۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۲
کد خبر: 83005498
T T
۰ نفر
40ميليارد ريال طرح آبخيزداري در آذربايجان غربي افتتاح مي شود

اروميه- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي گفت: همزمان با هفته دولت امسال، طرح هاي آبخيزداري به ارزش 40 ميليارد ريال با استفاده از اعتبارات عمراني ملي و استاني به بهره برداري مي رسد.

ميرصمد سيد موسوي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان اعتبار براي اجراي 6 طرح آبخيزداري در استان هزينه شده است كه در شهريورماه امسال همزمان با هفته دولت در 6 شهرستان اروميه، چايپاره، مياندوآب، اشنويه، ماكو و بوكان افتتاح مي شود.
وي اضافه كرد: امسال اجراي طرح هاي آبخيزداري در سطح كشور مورد توجه قرار گرفته و براي اجراي 40 طرح آبخيزداري در شهرستان هاي مختلف استان نيز 300 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.
وي بيان كرد: 23 مورد از اين طرح ها در بخش هاي بيولوژيكي و مكانيكي با اعتبار 135 ميليارد ريال و 17 طرح در بخش آبخيزداري با 175 ميليارد ريال اعتبار تعريف شده است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي با تاكيد بر اينكه با اجراي اين طرح ها زمينه جلوگيري از فرسايش خاك در 70 هزار هكتار از منابع طبيعي آذربايجان غربي فراهم مي شود، اضافه كرد: تثبيت خاك، ذخيره آب و حفظ و احياي پوشش گياهي از جمله ديگر اهداف اجراي اين طرح به شمار مي رود.
وي ادامه داد: در بيش از يك ميليون هكتار از اراضي ملي آذربايجان غربي مطالعات آبخيزداري انجام شده است.
سيدموسوي بيان كرد: در بيش از 85 هزار هكتار از اراضي ملي نيز عمليات آبخيزداري در 2 بخش مكانيكي و بيولوژيكي صورت گرفته است.
به گزارش ايرنا بسياري از كارشناسان بر اصلاح الگوي كشت و نحوه آبياري در بخش كشاورزي تاكيد دارند اما در كنار آن، سهم طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري در ذخيره سازي و تامين بخشي از آب مورد نياز اين بخش نيز غيرقابل انكار است.
آبخيزداري به علم و هنر برنامه ‌ريزي مستمر و اجراي اقدام‌ لازم جهت مديريت منابع حوزه‌هاي آبخيز اعم از طبيعي، كشاورزي، اقتصادي و انساني بدون ايجاد اثرات منفي در منابع آب و خاك گفته مي شود و مي‌ تواند به صورت مكانيكي يا بيولوژيكي باشد.
صاحب نظران اين بخش تاكيد دارند كه با اجراي هر هكتار آبخيزداري مي‌ توان 500 مترمكعب آب جديد توليد كرد؛ ضمن آنكه اجراي هر هكتار عمليات آبخيزداري از 6.5 تن فرسايش خاكي و رسوب جلوگيري مي‌كند.
آذربايجان غربي از جمله استان هاي نيازمند آبخيزداري به شمار مي رود زيرا اين استان از يك سو منابع آبي لازم جهت ذخيره سازي و مصرف در بخش كشاورزي را دارا بوده و از سوي ديگر اين بخش سهم قابل توجهي از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
8137/2093