۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 82945859
T T
۰ نفر

5 نفر از هر هزار تولد زنده ضایعه شنوایی دارند

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 82945859
5 نفر از هر هزار تولد زنده ضایعه شنوایی دارند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن شنوایی ایران گفت: از هر هزار تولد زنده، چهار تا پنج نفر در نقاط مختلف ایران دچار ضایعه شنوایی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت، علی قهرمانی روز دوشنبه در نشست خبری هفدهمین كنگره شنوایی شناسی ایران افزود: این در حالی است كه آمارهای جهانی حاكی از آن است كه از هر هزار نفر تولد زنده، سه نفر ضایعه شنوایی دارد.
وی با تاكید بر اینكه باید اختلالات شنوایی به ویژه از دوران نوزادی جدی گرفته شود، اظهار داشت: هنوز مساله افت شنوایی یا اختلالات شنوایی در خانواده های ایرانی به درستی فرهنگ سازی نشده است؛ وقتی به والدینی گفته می شود فرزندشان دچار این اختلالات است، با مشكلات روانی بسیاری مواجه می شوند. در حالی كه خانواده ها باید نسبت به موضوع اختلالات شنوایی واقع بین باشند و سعی كنند برای درمان تصمیمات درست بگیرند.

* اختلالات شنوایی در نوزادان به موقع تشخیص داده شود
رئیس هفدهمین كنگره شنوایی شناسی ایران با اشاره به اینكه باید اختلالات شنوایی را در نوزادان به موقع تشخیص داد و درمان كرد، گفت: مدیریت اختلالات شنوایی در كشور به درستی انجام نمی شود؛ با توجه به اینكه 98 درصد زایمان ها در بیمارستان ها اتفاق می افتد و از لحاظ متخصصان شنوایی سنجی تامین هستیم، اما شنوایی نوزادان به درستی بررسی نمی شود.
قهرمانی افزود: نوزادان باید از لحاظ شنوایی بررسی شوند تا مشكلات عدیده برای خانواده ها به وجود نیاید.

* لزوم ارائه سمعك با 80 نوع خدمت پزشكی
رئیس انجمن شنوایی با بیان اینكه 400 تا 500 نوع سمعك در كشور وجود دارد، اظهار داشت: 80 نوع خدمت برای سمعك تعریف شده است اما این خدمات به فرد مصرف كننده سمعك داده نمی شود.
حمید جلیلوند دبیر انجمن شنوایی ایران نیز به برگزاری هفدهمین كنگره شنوایی شناسی ایران اشاره كرد و گفت: این كنگره از پنجم تا هفتم تیر ماه امسال برگزار می شود و در آن حدود 100 مقاله و 58 پوستر ارائه می شود و 10 كارگاه تخصصی و آموزشی و 9 میزگرد نیز برپا خواهد شد.
وی، هدف از برگزاری این كنگره را افزایش استانداردهای تشخیصی، تشخیص و درمان زودهنگام اختلالات شنوایی و كاهش هزینه های اضافی بیان كرد.
جلیلیوند تصریح كرد: در كشور ما نقایصی وجود دارد كه مربوط به 30 سال گذشته است؛ باید از روش هایی كه برای شنوایی سنجی و درمان آن در دنیا استفاده می شود، بهره گیریم؛ به عنوان نمونه به فردی كه سمعك استفاده می كند یا كاشت حلزون دارد باید تا دو سال خدمات ارایه شود.

* سمعك مانند دارو نیست
دبیر انجمن شنوایی خاطرنشان كرد: سیستم بهداشتی كشور باید با مساله شنوایی سنجی آشنا شود و این تفكر كه سمعك مانند دارو فقط باید خریداری و مصرف شود، ریشه كن شود.
جلیلوند با بیان اینكه سمعك وسیله ای برای تقویت شنوایی است و اگر درست تنظیم نشود، به بیمار آسیب می زند، گفت: باید توان علمی متخصصان را در این زمینه افزایش دهیم كه آئین نامه هایی نیز در این زمینه تدوین شده است.
وی افزود: سیستم بهداشتی كشور باید با ما همراه شود تا استانداردهایی كه برای شنوایی سنجی و درمان آن در كشورهای اروپایی و آمریكایی است تا سال 2020 در كشور پیاده شود.
جلیلوند، با اشاره به اینكه انجمن شنوایی ایران 30 شعبه استانی دارد، اظهار داشت: فقط 20 درصد هزینه ای كه برای سمعك پرداخت می شود، برای پروتز سمعك است و اگر خدمات برای آن درنظرنگیریم كاربر سمعك ضرر می كند.

* ازدواج های فامیلی اختلالات شنوایی را افزایش می دهد
دبیر انجمن شنوایی ایران، تصریح كرد: از هر پنج نفر بالای 65 سال در كشور، دو نفر اختلالات شنوایی دارند و ریزفاكتورهایی مانند آلودگی ها و ازدواج های فامیلی كه میزان آن نیز زیاد است، باعث افزایش این اختلالات می شود.
جلیلوند تعداد سمعك هایی راكه به كشور در سال وارد می شود، حدود 120 تا 200 هزار سمعك عنوان كرد و ادامه داد: هزینه سمعك های دیجیتال در كشور از یك میلیون و 500 هزار تا 16 میلیون تومان است و سازمان های بیمه ای فقط یك تا 2 میلیون تومان این هزینه را تحت پوشش قرار می دهند.
وی با اشاره به اینكه سمعك باید سه تا پنج سال پس از مصرف تعویض شود، تصریح كرد: نظام سلامت باید توجه ویژه به این مساله داشته باشد.
هفدهمین كنگره شنوایی شناسی ایران از پنجم تا هفتم تیرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
اجتمام *9022*1834
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه