۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82856742
T T
۰ نفر
چين اظهارات تيلرسون در باره دام بدهي هاي آفريقا را رد كرد

پكن - ايرنا - چين اظهارات 'ركس تيلرسون' وزير خارجه آمريكا مبني بر دام چين براي آفريقا را رد كرد و گفت كه اين كشور با قاره آفريقا روابط بسيار نزديك اقتصادي دارد.

به گزارش روز جمعه ايرنا وزير خارجه آمريكا گفته است چين با دادن وام هاي اعتباري به آفريقا در واقع اين كشورها را بدهكار كرده و براي آنها دام پهن كرده است.
'گينگ شوانگ' سخنگوي وزارت خارجه چين در مصاحبه مطبوعاتي در پكن به خبرنگاران گفت كه اين اظهار نظرها نادرست است و چين براي صنعتي شدن و مدرن سازي آفريقا در كنار اين قاره ايستاده است.
غربي ها و بخصوص آمريكا بارها از سياست هاي چين در آفريقا انتقاد كرده اند اما پكن تاكيد مي ورزد كه بر خلاف غرب هرگز به دنبال استعمار كشورهاي اين قاره نبوده است.
سخنگوي چين گفت كه ما به توسعه پايدار آفريقا و پيشرفت هاي صنعتي اين قاره اهميت مي دهيم و دست در دست كشورهاي آفريقايي براي رشد پايدار همكاري مي كنيم.
تارنماي يي سي چين مي نويسد وزير خارجه آمريكا نسبت به نفوذ چين در قاره آفريقا هشدار داده و گفته است كه چين در حال وابسته كردن اين كشورها به خود است و در واقع با اين كار حق حاكميت آنها را نقض مي كند.
او افزود كه چين توانسته است با اين كشورها همكاري كند اما به آنها در مسير توسعه با دادن وام هاي كلان براي طرح هاي زيربنايي كمك كرده و اكنون از نفوذ بالايي در اين قاره برخوردار شده و اين كشورها را وارد بحران بدهي كرده است.
سخنگوي چين اما اظهارات وي را كاملا مردود و بي اساس دانست و گفت بحران بدهي قاره آفريقا در پي انباشت آن در سال هاي طولاني مدت است و ارتباطي به سال هاي اخير ندارد.
آساق**231**1904**