۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۲
کد خبر: 82903600
T T
۰ نفر

دامپزشكي كردستان در خصوص ورود دام به استان هشدار داد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۲
کد خبر: 82903600
دامپزشكي كردستان در خصوص ورود دام به استان هشدار داد

سنندج - ايرنا - مديركل دامپزشكي كردستان با اشاره به شيوع بيماري تب برفكي در برخي استان هاي همجوار، نسبت به ورود دام از ديگر مناطق كشور به استان توسط دامداران هشدار داد.

مجتبي ورمقاني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: سال گذشته جمعيت دامي استان در سه نوبت عليه بيماري تب برفكي مايه كوبي شد.
به گفته وي، با توجه به پوشش خوبي كه در اين زمينه صورت گرفت اكنون هيچ كانون بيماري تب برفكي در بين دام هاي استان وجود ندارد.
وي افزود: در برخي موارد دامداران از ميادين دام استان هاي همجوار، اقدام به خريد دام و ورود آن به استان مي كنند كه در صورت آلوده بودن اين دام ها به ويروس بيماري تب برفكي مي تواند، باعث شيوع اين بيماري باشد.
ورمقاني با اشاره به آلوده بودن ميدان دواب شهرستان بوكان در آذربايجان غربي تاكيد كرد: دام هاي اين ميدان مي توانند ويروس بيماري را منتقل و باعث بيماري شوند بنابراين دامداران بدون هماهنگي كارشناسان شبكه دامپزشكي از انتقال و نگهداري دام هاي جديد خودداري كنند.
وي با اشاره به كنترل دام در مبادي ورودي و خروجي استان يادآور شد: در اين مبادي پست هاي قرنطينه اي داير شده و ورود دام به استان كنترل مي شود اما برخي دامداران دام ها را از مبادي ديگر وارد مي كنند كه تحت نظارت نيست.
ورمقاني از دامداران خواست در صورت خريد دام از ميادين دام استان هاي همجوار با مراجعه با شبكه دامپزشكي شهرستان خود يا تماس با سامانه گوياي 1512 موضوع را اطلاع دهند تا كارشناسان دامپزشكي براي مايه كوبي دام هاي جديد اقدام كنند.
وي در خصوص اجراي طرح مايه كوبي دام عليه بيماري تب برفكي در سال جاري نيز گفت: نوبت نخست اين طرح در خرداد با مشاركت اكيپ بخش خصوصي و دولتي اجرا مي شود.
بيماري تب برفكي يك بيماري مخصوص دام و احتمال سرايت آن به انسان بسيار كم است و ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان از علايم بيماري تب برفكي است.
كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارت هاي اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.
واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دام ها داشته و تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگيردار دامي است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دام ها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.
جمعيت دامي استان كردستان حدود 2 ميليون راس دام سبك (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگين (گاو و گوساله) است.
3020/9102