۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۲۰
کد خبر: 83103070
T T
۰ نفر
مقابله با نفرت پراكنی در فضای اینترنت

تهران- ایرنا- كتاب «مقابله با نفرت‌پراكنی اینترنتی» در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور جمعی از حقوقدانان و اساتید دانشگاهی نقد و بررسی شد.

ه گزارش روز شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، نفرت افكنی از مجموعه كتاب‌های یونسكو درباره آزادی اینترنت است كه توسط ایجینیو گلیردونه، دانیت گال، تیاگو آلوس، گابریلا مارتینز تألیف شده است.
رئیس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در بررسی این كتاب گفت: طبق قطعنامه 52 مصوب كنفرانس عمومی نوامبر 2013 كه با همراهی 12 كشور روبه رو شد محورهایی از قبیل دانش، آزادی بیان، حریم شخصی و ابعاد توسعه اطلاعاتی را مورد توجه قرار داد .
وی ادامه داد: كتاب مقابله با نفرت پراكنی اینترنتی بخشی از حفظ توازن بین آزادی بیان و محدودیت در خصوص نفرت پراكنی درقوانین بین الملل و منطقه ای كار پیچیده ای است.
محمد مهدی فرقانی افزود: تاكید یونسكو براین است كه هرگونه محدودیت قانونی همواره باید در كنار موضوع وسیع تر حق آزادی بیان لحاظ شود.
وی با اشاره به انواع نفرت پراكنی گفت: تبعیض نژادی، ملیت و دین و جنیسیت سه محور نفرت پراكنی مورد بررسی یونسكو و این كتاب است و هرگونه محدودیتی برای آزادی بیان باید در قانون مشخص شده و خودسرانه نباشد.
فرقانی با بیان اینكه برخی پیام های تنش زای تحقیر گروهی خاص توسط اقشار دیگر در اینترنت باعث نفرت انگیزی می شود، اظهار كرد: تقویت این مسئله عامل تفرقه و تبدیل گفتمان «ما» به «آنها» است.
فرقانی در بخش دیگری گفت: از دیگر عوامل نفرت می توان به تشدید خشونت یك گروه علیه گروه دیگر و ایجاد هراس در بین جامعه اشاره كرد.
رئیس دانشكده ارتباطات با اشاره به محتوای این كتاب، گفت: نیروهای پیاده نظام احزاب سیاسی، كه از اینترنت برای اشاعه كلیشه ها و آسیب زدن به اعتبار طرف مقابل استفاده می كنند با تحریك تعمدی كاربران اینترنت از طریق انتشار محتوای آزاردهنده به كاربری زبان آتشین از جمله افراد منتشر كننده این پیام ها هستند.
وی ادامه داد: دائمی و سیار بودن، ناشناس بودن افراد و ماهیت فرا زمینی آنان و لینك دادن پیاپی و ابقای آن در بسترهای متعدد اینترنت از ویژگی پیام های نفرت انگیز است.
فرقانی با بیان اینكه این كتاب به حوزه صلاحیت قضایی در این مسئله نیز اشاره كرده است، اظهار كرد: قانون حق تصمیم گیری در زمینه آزادی بیان و قوانین منطقه ای در فضای مجازی و جلوگیری از ورود افراد در حریم خصوص یكدیگر را دارد.
وی در مورد راهكار برخی نهاد های مدنی برای جلوگیری از نفرت پراكنی اینترنتی گفت: رایزنی با شركت های خصوصی جهت تمركز بر تشكل كمپین های اینترنتی، شكایت های سازمان یافته و نامه های سرگشاده و بسیج طرفداران در فضای واقعی، تشویق كاربران اینترنت به شكایت از نوع خاصی از محتوا كه مروج خشونت است، ایجاد نقش كنشگرانه تدریجی با ایجاد صفحات، هشتگ ها و كمپین ها و مقابله با نفرت پراكنی با سواد رسانه ای و اطلاعاتی از جمله راهكارها است.
این استاد دانشگاه در رابطه با علت مخالفت یونسكو با برخورد قانونی نفرت پراكنی كشورها تصریح كرد: ممكن است كشورها بر اساس قوانین خود به واسطه های اینترنتی فشارآورند ، تا افراد ، تابع قوانین آنها باشند زیرا اینترنت چند قسمت می شود و افراد توان به اشتراك گذاشتن تجارب در فراسوی مرزها را ندارند. استثناگرایی ملی هنجار جریان آزاد اطلاعات را تحت الشعاع قرار می دهد.
فرقانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سركوب راه مناسبی برای مقابله با نفرت پراكنی نیست. به جای مقابله با نفرت پراكنی و نقش كنترلی دولت ها باید به دنبال آموزش قربانیان این مسئله و اطلاع یابی آنان به حقوقشان بود.
وی همچنین ادامه داد: ورود نهاد های مدنی برای فشار وارد كردن به واسطه های اینترنتی باعث می شود تا محتواهای نفرت انگیز را حذف كنند.

**نویسندگان، كتاب را در یك دنیای آرمانی نوشته اند
عضو كرسی مطالعات حقوق بشر و دموكراسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقد حقوقی «مقابله با نفرت افكنی اینترنتی » اظهار كرد: این كتاب بسیار خلاصه است و بیشتر از اینكه راهنمای كشورها باشد تنها سرفصل هایی را در حوزه حقوقی،آی سی تی و جامعه شناسی بیان می كند.
وی ادامه داد: تنها نكته مثبت كتاب همراهی حقوقی و قانونی به عنوان ابزار تنفیذ مطالبات با دولت حاكم است و سیستم كنترلی كه صورت می گیرد.
اصلی عباسی اظهار كرد: در این كتاب یكسری منابع اعلام جهانی حقوق بشر(ICTR) و كنوانسیون محور كلیه ابعاد نژادی را بررسی كرده است اما در بند 2 ماده 20 آی سی تی آر مبانی ممنوعه تبعیض اشاره به جنسیت ندارد.
«نویسندگان این كتاب در یك دنیای آرمانی نوشته اند كه تساوی جنسیتی را تثبیت كرده است. در حالی كه تبعیض و نفرت جنسیتی در فضای مجازی بسیار دیده می شود»
عباسی تصریح كرد: پاسخ حقوقی نفرت پراكنی اینترنتی را از سه محور بررسی می كند كه ابتدا حقوق را ابزار كنترل برا حكومت می داند و مقیاس و ابعاد حقوقی اما نحوه تكامل جامعه را در نظر نمی گیرد.
این استاد دانشگاه عنوان كرد: نفرت پراكنی در اینترنت ممكن است حكومت یك كشور یا گروه هایی كه در حاشیه هستند را هدف قرار بدهد و نشان دهنده شكاف های عمیق طبقاتی است. شاهد هستیم كه فضای مجازی ابزاری برای سخن گفتن افراد بی صدا و طبقه پایین جامعه است.
عباسی افزود: در این كتاب به تبعیض صورت گرفته در خصوص مقابله با جرم افراد اشاره نشده است و افراد در حاشیه از كمترین حمایت برخوردار هستند.
وی یادآور شد: در زمینه بسیاری از حوزه ها در كشور ریشه یابی نشده و سطحی با مسائل برخورد شده است. بنابراین بنیان های فكری لازم در بسیاری از حوزه ها وجود ندارد.
عباسی در بخش دیگری گفت: بیان نفرت انگیز نوعی مخالفت، تنش در مقابل نا برابری ها است. اگر با سانسور از آن جلوگیری شود در فضای واقعی راه مقابله چگونه است. كه در این كتاب به این موضوع پرداخه نشده است.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: این كتاب مصادیق درستی از جامعه و موانع پیش روی نفرت پراكنی اینترنتی ارائه نكرده است و تمام اختیار گزینش مقابله با نفرت پراكنی را به دولت ها سپرده است.
وی خاطر نشان كرد: طبق گزارش ویژه شورای حقوق بشر در مورد مسئله اقلیت ها، هیچ جرم نفرت پراكنی اتفاق نمی افتد مگر اینكه ریشه های انسان زدایی كردن یك قوم و گروه در جامعه وجود داشته باشد.
این عضو كرسی مطالعات حقوق بشرافزود: به تعبیر دیگر آثار ریشه های نفرت پراكنی در فضای مجازی در جامعه وجود دارد و در فضای مجازی نمود پیدا می كند.

**9465**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش