۲ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 83144792
T T
۰ نفر

«سنگ فرش طلا » برند شهر تكاب مي شود

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 83144792
«سنگ فرش طلا » برند شهر تكاب مي شود

مهاباد - ايرنا - فرماندار تكاب گفت: «سنگ فرش طلا» با توجه به ظرفيت ها و توانمندي هاي اين شهرستان به عنوان برند اين شهر معرفي و به زودي ثبت خواهد شد.

به گزارش ايرنا علي مكرمي روز يكشنبه در نشست تخصصي برند شهري در تكاب افزود: ظرفيت هاي اين شهرستان در بخش هاي مختلف ميراث فرهنگي و گردشگري، معادن غني طلا و سنگ، فرش دستباف و صنايع دستي، فرهنگ و هنر كهن مهمترين ابعاد معرفي و ثبت برند شهري تكاب به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه پروژه برند شهري تكاب در نشست توسعه سرمايه گذاري شهرستان با حضور استاندار آذربايجان غربي به تصويب رسيده، ادامه داد: ثبت برند شهري «سنگ فرش طلا» به عنوان يكي از برنامه هاي جامع براي محروميت زدايي و رشد و توسعه تكاب مطرح شده است.
فرماندار تكاب بيان كرد: معرفي و ثبت اين برند مي تواند زمينه ساز جذب سرمايه گذاري براي رونق صنعت فرش و گردشگري و توسعه صنايع پايين دستي معادن طلا و سنگ شود و تكاب را به يكي از مهمترين قطب ها و مقاصد گردشگري كشور تبديل كند.
مكرمي اضافه كرد: با ثبت برند شهري «سنگ فرش طلا» از تابستان سال آينده جشنواره و نمايشگاه سالانه اي به همين نام در تكاب اجرا خواهد شد.
وي افزود: تخصيص اعتبار ويژه براي ثبت برند و برندسازي سه محصول عمده تكاب شامل سنگ، فرش دستباف و طلا در مقياس جهاني و فراهم كردن زمينه برگزاري جشنواره بين المللي «سنگ فرش طلا» در اين شهرستان در سال 1399 به منظور معرفي هرچه بهتر تكاب از مهمترين اهداف برنامه ثبت برند شهري به شمار مي رود.
فرماندار تكاب با تاكيد بر استفاده از ظرفيت هاي بالقوه براي توسعه اين شهرستان، گفت: معرفي برند شهري مبتني بر ظرفيت هاي خاص و منحصر بفرد اقتصادي و فرهنگي بوده و ثبت آن مي تواند موجب شكوفا شدن استعدادهاي اين شهرستان در بخش هاي مختلف شود.
وي با بيان اينكه تاكنون نتوانسته ايم از ظرفيت هاي اين شهرستان براي توسعه به خوبي بهره مند شويم، گفت: با خلاقيت، همدلي، عزم جدي و مديريت قوي در بخش هاي مختلف و مشاركت و همراهي شهروندان مي توانيم بسترهاي مناسب براي توسعه تكاب را فراهم كنيم.
به گزارش ايرنا برندسازي شهري از روش هايي است كه در مناطق مختلف دنيا بر اساس استعدادها، ظرفيت ها و مزيت هاي محلي به كار گرفته مي شود تا با برجسته سازي بخش هايي از آنها به جذب سرمايه مالي، انساني و گردشگري و استراتژي توسعه دست يابند.
در چند سال اخير معادن و كارخانه هاي طلا و صنعت گردشگري و صنايع دستي به عنوان 2 محور توسعه تكاب در جنوب آذربايجان غربي مطرح شده است.
تكاب داراي 2 معدن بزرگ طلا در مناطق زرشوران و آق دره با ذخيره بيش از 100 تن طلا است؛ هم اكنون سه واحد توليد و فرآوري طلا با يكهزار و 800 نفر نيروي كار در كنار معادن بزرگ طلا فعاليت مي كند.
معدن طلاي زرشوران از بزرگترين معادن طلاي كشور و كارخانه توليد و فرآوري طلاي زرشوران نيز به عنوان بزرگترين واحد صنعتي فرآوري طلا در خاورميانه مطرح است.
همچنين تكاب با دارا بودن ذخاير غني معادن سنگ هاي زينتي و ساختماني به عنوان قطب معدني در استان آذربايجان غربي شناخته شده و اكنون 23 معدن سنگ نيز در اين شهرستان فعال است.
علاوه بر اين مجموعه ميراث جهاني و گردشگري تخت سليمان كه در 45 كيلومتري شمال شرقي تكاب واقع شده و در سال 1382 در فهرست آثار ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده از مهترين آثار تاريخي كشور است كه ظرفيتي مهم و بستري مناسب براي توسعه صنعت گردشگري اين شهرستان به شمار مي رود.
چمن متحرك چملي گل، آبشار دوقلوي قينرجه، زندان سليمان، مجموعه چشمه هاي آبگرم احمد آباد و قينرجه، كاخ ها و خانه هاي اربابي از ساير آثار طبيعي و تاريخي شهرستان تكاب است.
7514/6185/3072

سرخط اخبار استان‌ها