خرما، پسته و ساير محصولات غذايي در كرمان فضاي مناسبي براي واردات افغانستان وجود دارد و در اين زمينه رابط تجاري مردم جنوب شرق افغانستان با مردم كرمان خواهيم بود.
**تجارت با ايران را ترجيح مي دهيم
رئيس اتاق تجارت و صنايع ولايت غزني افغانستان نيز با بيان اينكه تعهد ارزي ميزان تجارت با ايران را كاهش داده است گفت: ما تجارت با ايران را به علت هم زباني، نزديكي و امكانات اين كشور ترجيح مي دهيم.
عبدالمتين قلندري افزود: معاملات افغانستان با ايران به صورت نقدي است و كمتر از فضاي بانكي استفاده مي شود.
وي عنوان كرد: برخي تاجران به نمايندگي از اتاق هاي مختلف در كرمان حضور خواهند يافت و به علت نظارت بر قراردادهاي تجاري كميته مشترك افغانستان و ايران با نظارت اتاق كرمان تشكيل شود.
رئيس اتاق تجارت و صنايع ولايت غزني افغانستان ادامه داد: قراردادها با نظارت اين كميته تنظيم شود كه افراد به عهد خود در تجارت پايدار باشند زيرا اعتمادسازي مهمترين اصل است.
وي با اشاره به مشكلات قرنطينه و گمرك محصولات وارداتي گفت: اميدواريم بندر چابهار فرصتي براي رشد تجارت هاي ايران و افغانستان داشته باشد.
قلندري تاكيد كرد: اميدواريم ايران به خصوص استان كرمان جايگاه نخست سرمايه گذاري در افغانستان را بر عهده گيرد و در اين زمينه از رهبري اتاق كرمان تشكر مي كنم.
وي اظهار داشت: استان غزني به عنوان پايتخت فرهنگي كشورهاي اسلامي، داراي معادن بكر از جمله ليتيوم، طلا، مس، آهن، سرب و سنگ هاي قيمتي، مرمر و رخام است كه نياز به اكتشاف و بهره برداري دارد.
رئيس اتاق تجارت و صنايع ولايت غزني افغانستان تصريح كرد: غزني يكي از استان هاي مهم افغانستان است و ايجاد زمينه سرمايه گذاري ايرانيان در راستاي كشاورزي مكانيزه با تجربه و تخصص و آب فراوان و زمين حاصل خيز افغانستان براي 2 كشور بسيار سودآور خواهد بود.
وي ادامه داد: آلو بخارا، بادام، كشمش، تخم شبدر و اقلام ديگر صادراتي اكنون به صورت سنتي در افغانستان كشت مي شود و غزني با يك ميليون و 850 هزار نفر جمعيت يكي از پر مصرف ترين ولايات افغانستان به شمار مي رود.
قلندري گفت: فرصت ها و موقعيت افغانستان با امكانات كشور بزرگ ايران براي 2 كشور منفعت مناسبي دارد، در حالي كه با وجود فرصت ها اكنون ميزان صادرات كالا از كرمان به افغانستان رقمي اندك است.
وي عنوان كرد: كيفيت كالا براي مواد دارويي، شوينده ها و مواد غذايي وارداتي بسيار با اهميت است.
رئيس اتاق تجارت و صنايع ولايت غزني افغانستان افزود: صادرات ما به ايران تنها چند ميليون دلار است و صادرات افغانستان به كشورهاي هند، پاكستان، تركيه و ايران انجام مي شود همچنين ايران، پاكستان و هند بيشترين واردات اين كشور را دارد.
**نيازهاي افغانستان در كرمان توليد مي شود
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نيز با بيان اينكه بسياري از نيازهاي افغانستان در كرمان توليد مي شود گفت: محصولات كشاورزي پسته، خرما، صنعتي و معدني از جمله آهن، مس و آلومينيوم به صورت گسترده در اين استان توليد مي شود.
مهدي حسيني نژاد تصريح كرد: ظرفيت هاي مناسب كرمان و افغانستان در ارتباطات و زيرساخت ها مي تواند موجب ارتقاي مبادلات تجاري 2 كشور شود.
وي ادامه داد: مجموع صادرات سال 96 كشور به افغانستان 2 ميليارد و 450 ميلون دلار بوده كه در مقايسه با صادرات كشورهاي همسايه بسيار ناچيز است كه بايد مورد توجه صادركنندگان قرار گيرد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان تاكيد كرد: يكي از مهمترين كارخانجات آلومينيوم ايران در شهر كرمان قرار دارد و كرمان بزودي با توليد 10 ميليون تن از اين محصول، قطب فولادي كشور خواهد شد.
وي افزود: تكميل زنجيره ها از كنستانتره، گندله، آهن اسفنجي و فولاد، كارخانه هاي شير پگاه، زمزم و روغن گلناز اكنون در استان موجود است كه فرصتي براي واردات به افغانستان است.
حسيني نژاد ادامه داد: نياز ما به مواد اوليه معدني نيز ظرفيت خوبي براي كشور افغانستان است زيرا در حوزه معدني اين كشور زيرساختي ايجاد نشده اما ظرفيت خوبي وجود دارد و مي تواند از كرمان در حوزه اكتشاف، استخراج و تامين مواد اوليه استفاده كند.
وي گفت: وجود دانشگاه هاي استان و سه منطقه ويژه اقتصادي در كرمان ظرفيت مطلوبي براي استفاده و توسعه افغانستان است.
**افغانستان بازار مصرف كالاهاي كرماني
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان هم بيان كرد: افغانستان به عنوان كشوري مصرفي مي تواند بازاري بزرگ براي مواد غذايي توليد شده در كرمان باشد و محصولات كرمان از جمله خرما، پسته، كشاورزي و روغن نباتي قابليت صادرات به افغانستان را دارد.
سيدمهدي طبيب زاده تصريح كرد: سهم اين استان از مجموع 2 ميليارد و 400ميليون دلار صادرات كشور در سال 96 به افغانستان 19 ميليون دلار بوده كه با وجود مشتركات بين كرمان و افغانستان رقم بسيار اندكي است.
وي افزود: حجم مبادلات تجاري با وجود اشتراكات با اين كشور بايد افزايش يابد و اين همايش مقدمه جهش موثر در حوزه تجارت كرمان و افغانستان باشد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان اظهار داشت: كشور افغانستان در مسير توسعه قرار گرفته و نيروي انساني اين كشور نياز به تحصيل و كسب تخصص دارد و زبان مشترك و دانشگاه هاي استان كرمان مي تواند زمينه مهارت آموزي مهاجران افغاني را فراهم كند.
وي يادآور شد: همچنين حضور شركت هاي تخصصي و پيمانكاري به توسعه اين كشور كمك مي كند و محصولات توليدي استان كرمان نيز قابليت صادرات به افغانستان را دارا هستند.
طبيب زاده گفت: برخي از افراد در انجام تعهدات خود كوتاهي مي كنند و تجارت پايدار آينده بايد با اعتماد همراه باشد و در كرمان بناي اين تجارت بايد براي درازمدت گذاشته شود و به عنوان كشور دوست و همراه، تجارتي سودآور براي 2 كشور داشته باشيم.
وي افزود: با تشكيل كميته تجاري، ميز افغانستان در اتاق كرمان ايجاد شود و از شعارزدگي دوري كنيم كه مذاكرات و تجارت با افغانستان شكل گيرد.
مسئولان اتاق هاي بازرگاني، بخش خصوصي و فعالان اقتصادي كشور افغانستان با هدف ارتقاي توسعه و تجارت، علاقمندي خود را براي ورود ايران به خاك افغانستان و تقويت همكاري 2 جانبه با كرمان اعلام كردند.
بازار افغانستان به عنوان محلي امن براي فروش محصولات توليدي كشور و استان كرمان در دوران تحريم ها دريچه اي براي نفوذ و توسعه تجارت در دنيا است.
در صورت بهبود روابط، ايران از طريق افغانستان مي تواند توليدات خود را در ساير نقاط دنيا نيز به فروش برساند و يا محصولات مورد نياز و مواد اوليه خود را از اين كشور تامين كند.
گزارش: حامد سالاري
3029/7420