۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۸:۴۳
کد خبر: 83060714
T T
۰ نفر
ایجاد اتاق مادر و كودك در مكانهای عمومی، نیازی كه توجه نشد

اصفهان- ایرنا - ایجاد اتاق مادر و كودك در فضاهای عمومی شهرها یكی از نیازهای ضروری برای حضور همزمان مادر و كودك در اجتماع است كه متاسفانه تاكنون این نیاز اساسی خانواده ها در استانها از جمله اصفهان توجه نشده است.

به گزارش ایرنا، اكنون فضاهای شهری كشور برای آمادگی حضور گروههای مختلف جامعه از جمله بانوان و كودكان با كمبودها و نواقصی مواجه است كه نبود مكانهای مناسب به طور مثال برای شیر دادن مادران به نوزادان و رسیدگی به امور آنان و به طور كلی در فضاهای عمومی مورد مراجعه مادران از جمله این موارد است.
در كشور بر اساس آمار موجود هزار و 250 شهر وجود دارد كه دارای مكانهای عمومی زیادی هستند.
بر اساس گزارشهای میدانی خبرنگاران ایرنا ددر بسیاری از موارد در مكانهای عمومی از جمله بوستان ها با مادرانی روبرو می شویم كه با شرم آمیخته با ترس در حال رسیدگی به كودكان خود هستند كه ضروری است حقوق اولیه این افراد از سوی مدیریت شهری دیده شود.
ایده ایجاد این اتاق ها حدود یك دهه پیش در پایتخت مطرح و بصورت محدود در برخی مكان های عمومی از جمله پایانه های حمل و نقل برون شهری راه اندازی شده است.
كارشناسان می گویند در برخی كشورها، فضاهای امنی برای مادران طراحی و اجرا شده كه موجبات آسایش روانی مادران و رسیدگی به نوزادان خود را فراهم می كند و به آنان فرصت حضور در فضاهای شهری را با خیال آسوده می دهد.
یكی از مهمترین كاركردهای این اتاق‌ ها، فراهم كردن فرصت بیشتر برای حضور مادران در فضاهای عمومی و بیرون از خانه است كه به عنوان یكی از دغدغه های والدین مطرح بوده است.
با توجه به اینكه بسیاری از مادران پس از به دنیا آمدن فرزندانشان به این علت كه نمی توانند مانند قبل از این شرایط به كارهای خود برسند احساس محدودیت می كنند این اتاق ها فرصتی برای حضور آنها به همراه فرزندانشان را ایجاد می كند.
در واقع مادران وقتی بدانند بیرون از خانه فضایی هست كه می ‌توانند با آرامش به فرزندان خود رسیدگی كنند، این موضوع بر سبك زندگی، نگاه به خود و تجربه مادرشدن آنها تاثیرگذار است.
هم اكنون وزارت كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دستورالعمل اجرایی راه‌‎اندازی اتاق‌ های مادر و كودك در این وزارتخانه را تهیه كرده و به استان ها و شهرستان‌ ها ارسال كرده اند.
به تاكید كارشناسان برنامه ریزان امر باید با اتخاذ برنامه ریزی اصولی و همه جانبه و هر چه زودتر این راهبرد را در شهرستان های كشور محقق كنند تا از این دغدغه خانواده ها بكاهند.

**راه اندازی اتاق های مادر و كودك در فضاهای شهری اصفهان
رییس مركز بین‌المللی شهر دوستدار كودك معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: كمبود و فقدان فضاهای مناسب برای شیر دادن مادران به نوزادان و رسیدگی به امور آنان در مكان‌ های عمومی از جمله مراكز خرید، پایانه‌ های مسافربری و به صورت كلی تمام فضاهای عمومی مورد مراجعه مادران، از جمله ضرورت های ایجاد اتاق مادر و كودك در اصفهان است.
علیرضا نوروزی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر این اساس طرح ایجاد اتاق‌ های مراقبت از كودكان یا اتاق‎ های مادر و كودك در فضاهای عمومی شهر بتازگی در شورای شهر تصویب و مركز بین‌المللی شهر دوستدار كودك به عنوان ناظر و برنامه‌ریز این نوع اتاق‌ها تعیین شد.
وی اضافه كرد : در این راستا از امسال برنامه‌ ریزی برای شناسایی فضاهای عمومی روباز و سرپوشیده شاخص كه حضور مادران و كودكان زیر سه سال در آن مكان‌ها بیشتر است در دستور كار قرار گرفته تا تمهیدات لازم برای احداث اتاق مادر و كودك در سال آینده و پس از آن انجام پذیرد.
نوروزی یادآور شد : در این اتاق‌ ها ارایه 2 نوع خدمت شیردهی و تعویض برای مادران دارای كودك زیر سه سال وجود دارد كه ورودی اتاق‌ ها رایگان خواهد بود.
وی با بیان این كه اكنون تنها در پایانه كاوه اتاق مادر وكودك وجود دارد، تصریح كرد : فضاهای شهری دیگر از جمله میدان نقش جهان، باغ غدیر، مراكز تفریحی، تعدادی از ایستگاه ‌های قطار شهری و محورهای گردشگری مانند چهارباغ در سال ‌های آینده به این اتاق‌ ها تجهیز خواهند شد.
نوروزی تاكید كرد : مركز بین المللی شهر دوستدار كودك با این اقدام حضورپذیری مادران جوان را بیشتر كرده و یك گام دیگر اصفهان را به شهر دوستدار كودك نزدیك می‌كند.

**مراكز تجاری اصفهان موظف به احداث اتاق كودك هستند
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه اخیر شورا تاكید كرد: طبق مصوبه سال گذشته این شورا، مراكز تجاری و عمومی این كلانشهر در اجرای طرح ساخت و ساز خود موظف به احداث اتاق كودك هستند.
فتح الله معین با اشاره به فرارسیدن هشت اكتبر روز جهانی كودك بیان كرد : به دلیل اهمیتی كه تمام كشورها و سازمان های بین المللی برای كودكان قائل هستند این روز را به عنوان روز جهانی كودك نامیدند.
وی اصفهان را پایلوت شهر دوستدار كودك ذكر و اضافه كرد : در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، این كلانشهر به عنوان شهر دوستدار كودك معرفی شد و در این راستا مشاوری منصوب شد تا پارك ها و اماكن شهری را برای كودكان و مادران آنها مناسب سازی كند.
سمیه حسینی كارشناس بهداشت و خانواده در گفت و گو با ایرنا معتقد است برنامه ریزان امروز با توجه به افزایش نگرانی ها و دغدغه های اجتماعی و خانواده ها باید نسبت به همه امور كانون خانواده توجه و برای حل بسیاری از مباحث مربوط راهكار ارایه كنند.
وی هدف از مكان یابی ایجاد اتاق مادر و كودك در فضاهای عمومی شهرها را شیردهی به نوزادان و نظافت آنان با آسایش و آرامش برای مادران همراه با رعایت مسایل بهداشتی و اصول اخلاقی و رفع نگرانی مادران در زمان حضور در این مكان ها برشمرد.
به تاكید وی این مكان ها باید شامل قسمت های مختلف نظیر بخش شست و شوی كودك و بخش مربوط به استراحت و شیردهی باشد.
كارشناسان می گویند امروز رسالت شهرداری ها محدود ارایه كارهای خدماتی و نظافت یا انجام امور عمرانی نیست بلكه وظایف فرهنگی و اجتماعی به مجموعه وظایف شوراها و شهرداری ها اضافه شد و آنان موظف هستند برای ارتقا كیفیت زندگی شهروندان تلاش كنند.
به گزارش ایرنا، در سال 95 طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد تا شهر اصفهان به عنوان پایلوت و پایتخت شهر دوستدار كودك در ایران انتخاب شود و طی گام هایی مشخص در مدت معین شهرداری به شاخص های شهر دوستدار كودك یونیسف (سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل) نزدیك شود.
یونیسف از اوایل دهه پنجاه فعالیت خود را برای كودكان در ایران آغاز كرده است و در ابتدا این سازمان و دولت ایران همكاری خود را بر روی سلامت و تغذیه كودكان متمركز كردند، اما در سال های بعد این همكاری گسترش یافت و برنامه هایی در زمینه آموزش، فعالیت های حمایتی، پیشگیری از اچ آی وی و ایدز، پایش حقوق كودك و كاهش فقر كودكان به اجرا درآمد.
كلانشهر اصفهان دارای بیش از 500 مركز خرید، تفریحی و ایستگاه های خدماتی و حمل و نقل عمومی است.
شماری از مادران در گفت و گو با ایرنا تاكید كردند كه مسوولان امر در استان ها برای تحقق ایجاد اتاق مادر و كودك به عنوان یكی از نیازهای اساسی مادران، برنامه ریزی اصولی انجام دهند.
/6026/6994

سرخط اخبار استان‌ها