۲ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۱
کد خبر: 82923464
T T
۰ نفر

تجلی مهرورزی در ماه رمضان

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۱
کد خبر: 82923464
تجلی مهرورزی در ماه رمضان

قم- ایرنا- مردم قم هر ساله با آغاز ماه مبارك رمضان، به صورت خودجوش و یا در قالب تشكل های خیریه و دستگاه حمایتی، رنگین كمانی از مهرورزی را به نمایش می گذارند و با كمك های مادی و معنوی از محرومان تلاش می كنند هیچ سفره افطاری در این ماه الهی خالی نماند.

به گزارش ایرنا،مردم قم كه همواره در عرصه های كمك به محرومان و نیازمندان جامعه حضوری پر رنگ دارند، در ماه مبارك رمضان گوی سبقت را از همه می ربایند و براساس آمار بیشتری حجم كمك های مردمی در سطح كشور را برمبنای جمعیت، به خود اختصاص می دهند.
درماه مبارك رمضان، بیشترخانه های قم به كانون جمع آوری كمكهای مردمی تبدیل می شود و هر فرد می كوشد درحد توان خود ارزاق مورد نیاز محرومان را تامین كند.
اوج شكوه این مهربانی در شب های قدر با حضور گسترده مردم قم در طرح های حمایتی همچون اكرام ایتام نمایان می شود؛ در این زمان مردم قم در كنار بارگاه ملكوتی حضرت فاطمه معصومه (س) سرپرستی و حمایت از فرزندان یتیم را می پذیرند و نشان می دهند، همان گونه كه آموزه های دینی از قم سرچشمه می گیرد، مردم قم درعمل به این آموزه ها نیز الگو هستند.
دراین رابطه مدیركل كمیته امداد امام خمینی قم گفت: بالاترین سرانه پرداختی به ایتام در كشور متعلق به قم است و هر یتیم زیر پوشش ماهیانه سه میلیون و 470 هزار ریال به حسابش واریز می شود، در حالی كه این عدد به طور میانگین در كشور یك میلیون و 500 هزار ریال است.
به گفته اكبر میرشكار ، 2 هزار و 555 تن از خیران در استان قم حامی طرح محسنین(حمایت مالی از كودكان با سرپرست ناتوان) و 19 هزار و 486 تن نیز حامی یتیمان هستند.

** گسترده شدن سفرهای افطار جمعی در قم
جلوه دیگری كه در ماه مبارك رمضان در شهر مقدس قم خودنمایی می كند، گسترده شدن سفرهای افطار به صورت جمعی و با حضور پرشور مردم روزه دار است كه بیشتر در فضای معنوی اماكن مقدس مانند حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران، صورت می گیرد.
نگاهی به آیین های مردم قم در ماه مبارك رمضان نشان می دهد، وحدت جاذبه اصلی این برنامه هاست؛ تمام اقدام هایی كه در طول این ماه شریف درقم انجام می شود،رویكرد جمعی دارد و همه اقشار مردم از طبقات مختلف اجتماعی با دیدگاه های متفاوت سیاسی، دور یك سفره افطار جمع می شوند و روزه خود را باز می كنند.
مردم قم همچنین در این ایام، رساندن غذای نذری به نیازمندان را در اولویت برنامه های خود قرار می دهند و در گوشه و كنار شهر به خصوص در مناطق حاشیه نشین، چادرهای پخش غذا برای وعده افطار به چشم می خورد تا همه مردم بتوانند روزه خود را با غذای گرم باز كنند.

** 300هزار تن مهمان سفره حرم حضرت معصومه(س) می شوند
در همین رابطه معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: در ماه رمضان امسال، 300 هزار تن از زائران و مجاوران حرم كریمه اهل بیت(س) مهمان سفره كریمانه آن حضرت می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی، دراین زمینه اظهار داشت: هرشب 10 هزار افطاری ساده در صحن ها و شبستان های حرم و چهار هزار افطاری در مهمانسرای حضرت معصومه(س) توزیع می شود.

**توزیع بسته های افطاری در مسجد مقدس جمكران
مدیر پشتیبانی و خدمات زائران مسجد مقدس جمكران نیز به ایرنا گفت: بر اساس سنت سال های گذشته، امسال نیز بسته های افطاری میان نمازگزاران حاضر در این مكان مقدس توزیع می شود.
اسماعیل بخشعلی افزود: این بسته ها بلافاصله پس از اقامه نماز مغرب در اختیار روزه داران قرار گرفته و آنان در مسجد مقدس جمكران روزه خود را افطار می كنند.
وی بیان كرد: تعداد بسته های افطاری توزیع شده در میان نمازگزاران مسجد مقدس جمكران متناوب است و براساس جمعیت حاضر در مسجد صورت می گیرد.
وی ادامه داد: به طور میانگین هر شب یك هزار و 500 بسته افطاری میان نمازگزاران مسجد مقدس جمكران توزیع می شود كه این رقم در برخی شب ها كمتر و در برخی زمان ها به دلیل برنامه های مناسبتی و حضور گسترده زائران بیشتر است.

** پذیرایی از زائران در بقاع متبركه قم
حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم؛ مدیركل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این رابطه گفت: در راستای اجرای برنامه های طرح ضیافت الهی در بقاع امامزادگان استان، سفره های افطاری ساده در 20 بقعه متبركه قم، برپا می شود و روزه داران حاضر در این اماكن مقدس می توانند از پذیرایی درنظر گرفته شده برای بازكردن روزه خود در وقت افطار استفاده كنند.

** اجرای طرح همای رحمت طی ماه رمضان در قم
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر قم به ایرنا گفت: طرح همای رحمت هلال احمر با كمك های انسان دوستانه خیران و داوطلبان با جمع آوری كمك های نقدی و غیر نقدی ایشان طی ماه مبارك رمضان در قم اجرا می شود.
امیرحسین علیمردانی، بیان كرد: این طرح با هدف تهیه سبدهای كالا، برپایی سفره های مهمانی و توزیع غذای گرم بین نیازمندان با همت و مشاركت خیران، احزاب، داوطلبان، موسسه های خیریه، خانه های داوطلب هلال احمر در سطوح مساجد، اداره ها و كارخانه ها، اتحادیه ها و اصناف ترتیب می یابد.
وی ادامه داد:طرح همای رحمت با بهره گیری از باورهای دینی،فرهنگی و ملی جهت تقویت حس نوع دوستی، توسعه مشاركت های مردمی و تقویت مسئولیت اجتماعی در بین آحاد مختلف با استفاده از سرمایه های غنی اجتماعی از جمله خیران و داوطلبان به مرحله اجرا گذاشته می شود.
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر قم با اشاره به جمع آوری كمك های نقدی و غیر نقدی در این طرح گفت: هر ساله از نیمه ماه شعبان با هدف شناسایی خیران و مددجویان نیازمند فرآیند اجرای طرح آغاز و كمك ها در قالب های مختلف جمع آوری می شود و با حفظ كرامت انسانی در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

** 37 هزار تن از بن كارت های حمایتی بهره مند می شوند
معاون توسعه مشاركت های مردمی كمیته امداد امام خمینی(ره) قم در گفت و گو با ایرنا، بیان كرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور كمك به اطعام نیازمندان استان، 37 هزار مددجوی كمیته امداد از بن كارت های حمایتی برای تهیه سبد اقلام غذایی مورد نیاز خود، بهره مند می شوند.
اكبر رشیدی افزود: مبلغ تعیین شده این بن كارت ها برای خانواده های یك و دونفره، یك میلیون ریال و برای خانواده های سه نفره و بیشتر یك میلیون و پانصد هزار ریال است.
وی بیان داشت: هزینه پیش بینی شده این طرح، 27 میلیارد ریال است كه امیدواریم با كمك خیران و مردم استان، در كوتاه ترین زمان تامین شود.
وی ادامه داد: در كنار این طرح، عده ای از مردم علاقه دارند اقلام خوراكی مورد نیاز مددجویان را تامین كنند كه در این رابطه 10 هزار كیسه همیان مولا در سطح شهر و مصلای نماز جمعه توزیع شد تا خیران كمك های خود را در داخل آن قرار داده و برای رسیدن به دست نیازمندان در اختیار كمیته امداد قرار دهند.
رشیدی گفت: در روز بیست و یكم ماه مبارك رمضان، برنامه گسترده ای برای حمایت از مددجویان و جلب كمك های مردمی از سوی كمیته امداد امام خمینی (ره) قم در میدان آستانه در نزدیكی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می شود و مردم استان نوعدوستی خود را به بهترین نحو به نمایش می گذارند.
20 هزار و 592 خانوار با جمعیت 35 هزار و 539 تن در استان قم زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) هستند كه 2.8 درصد از جمعیت كل استان را شامل می شود؛ از این تعداد 15 هزار و 820 خانوار فقط كمك های موردی دریافت می كنند.

** فراهم بودن فرصت اطعام نیازمندان در مراكز بهزیستی
همچنین معاون مشاركت های مردمی بهزیستی استان قم در این مورد، گفت: به منظور بهره مندی از فیوضات و بركات ماه مبارك رمضان و بهار قرآن، این نهاد به عنوان واسطه خیر بین نیازمندان واقعی و بانیان خیر آماده جلب و جذب نذورات و خیرات نیكوكاران و همشهریان محترم در این ماه می باشد.
احمد حیدری افزود : این اداره كل همچون سنوات گذشته با اجرای طرحهای مختلفی در مراكز متعدد بهزیستی با محوریت فرهنگ سازی و آشنایی مردم با خدمات بهزیستی و گسترش فرهنگ مهرورزی به منظور اكرام و اطعام ایتام، كودكان بی سرپرست و خانواده های نیازمند در خدمت جامعه هدف بهزیستی می باشد.
وی با اشاره به روشهای اجرائی این امر، بیان كرد: حضور مسولان، مدیران و خیرین و صاحبان اصناف و كارخانجات استان در مراكز بهزیستی و منازل مددجویان و گستراندن سفره های كریمانه افطار با حفظ كرامت اقشار تحت پوشش، تقبل هزینه اطعام و افطار مددجویان در سالن های پذیرائی، تقبل هزینه تامین سبد های كالا و خواروبار ویژه مددجویان ، دعوت مددجویان بهزیستی و گستراندان سفره های كریمانه در مساجد و اماكن پذیرائی و در نهایت تقبل هزینه های تهیه و توزیع غذا بین مددجویان را از برنامه های این معاونت اعلام كرد.
7405/ 6133/
۰ نفر