۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 82944419
T T
۰ نفر

خطر غرق شدگی در سدها و آبگیرها در كمین است

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 82944419
خطر غرق شدگی در سدها و آبگیرها در كمین است

زنجان - ایرنا - سدها، آبگیرها و استخر باغ ها به هیچ وجه محل امن و مناسبی برای شنا نیستند و هرسال تعداد زیادی از افراد با شنا در چنین مكان های نامطمئن و خطرناك، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا، سدها و آبگیرها و برخی رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار عمیق و خطرناك هستند و خطر غرق شدگی نه فقط برای شناگران مبتدی بلكه ممكن است برای افراد ماهر و حرفه ای نیز اتفاق بیفتد.
برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان با گرم شدن هوا به منظور آب تنی به سدها و آبگیرهای اطراف شهرها و روستاها می روند كه متاسفانه در بیشتر مواقع بر اثر غرق شدگی جان خودشان را از دست داده و خانواده و اطرافیان را داغدار می كنند.
بطور معمول در حریم سدها و آبگیرها، تابلوهایی با مضمون خطر غرق شدگی به چشم می خورد اما برخی افراد هیچ توجهی به این هشدارها نمی كنند و بی هیچ ترس و واهمه ای تن به آب زده و جان خود را به خطر می اندازند.
هرچند عوامل نیروی انتظامی حین گشت زنی در صورت مشاهده، مانع از شنا كردن افراد در رودخانه ها، آبگیرها و سدها می شوند اما با این حال برخی ها به دور از چشم ماموران مبادرت به این كار خطرناك می كنند.
معاون ورزشی اداره كل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: علاقه مندان به تفریح آب تنی باید از شنا در سدها و آبگیرها به جد اجتناب كنند و چون بیم خطر غرق شدگی است بنابرین برای حفظ جان از استخرهای عمومی دارای ناجی غریق استفاده كنند.
محمد حمزه پور افزود: خطر غرق شدن در این مكان های آبی موجود در اطراف شهرها و روستاها جان شناگران را به جد تهدید می كند و افراد باید هشدارهای داده شده را جدی بگیرند.
وی با بیان اینكه افراد باید نسبت به حوادث تلخ و ناگوار رخ داده در این مكان ها، بی تفاوت نباشند اظهار كرد: هرسال با شروع فصل گرما، عده ای از افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به منظور آب تنی به سدها و آبگیرهای اطراف شهرها و روستاها می روند كه متاسفانه این كار در بیشتر مواقع به قیمت از دست دادن جان آنان و داغدار شدن خانواده هایشان تمام می شود.
وی ادامه داد: برخی افراد هرچند تابلوهای قرار گرفته در كنار سدها و آبگیرها را مشاهده می كنند اما بی توجه به خطر غرق شدگی تن به آب می زنند كه در اغلب موارد به مرگ منجر می شود.
رئیس هیات نجات غریق استان زنجان نیز نسبت به خطر غرق شدگی در رودخانه ها، سدها و آبگیرها هشدار داد و گفت: بطور معمول آب سدها سرد و سنگین است و شناگران نباید از این مكان های آبی خطر آفرین كه هر لحظه جانشان در معرض تهدید است استفاده كنند.
پرویز سلیمانی افزود: هرسال اخبار بسیاری در خصوص غرق شدگی به گوش می رسد و این زنگ خطری برای افرادی كه قصد شنا در رودخانه ها، سدها و آبگیرها دارند محسوب می شود.
وی اظهار كرد: شنا در این محل ها نه تنها برای افراد مبتدی بله برای شناگران ماهر و حرفه ای نیز خطرناك است و بیم 'ایست قلبی، گرفتگی عضلات، تشنج، افت فشار و افت قند' وجود دارد.
سلیمانی افزود: افراد باید حتی برای شنا كردن در دریا نیز باید به هشدارهای ناجیان غریق توجه وافر كنند و به هیچ وجه در جریان عمود بر ساحل شنا نكنند بلكه به صورت موازی با ساحل شنا كنند.
وی تصریح كرد: هرچند قیمت بلیط شنا در استخرها برای قشر پائین سنگین است اما این دلیل نمی شود با شنا در سدها و آبگیرها، جان خود را با خطر غرق شدگی مواجه كنند.
سلیمانی افزود: آب موجود در سدها و آبگیرها اصولا غیربهداشتی هستند كه شنا در این مكان ها می تواند عامل بیماری های عفونی باشد.
وی به افراد هشدار داد وقتی شناگری را در حال غرق شدگی مشاهده كردند به منظور نجات وارد آب نشوند بلكه از وسایل و تجهیزاتی چون تیوپ، طناب و چوب استفاده كنند كه در غیر این صورت ممكن است خود نیز در دست فرد در حال غرق شدن گرفتار شده و به زیر كشیده شوند.
مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت: علاقه مندان به شنا باید از شناكردن در مكان های آبی نا امن و خطرآفرین پرهیز كنند تا جانشان در معرض تهدید قرار نگیرد.
اسماعیل خردمند افزود: هشدارهای و توصیه های لازم در خصوص خطرات شنا در رودخانه ها، سدها و آبگیرها به دفعات مكرر از سوی افراد مسئول و دستگاه های ذیربط داده می شود اما متاسفانه برخی ها آن را نادیده می گیرند.
وی اظهار كرد: طی سال های گذشته تعدادی از افراد به ویژه نوجوانان و جوانان حین آب تنی در سدها و آبگیرهای موجود در سطح استان زنجان جان خود را به خاطر عدم آشنایی به فن شنا از دست داده اند كه علاقه مندان به شنا در چنین مكان های نامطمئنی باید از این تجربیات تلخ و ناگوار درس بگیرند.
خردمند با بیان اینكه غم از دست دادن عزیزان از یك طرف و هزینه های غواصی به منظور یافتن و بیرون كشیدن جسد فرد غرق شده نیز از سوی دیگر، برخی از خانواده های حادثه دیده را سخت مستاصل و درمانده می كند افزود: به همین خاطر آنان جهت بیرون كشیدن جسد عزیزان خود از عمق سدها و آبگیرها از جمعیت هلال احمر طلب استمداد می كنند.
وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر هرچند فاقد تیم غواصی است اما به منظور همدردی و كاهش درد و آلام خانواده غرق شدگان و بدون هیچگونه چشمدات مالی، تیم سیلاب را راهی این عملیات سخت و خطرناك می كند.
خردمند افزود: در حال حاضر جمعیت هلال احمر استان زنجان از وجود سه تیم سیلاب پنج نفره برخوردار است و تاكنون نیز این تیم ها به دفعات چنین عملیات هایی را به صورت رایگان و با موفقیت انجام داده اند.
6084/6085