۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83036308
T T
۰ نفر

هفتم محرم شروع حركت هيات هاي عزاداري در افغانستان

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83036308
هفتم محرم شروع حركت هيات هاي عزاداري در افغانستان

كابل- ايرنا- هر سال با فرا رسيدن هفتم محرم سالروز بستن آب به روي خاندان اهل بيت (ع) در كربلا مردم مومن افغانستان آيين هاي عزاداري سالار شهيدان را كه هفت شب در مساجد و تكايا دنبال كردند به سطح خيابان مي كشانند و با راه اندازي دسته هاي سينه زني و زنجيرزني ارادتشان را نشان مي دهند.

به گزارش ايرنا، هزاران نفر ازعاشقان حقيقت جوي اهل بيت (ع) و امام حسين «ع» امروز دوشنبه در شهرهاي افغانستان از جمله كابل پايتخت اين كشور به ويژه در غرب اين شهر تحت تدابير شديد امنيتي با حضوري گسترده آيين هاي ويژه خود براي روز هفتم محرم را برگزار مي كنند.
عزاداران از بعدازظهر امروز با پرچم هاي سياه و سبز به نشانه ماتم و عزا براي امام حسين «ع» و يارانش و در سايه حفاظت نيروهاي پليس و شماري از اعضاي مسلح هر هيات در قالب نيروهاي مردمي كه مسئول تأمين امنيت مراسم و پيشگيري از حملات گروه هاي تكفيري هستند ، به اجراي مراسم سوگواري مي پردازند.
كابل پايتخت افغانستان طي دو سال گذشته شاهد حملات مرگبار گروه تروريستي داعش به مساجد و مراسم عزاداري بوده و به همين دليل در كنار نيروهاي دولتي ، تعدادي از واجدين شرايط مردم هر محل نيز براي تأمين امنيت مسلح مي شوند.
«عبدالرئوف ابراهيمي» رئيس مجلس افغانستان در نشست امروز مجلس از دولت خواست كه امنيت عزاداران را از امروز هفتم محرم تا پايان آيين هاي محرم كه در افغانستان سيزدهمين روز محرم خواهد بود به گونه كامل تأمين كنند تا حوادثي مانند سال هاي گذشته تكرار نشود.
مردم كابل اعم از شيعه و سني در روزهاي عزاداري شهداي كربلا ، مانند اغلب مسلمانان ساير كشورهاي منطقه به ياد علمدار كربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) علم هاي بزرگي را در خيابان هاي غرب كابل به راه مي اندازند و با سردادن شعارهاي «يا حسين» و «يا ابوالفضل» اشك ماتم مي ريزند.
عزاداران حسيني در كابل كه از اولين روز محرم با حضور در تكايا، حسينيه ها، مساجد در غم واقعه كربلا بر سر و سينه زده اند، امروز آيين سنتي علم كشي را در سطح خيابان ها برگزار مي كنند.
امروز در مناطق مختلف شهر كابل ، مراسم‏ علم ‏‎كشي با شور و هيجان خاص خودش برگزار مي شود و هزاران عزادار سياه پوش با سربندهاي سبز و سرخ و لباس هاي سياه، عشق خود را نسبت به امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) ابراز مي دارند.
البته در اين ميان هستند افرادي كه بي توجه به ديدگاه روشن اغلب علماي تشيع مبني بر نكوهش اقداماتي كه سبب تخريب چهره خاندان نبي و شيعيان آنها مي شود، اقدام به اعمالي مانند قمه زني يا تيغ زني مي كنند .
شهروندان كابل در هفتمين روز محرم براي تبرك علم‏‎هاي عزاداري خود را با نداي يا عباس ، يا زينب و يا حسين (ع) از سوي حسينيه ها، تكايا و مساجد خود به سمت زيارتگاهي معروف به «سخي» حركت مي دهند و با استقرار در اين محل به سينه زني و مرثيه خواني مي پردازند.
بسياري از مناطق كابل از جمله غرب پايتخت، شب هاي محرم حال و هوايي ديگر دارد و تا پاسي از شب جوانان، مردان و زنان مومن با شركت در مراسم عزاداري ، شب زنده داري مي كنند.
براساس آييني ديرينه شمار زيادي ازعلم ها نيز كه از حسينيه ها، مساجد و تكايا به سمت زيارتگاه سخي در مركز شهر كابل رفته و پس از آذين بندي دوباره به حسينيه ها، مساجد و تكايا بازگردانده مي شود.
سقاخانه هايي نيز در كابل راه اندازي مي شود كه در روز هفتم محرم به ياد سقاي كربلا ميان مردم آب و شربت و چاي توزيع مي كند و در اين امكان كه در جاي جاي پايتخت افغانستان ديده مي شوند ، از آحاد مردم پذيرايي مي كنند.
نوشيدن آب از سقاخانه هاي كابل و انتقال بخشي از آن به نيت تبرك براي سالخوردگان و بيماران نيز از سنت هاي ديرينه مردم اين ديار است.
سپردن تامين امنيت هيات هاي عزاداري پس از آن به مردم رايج شد كه در سال 1390 خورشيدي مهاجمان انتحاري به مراسم روز عاشورا در منطقه «مراد خاني» معروف به زيارت ابوالفضل حمله كردند و درجريان آن 54 تن از عزاداران كشته و 162 تن ديگر زخمي شدند.
در همين روز حملاتي نيز در استان قندهار و بلخ افغانستان عليه عزاداران صورت گرفت كه در آن حملات پنج تن در قندهار و شش تن در بلخ كشته شدند.
در 20 مهر ماه سال 1395 نيز شش مهاجم به كارته سخي كابل حمله كردند كه در آن 14 تن از عزاداران كشته و 41 تن ديگر زخمي شدند.
سال گذشته نيز مهاجم انتحاري با استفاده از بستن بمب به گوسفندي خود را به نزديكي مسجدي در «قلعه فتح الله » كابل رساند كه با انفجار مواد همراه او 8 تن كشته و 33 تن ديگر زخمي شدند.
مسئوليت بخش زيادي از اين انفجارها را گروه تكفيري و تروريستي داعش برعهده گرفت و تنها حمله مرگبار سال 1390 را يكي از گروه هاي تروريستي در پاكستان به نام لشكر «جهنگوي» برعهده گرفت كه اين گروه در پاكستان نيز مسئول برخي حملات خونين عليه شيعيان را اجرا مي كند.
اين گونه است كه مي توان گفت در افغانستان هنوز بعد از يك هزار و 379 سال از واقعه كربلا، لشكريان يزيد از پيروان حقيقت جوي حسين(ع) خون مي ريزند.
آساق*291*1104**1337