۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۴:۱۳
کد خبر: 83104529
T T
۰ نفر
همسایگان ایران از تحریم های آمریكا تبعیت نخواهند كرد

تهران - ایرنا - مركز تحلیلی یوروآسیا نوشت: با آغاز مرحله دوم تحریم های آمریكا علیه ایران، اكثر كشورهای همسایه ایران، از این تحریم ها تبعیت نخواهند كرد.

این مركز تحلیلی مهم، با توجه به آغاز دومین مرحله از تحریم های آمریكا علیه صادرات نفت ایران براین باور است كه انتظارات واشنگتن از كشورهای همسایه ایران برای تبعیت از دستوراتش منطقی نیست و اجرایی نخواهد شد.

**كشورهای قفقاز جنوبی
به گزارش تارنمای ارمنیا نیوز، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا در سفر اخیر خود به منطقه قفقاز جنوبی از سه كشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان خواست تا كلیه تبادلات تجاری و اقتصادی خود با تهران را متوقف كنند. طبیعا این درخواست با توجه به سابقه همكاری های میان این كشورها با ایران منطقی به نظر نمی رسد. همچنین با در نظر گرفتن شخصیت و ساختار هر سه كشور احتمال قطع روابط این كشورها با ایران بسیار كم است.
همچنین به گزارش رسانه های محلی ' نیكول پاشینیان' نخست وزیر ارمنستان، در سخنانی در پارلمان ارمنستان گفت در دیدار با جان بولتون مشاور امنیت ملی كابینه ترامپ در ایروان، به طور صریح به او گفته است كشورش رابطه خود با ایران را ادامه خواهد داد.
نخست وزیر ارمنستان اعلام كرد به رغم تحریم‌های آمریكا، دولت ایروان به روابط خود با ایران مثل گذشته ادامه خواهد داد.
پاشینیان اظهار داشت: به بولتون گفتم ارمنستان كشوری در محاصره است و ما روابط دیپلماتیك با دو همسایه‌مان یعنی آذربایجان و تركیه نداریم، بنابراین ما چاره‌ای جز داشتن رابطه خوب با دو همسایه دیگرمان یعنی ایران و گرجستان نداریم چون این دو كشور تنها راه ارتباط ارمنستان با دنیای خارج هستند.
به گزارش تارنمای مركز قفقاز، همچنین، 'یوسب چاخواشویلی' سفیرگرجستان در ایران در واكنش به تاثیر تحریم های ایالات متحده آمریكا علیه ایران بر روابط دو كشور اظهار كرد: فعلا كه با ایران همكاری داریم، اتحادیه اروپا نیز با ایران همكاری خواهد داشت و گفته نشده قراردادهای همكاری با ایران را ترك می كنیم.
وی افزود: در ماه های آینده تكلیف (روابط اقتصادی ایران و گرجستان) به طور كامل مشخص می‌شود و در صورتی كه اروپا بماند گرجستان نیز می ماند.
سفیرگرجستان در ایران ادامه داد: ایران و گرجستان مناسبات خوبی با یكدیگر دارند و دو كشور (در زمان تحریم های آمریكا علیه ایران) حتی المقدور به همكاری های خود با یكدیگر ادامه میدهند.

**عراق
در كشور عراق نیز با توجه به تشكیل دولت جدید و روابط دیرینه میان بصره و تهران و گسترده بودن خط ترانزیت تجاری مرزی میان دو كشور به احتمال زیاد تحریم های آمریكا در روابط تجاری میان دو كشور بسیار چشمگیر نخواهد بود.
گفتنی است، «سید عمار حكیم»، رهبر جریان حكمت ملی عراق در دیدار با سفیر آمریكا در بغداد گفت بغداد تحریم‌ها علیه ایران را مردود می‌داند. وی گفت: عراقی‌ها سیاست تحریم و گرسنه نگه داشتن ملت‌ها را مردود می دانند. این سیاست‌ها نتایج منفی بسیاری بر امنیت و ثبات خاورمیانه در پی دارد در حالی كه وجود هر دو عنصر برای تحقق مطالبات ملت های این منطقه ضروری است.

**پاكستان
دولت عمران خان بعد از به اجرا در آمدن فاز دوم تحریم های آمریكا علیه ایران تا كنون موضع دقیق و شفافی نگرفته است اما وزارت خارجه این كشور در مرداد ماه سال جاری طی بیانیه ای عنوان كرد، پاكستان به عنوان یك دولت دارای حاكمیت، این حق را دارد تا منافع مشروع اقتصادی و تجاری خود را با احترام به رژیم حقوقی بین المللی پیگیری كند.

**افغانستان
از آنجا كه ایران دالانی مهم برای نفس كشیدن و ارتباط افغانستان با جهان بیرون است دولت اشرف غنی نیز بعد از اجرایی شدن تحریم ها در تلاش برای گرفتن معافیت از دولت واشنگتن برای مشمول نشدن بندر چابهار درمقابل تحریم ها است.
چابهار برای كشور افغانستان یك مزیت فوق‌العاده است؛ این بندر شاهراه حیاتی اقتصادی مهم برای افغانستان خواهد بود. افغانستان همان كشوری است كه آمریكا 17 سال تلاش كرده تا دولت آن را نیرومند و باثبات كند تا پس از ایجاد آرامش در كشور هزاران سرباز آمریكایی بتوانند به خانه برگردند.
بر اساس آخرین برآوردهای آماری مجموع واردات سالانه افغانستان از جهان كمتر از 10 میلیارد دلار برآورد می شود كه یك چهارم این رقم (2.5 میلیارد دلار) از ایران است.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریكا از برجام را اعلام كرد اما بلافاصله دیگر كشورهای امضا كننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت هایشان با ایران حمایت می كنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یك جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نكردن جهان با آمریكا نشان داد كه این كشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی كه آمریكا یكجانبه علیه ملت ایران اعلام می كند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نكرده تا جائی كه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی كند.
مقامات ایران نیز اعلام كرده اند كه تحریم های جدید آمریكا بیشتر یك موضوع كاملا تبلیغی و روانی است، بطوری كه «عبدالناصر همتی» رییس بانك مركزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریكا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت آمریكا هر كاری كه می خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
آساق**9473**1663**

سرخط اخبار جهان