۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 82937286
T T
۰ نفر
هم افزايي لازمه توسعه ورزش در گناباد است

گناباد- ايرنا- فعاليتهاي ورزشي از اركان مهم تامين سلامتي افراد و زيرساخت جامعه سالم محسوب مي شود زيرا ورزش در كاهش افسردگي، اضطراب، تقويت حافظه و پركردن اوقات فراغت نقش محوري دارد.

حدود هفت هزار ورزشكار در قالب 30 هيات ورزشي در گناباد سازماندهي شده و فعالند كه سه هزار نفر آنها به صورت حرفه اي ورزش مي كنند. سرانه ورزشي در اين شهرستان طي شش سال گذشته براي هر نفر از چهار دهم به حدود دو متر افزايش يافته است.
همچنين گناباد با برخورداري از250 راس اسب مخصوص مسابقه و ورزشكاران مستعد از نقاط مستعد اين رشته به شمار مي رود واباد با 10 زورخانه ورزشهاي باستاني بيشترين تعداد زورخانه ها را در بين شهرستانهاي خراسان رضوي به خود اختصاص داده است.
با هدف بررسي نقاط ضعف و قوت ورزش گناباد ميزگردي با حضور مسئولان و صاحبنظران ذيربط در دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين شهرستان برگزار شد كه طي آن مسئول امور اجتماعي فرمانداري، رئيس اداره ورزش و جوانان ، رئيس هيات فوتبال، يك پيشكسوت ورزش و نيز يك صاحبنظر فرهنگي اجتماعي و فعال رسانه اي گناباد به بحث و بررسي پرداختند.

*هم افزايي و درك صحيح ظرفيتها
رئيس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: شناخت و درك صحيح از ظرفيتها و استفاده از تجارب پيشكسوتان و صاحبنظران موجب برنامه ريزي بهتر و موفقيت در فعاليتها از جمله ورزش است.
محمدعلي اميني افزود: استفاده از تجارب پيشكسوتان و نخبگان ورزشي و روساي قبلي اداره ورزش و جوانان گناباد مورد توجه ما قرار دارد و با اين هدف مجمع پيشكسوتان ورزش گناباد در آينده نزديك راه اندازي مي شود.
مسئول امور اجتماعي فرمانداري گناباد نيز گفت: بايد با عنايت درست و منطقي به پتانسيلهاي موجود در بخش ورزش و اقشار مختلف شامل دانش آموزان، دانشجويان، كودكان و نوجوانان و جوانان و با هم افزايي و تقويت آنها در جهت توسعه و رونق ورزش اين شهرستان گام برداشت.
سيد كاظم نظام افزود: فرمانداري براي نقش آفريني بهتر در اين زمينه تشكيل شوراهاي هماهنگي ورزش به رياست فرماندار و عضويت مسئولان و دست اندركاران ذيربط و روساي هياتهاي ورزشي را در دستور كار خود قرار داده است و با تشكيل اين شورا ضمن جلوگيري از پراكنده و موازي كاري از همه پتانسيلها براي توسعه ورزش استفاده مي شود.
وي گفت: براي ترويج بهينه ورزش در بين مردم و مسوولان بايد اين مساله به گفتمان غالب در جامعه تبديل شود امكانات بخشهاي مختلف براي توسعه آن بسيج شوند.
يكي از صاحبنظران و فعالان حوزه فرهنگي اجتماعي در گناباد نيز گفت: سرانه ورزشي خوب ، وجود افراد مستعد و تحصيل كرده در رشته هاي مختلف ورزشي ، علاقه مندي جوانان به ورزش و به خصوص فوتبال را از قابليتهاي خوب ورزشي اين شهرستان ذكر كرد.
صادق ايزدي افزود: شناخت قابليتها و استفاده درست و منطقي از آنها در مسير توسعه ورزش و كاهش مشكلات همراه با هم افزايي بخشهاي گوناگون ملاك موفقيت مسوولان و دست اندركاران ورزشي گناباد است.
يكي از پيشكسوتان ورزش فوتبال گناباد هم گفت: تشكيل مجمع پيشكسوتان ، توجه به استعدادهاي ورزشي در مدارس و مقاطع مختلف تحصيلي مناطق شهري و روستايي را براي شناخت بهتر ظرفيتهاي ورزش اين شهرستان ضروري دانست.
حميد عشقي ادامه داد: هر يك از مناطق شهري و روستايي گناباد در زمينه يك رشته ورزشي خاص داراي استعداد هستند به عنوان مثال منطقه براكوه و پسكلوت در ورزشهاي پرتابي و دوي استقامت داراي ظرفيت است و كه مي توان با برگزاري رقابت بين روستاها افراد مستعد را شناسايي و آنان را به مسابقات استاني و شهرستاني اعزام كرد.

* خصوصي سازي ضرورت است
مسئول امور اجتماعي فرمانداري گناباد مي گويد: مشاركت اجتماعي و رويكرد مردم و خيران براي توسعه و بهينه سازي زيرساختهاي ورزشي اين شهرستان كم است.
نظام گفت: مردم از ديرباز بيشتر در زمينه فعاليتهاي مذهبي و ساخت مساجد مشاركت داشتند و نقش آنان در فعاليتهاي اجتماعي مانند ايجاد زيرساختهاي ورزشي بسيار ناچيز است.
وي با اشاره به تشكيل مجمع خيران ورزشيار طي چند سال گذشته در استان خراسان رضوي، خواستار پيگيري تشكيل اين مجمع در گناباد شد واين امر را در هم افزايي بيشتر سرمايه گذاران و خيران براي توسعه فضاهاي ورزشي در شهرستان مهم دانست.
وي نبود سازمانهاي مردم نهاد در بخش ورزش را از مشكلات و موانع مهم انسجام بخشي و جهت دهي ظرفيتهاي سرمايه گذاران و خيران در توسعه اين بخش دانست و گفت: فرمانداري متقاضيان تشكيل تشكلهاي غير دولتي را ترغيب به فعاليت در اين بخش مي كند.
او گفت: مسوولان و دست اندركاران ذيربط در شناخت ظرفيتهاي ورزشي گناباد به خيران و سرمايه گذاران موفق نبودند و نيازمند باز شناسي بيشتري در اين بخش هستيم و اقتصاد و سرمايه گذاري بايد در كنار ورزش قرار گيرد و مشاركت بخش خصوصي پايه و زيربناي توسعه تربيت بدني است.
رئيس اداره ورزش و جوانان گناباد نيز گفت: براي توسعه و هم افزايي و تبيين ورزش بين آحاد مختلف و كاهش مشكلات مالي به عنوان تنگناي مهم اين بخش استفاده از ظرفيتهاي خيران ورزش يار و سرمايه گذاران اجتناب ناپذير است.
اميني افزود: سرمايه گذاري در بخش ورزش و تندرستي به طبع بيماريها و هزينه هاي هنگفت در درمان آنها را كاهش مي دهد و اگر بخشي از هزينه هايي كه به بخش درمان اختصاص مي يابد را به توسعه زيرساختهاي ورزشي سوق يابد، نتيجه بهتري به دنبال دارد.
يك صاحبنظر فرهنگي و اجتماعي نيز برگزاري مسابقه هاي فوتسال جام رمضان را از ظرفيتهاي موفق مشاركت بخش خصوصي ذكر و بيان كرد: بايد اين امر به عنوان الگوي موفقي براي ديگر رشته هاي ورزشي در ديگر مواقع سال مورد توجه قرار گيرد.
ايزدي افزود: بايد روساي هياتهاي ورزشي ضمن استفاده از خرد جمعي و نخبگان براي توسعه ورزش مربوطه خود، برنامه ريزي كوتاه مدت و بلند مدتي براي جلب ظرفيتهاي خيران و سرمايه گذاران داشته باشد و اين مهم جز با تبيين اهميت و پتانسيلهاي ورزشي در جامعه محقق نمي شود.
پيشكسوت ورزش فوتبال گناباد هم بر اين باور است كه بايد در كنار جلب مشاركت سرمايه گذاران و خيران براي توسعه و رفع كمبودهاي زيرساختهاي ورزش، دولت با پرداخت تسهيلات از بخش خصوصي متقاضي سرمايه گذاري در توليد وسائل ورزشي حمايت كند.
عشقي همچنين شناسايي ظرفيتهاي مناطق شهري و روستايي را در ورزشهاي مختلف و از جمله فوتبال و جهت دهي آنها در مسير توسعه كمي و كيفي اين ورزش مهم دانست.
رئيس هيات فوتبال گناباد نيز در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: با توجه به جذابيتهاي بسيار ورزش فوتبال در بين مردم و از جمله جوانان با برنامه ريزي صحيح مي توان زمينه حضور بخش خصوصي را در آن افزايش داد و نمونه بارز اين مساله برپايي پر شور رقابتهاي فوتسال جام رمضان در اين شهرستان است.
زمانيان افزود: با توجه به كمبود امكانات تفريحي در گناباد ، ورزش و از جمله فوتبال قابليت مهمي براي ايجاد شادي و نشاط براي مردم محسوب مي شود.
وي ادامه داد: اتكاء توسعه ورزش فوتبال و فوتسال مشاركت بخش خصوصي است وهيات فوتبال گناباد ضمن بسترسازي اين مهم ، شناخت قابليتهاي و ورزشكاران مستعد مناطق روستايي از طريق برگزاري رقابتهاي مختلف در طول سال مورد توجه دارد.
او همچنين از راه اندازي سه مدرسه فوتبال با مشاركت بخش خصوصي در آينده نزديك در گناباد خبر داد.

* توسعه ورزش همگاني زيربناي ورزش حرفه اي
مسئول امور اجتماعي فرمانداري گناباد گفت: ورزش همگاني زيربناي مهم توسعه ورزش و از جمله ورزش قهرماني محسوب مي شود و رويكرد جديد وزارت ورزش و جوانان در تشكيل شوراي فرهنگي ورزش همگاني هر شهرستان به رياست فرمانداران اقدام مهمي در هم افزايي و جهت دهي ظرفيت بخشهاي مختلف براي توسعه اين ورزش به شمار مي رود.
نظام افزود: براي نيل به اين هدف شوراي فرهنگي ورزش همگاني گناباد به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
وي ادامه داد: نبايد ورزشهاي همگاني را به همايش هايي مانند پياده روي و دوچرخه سواري همراه با جايزه محدود كرد بلكه بايد از اين همايشها به صورت مقطعي و براي فرهنگ سازي در جامعه بهره گرفت و در بلند مدت ايجاد شور و نشاط و تحرك و ورزش محور اصلي فعاليتها قرار گيرد.
او مشاركت شهروندان گنابادي را در ورزشهاي همگاني 'محدود' توصيف و بيان كرد: بايد با برنامه ريزي صحيح از مشاركت بخش خصوصي براي توسعه اين بخش استفاده كرد.
رئيس اداره ورزش و جوانان گناباد هم از ورزش همگاني به عنوان بستر مهم شناخت ظرفيتهاي ورزشي مردم و زيربناي ورزش قهرماني ياد و بيان كرد: با برگزاري رقابتهاي مختلف در طول سال در سطح مناطق روستايي و شهري به اين مهم عنايت مي شود كه از جمله آن مي توان به رقابتهاي بومي و محلي طي تعطيلات نوروزي در اين شهرستان اشاره كرد.
اميني افزود: با با هم افزايي بخشهاي مختلف اعم از فرمانداري و شهرداريها و شوراهاي شهر و روستا و دهياريها تلاش مي شود از بسترهاي موجود براي توسعه اين بخش حداكثر بهره را گرفت.
وي ادامه داد: ظرفيتهاي بالقوه بسيار خوبي در ورزش همگاني در مناطق روستايي وجود دارد كه بايد با شناخت آنها مي توان افق روشني را فرآروي ورزش قهرماني گناباد ترسيم كرد.
او ايجاد پارك بانوان را قابليت مهمي براي توسعه ورزش همگاني در گناباد ذكر و بيان كرد: با وجود قول مساعد شهرداري براي احداث اين پارك هنوز اقدام قابل توجهي در اين زمينه انجام نشده است.
وي گفت: در صورتي كه شهرداري گناباد به وعده هاي خود در اين زمينه عمل كند اداره ورزش و جوانان بخشي از هزينه هاي ديگر آن را تامين خواهد كرد و بايد سهم هر يك از ادارات و متوليان امر در ورزش همگاني مشخص شود تا بازخورد فعاليتها افزايش يابد.
يكي از صاحبنظران فرهنگي و اجتماعي نيز گفت: مسوولان ذيربط در مبلمان شهري اين شهر به مقوله ورزش همگاني توجه مناسب نداشتند و بايد با هم افزايي و برنامه ريزي صحيح زيرساختهاي توسعه اين ورزش را افزايش داد.
ايزدي وجود باورهاي غلط نسبت به حضور بانوان در ورزشهاي همگاني در سطح جامعه و پاركها و فضاي عمومي را ديگر آسيبهاي محدود كننده اين ورزش ذكر و بيان كرد: بايد علاوه بر بستر سازي حضور بيشتر آنان در اين ورزشها، احداث پارك بانوان گناباد با جديت دنبال شود.
وي برگزاري همايشهاي ورزش همگاني در بخشهاي پياده روي، دوچرخه سواري، كوهنوردي وغيره همراه با جايزه را در افزايش انگيزه افراد در اين بخش موثر دانست و گفت: بايد از اين بستر براي فرهنگ سازي بهره گرفت.
او همچنين اجتماعي ورزش كردن و استفاده از جاذبه هايي مانند داستان و خاطره گويي در زمان انجام اين ورزشها را اقدام مهمي براي افزايش انگيزه ورزشهاي همگاني مانند پياده روي دانست.
پيشكسوت ورزش فوتبال گناباد نيز گفت: والدين نقش بسيار مهمي در توسعه ورزش همگاني دارند و و با حضورخود در اين ورزشها الگويي براي ساير فرزندان هستند.
عشقي افزود: خيلي از قهرمانان ورزشي در سطوح ملي، استاني و گناباد از بستر ورزشهاي بومي و محلي و همگاني شناخته شدند و بايد اين مقوله را به عنوان بستر مهم توسعه ورزش قهرماني در اولويت فعاليتها قرار داد.
وي گفت: راه اندازي ورزشهاي صبحگاني در برخي از پاركها و فضاي سبز قابليت مهمي براي توسعه ورزش همگاني و انگيزه بخشي مردم محسوب مي شود.
رئيس هيات فوتبال گناباد گفت: بايد با تبيين و فرهنگ سازي نتايج ورزشهاي همگاني به خصوص در كاهش بيماريها مردم را به انجام آنها تشويق كرد و روحانيت و اصحاب فرهنگ و هنر نقش مهمي در اين زمينه دارند.
زمانيان افزود: از بستر همين ورزش همگاني برخي از قهرمانان و پيشكسوتان ورزشي كمكهاي مردمي براي زلزله زدگان كرمانشاه و آزاد سازي زندانيان جرائم غير عمد جمع آوري كردند و اين نشان دهنده ساير قابليتهاي اجتماعي اين ورزشها است.

* نقش رسانه هاي در توسعه ورزش
صاحبنظر فرهنگي و اجتماعي و فعال رسانه اي گناباد گفت: امروز رسانه ها در فرآيندهاي اجتماعي و ورزش نقش محوري دارند و اگر به اين نقش توجه مطلوب نشود، تبعات منفي به دنبال داشته و مخرب خواهد بود.
ايزدي افزود: بزرگ شدن بيش از حد متعارف يك مقوله ورزشي و يا تحقير آن در رسانه ها نشان گر كاركرد مخرب رسانه ها است و فعالان رسانه اي بايد با شناخت دقيق ظرفيتها و پرداختن صحيح مطالب در توسعه ورزش گناباد نقش آفرين باشند.
وي گفت: همواره خلاء نبود يك رسانه و نشريه و پايگاه اطلاع رساني تخصصي ورزشي در گناباد احساس مي شود و بايد از قابليت رسانه ها براي معرفي پتانسيلها و مسائل و مشكلات اين بخش بيش از پيش بهره گرفت.
پيشكسوت ورزش فوتبال گناباد نيز با اشاره به ظرفيتهاي خوب رسانه اي اين شهرستان گفت: ورزش بدون رسانه ارزش لازم ندارد و رسانه ها بستر مهمي براي معرفي قابليتهاي ورزشي در جامعه به شمار مي روند.
عشقي افزود: رسانه ها مي توانند در ورزش تحول ايجاد و يا بستر افول آن را فراهم كنند.
اميني رئيس اداره ورزش و جوانان گناباد هم گفت: فعاليتهاي اين بخش بدون استفاده از بستر رسانه ها اثر بخشي ندارد و رسانه ها اركان اصلي فرهنگ سازي و تبيين ورزش محسوب مي شوند.
شهرستان 88 هزار نفري گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858