۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82971990
T T
۰ نفر

اعتراضات اجتماعی در عراق فروكش كرد

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82971990
اعتراضات اجتماعی در عراق فروكش كرد

بغداد - ایرنا - پس از یك هفته اعتراضات موسمی به ضعف خدمات عمومی در جنوب عراق، در سومین روز تظاهرات خشونت آمیز در برخی شهرهای این كشور، گزارش ها از فروكش كردن اعتراضات در روز و شب یكشنبه حكایت دارد.

درحالی كه ارتباط اینترنتی در سراسر مناطق مركزی و جنوبی عراق در روز یكشنبه و برای دومین روز متوالی قطع بود و خطوط مخابراتی نیز دچار اختلالات شد، گزارش ایرنا از شهرهای مختلف این كشور حاكی از ادامه تظاهرات مسالمت آمیز در برخی مناطق از جمله نقاط محدودی از پایتخت و پایان اعتراضات در برخی دیگر از مناطق جنوب و فروكش كردن اعتراضات خشن است.
در این میان رسانه های عراق از خنثی شدن حمله ای از جانب یك گروه ناشناس به مقر سازمان بدر (سپاه بدر) در استان میسان (جنوب شرق عراق) خبر دادند.
منابع عراقی همچنین از دست داشتن گروه های آشوبگر در آتش زدن پایگاه های الحشد الشعبی طی اعتراضات در برخی شهرهای عراق سخن می گویند.
طبق گفته این منابع، نفوذی در جمع اعتراض كنندگان، از برخی كشورهای منطقه دستور گرفته اند تا با آتش زدن پایگاه های نیروی مردمی الحشد الشعبی، بر دامنه و عمق خشونت در این اعتراضات اجتماعی و مردمی بیفزایند.
به گفته این منابع، گروه ها همچنین قصد كشاندن اعتراضات به بغداد و به چالش انداختن زندگی مردم پایتخت عراق دارند.
از سوی دیگر سران برخی عشایر برای جلوگیری از ورود اعتراضات به مرحله غیر قابل كنترل و با ابعاد نامعلوم، روز یكشنبه كوشیدند زمام امور را به دست گیرند و در بصره و سماوه و ناصریه و بغداد سعی كردند حساب تظاهرات مبتنی بر مطالبات اجتماعی را از اغتشاشگران جدا كنند.
برهمین اساس عشائر بصره با برگزاری كنفرانس خبری و بیان مطالبات خود در سماوه و ناصریه (نشست) های عشایری در بغداد، بیانیه هایی صادر و از دولت خواستند در اسرع وقت به آنها رسیدگی كند.
شیوخ عشایر منطقه 'بغداد الجدیده' در استان بغداد نیز به دولت هشدار دادند تا جمعه این هفته برای اصلاح خدمات مهلت می دهند و در صورت بی توجهی دست به اعتراض تا سطح اقدام برای كودتا و ورود به منطقه سبز امنیتی در قلب بغداد می كنند.
به گفته آنها این عشایر بودند كه در شدت و سختیها همیار و همراه دولت بودند اما دولت پس از پشت سر گذاشتن این سختیها آنها را فراموش كرده و خدمات عمومی لازم را به آنها ارائه نمی كند و مسوولان دولت و پارلمان به مطالبات جواب سربالا می دهند.
از سوی دیگر، تدابیر امنیتی از عصر یكشنبه در اطراف شهرك های شعله و صدر و الحسینیه كه شاهد تظاهرات خشونت آمیز در شب قبل از آن بود تشدید شد و حتی از خروج موتورسیكلت ها از این مناطق به سمت مركز پایتخت جلوگیری بعمل آمد.
از سوی دیگر نیروهای ضد شورش درمناطق مختلف مركز بغداد مستقر هستند تا از هر گونه اقدام تخریبی احتمالی جلوگیری كنند.
گزارش ها همچنین حاكی است شهرك صدر نقطه شروع اعتراضات اخیر در بغداد، یكشنبه شب وضعیت آرامی را سپری كرده است.
تدابیر امنیتی و آرایش نیروی پلیس و ضد شورش در مناطق مختلف پایتخت نشان می دهد دولت مصمم است نگذارد تظاهرات های موردی شبانه در صدر و شعله و حسینیه و الشعب به داخل بغداد كشیده نشده و در همین مناطق محصور بماند.
منطقه جادریه مركز دفاتر احزاب و گروهی از رسانه ها در بغداد نیز یكشنبه شاهد تجمع مسالمت آمیز بود و تجمع كنندگان مطالبات عمومی خود را اعلام كردند.
در منطقه حبیبیه كه شنبه شب شاهد تظاهرات شبانه و آتش زدن لاستیك خودرو به نشانه اعتراض بود یكشنبه شب وضعیت عادی بود و رفت و آمد در خیابان ها بشكل طبیعی صورت می گرفت.
با وجود فروكش كردن اعتراضات در شهرهای مختلف عراق، شبكه های تلویزیونی وابسته یا متمایل به بعثی ها مانند الشرقیه و التغییر و دجله كوشیدند خلا نبود اینترنت و توقف فعالیت سایت ها و فضای مجازی را برای گرم نگه داشتن اعتراضات پر كنند.
كانال الشرقیه به نقل از معترضان خبر می داد كه در برابر وزارت برق تجمع شده است یا دجله از كشته شدن برخی از تظاهركننده ها و برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردم گزارش می داد و التغییر می كوشید از سرگیری تظاهرات در بابل را مطرح كند.
اما برخی رسانه های بین المللی مانند بی بی سی عربی و رادیو مونت كارلو فرانسه پا را از این هم فراتر نهادند و از اعتراضات اجتماعی در عراق به عنوان 'انتفاضه' یاد می كردند.
برخی از این رسانه ها از جمله بی بی سی در گزارشی كه در منابع عراقی ذكری از آن نشده است از كشته شدن سه نفر در اعتراضات روز یكشنبه در سماوه عراق خبر دادند.
گزارش رسانه های عراقی می گوید كه نیروهای امنیتی دستكم چهار نفر را به اتهام همراه داشتن سلاح و به عنوان گروه های نفوذی در جمع معترضان در استان میسان (العماره ) دستگیر كردند.
هر چند بسیاری از جریان های سیاسی عراق از مطالبات معترضان حمایت كرده و از دولت خواسته هر چه زودتر به این مطالبات پاسخ دهد، بحث بر سر جریان های احتمالی كه سوار بر موج اعتراضات شده و با طعم تخریب و آشوب قصد انحراف آن به سوی انتفاضه، قیام و براندازی دارند، میان ناظران ادامه دارد.
برخی ناظران با اشاره به نوع حمایت رسانه ای از آشوب های اخیر، به دست های برخی كشورهای منطقه بویژه سعودی و جریان بعثی اشاره می كنند كه قصد برهم زدن اوضاع و دگرگون كردن روند سیاسی در این كشور دارند.
تلویزیون طلیعه ارگان خبری سرایا خراسانی از گروههای مقاومت اسلامی عراق اما احتمال دست داشتن جریان موسوم به «نداء ۸۸ » در این خشونت ها و فراخوان های نارضایتی خبر می دهد.
این جریان چند هفته پیش با فراخوان تظاهرات سراسری، خواستار سرنگونی نظام و برگزاری انتخابات سراسری با حذف همه احزاب و چهره های سیاسی 15 سال اخیر (پس از سقوط صدام) به بهانه فساد شده بود اما نه در صحنه سیاسی و نه در فضای مجازی استقبالی از آن نشد.
گفتنی است: استان های جنوبی و مركزی عراق كه عموما شیعه نشین هستند، از اواخر هفته گذشته شاهد اعتراضات عمومی به مشكل برق، آب و بیكاری بوده است.
تظاهرات مردمی نخست در بصره در اعتراض به بیكاری و مطالبه برای اشتغال جوانان این استان در شركت های خارجی نفتی فعال در میادین نفتی در این استان و همچنین اعتراضات مردم استان 'واسط' (شرق عراق) به وضعیت برق آغاز شد و به تدریج به دیگر استان های جنوب و مركز عراق سرایت كرد.
نماینده آیت الله 'علی سیستانی' مرجع عالی دینی عراق در خطبه نماز جمعه هفته گذشته در كربلا، ضمن اعلام حمایت مرجعیت از مطالبات مردمی، در عین حال از نفوذ عوامل تخریبی به صفوف تظاهركنندگان و تحریف مسیر تظاهرات، هشدار داد.
اغلب رهبران سیاسی شیعه در عراق از تظاهرات مردمی جنوب و مركز حمایت كرده و از دولت این كشور خواسته اند كه تدابیر فوری برای تحقق مطالبات مردمی اتخاذ كند.
خاورم**380*353*