۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82850120
T T
۰ نفر
بررسي ارتباط صنعت و دانشگاه در گناباد در ميزگرد ايرنا

گناباد- ايرنا- ارتباط صنعت و دانشگاه و شناخت متقابل نيازهايشان ضرورت توسعه و رونق اقتصادي است. توجه به علم و فناوري در چرخه توليد و توليد هدفمند جز با استفاده از نقطه نظرات صاحبنظران در بخشهاي مختلف از جمله محافل دانشگاهي محقق نمي شود كه تاكيدي است بر لزوم ارتباط هرچه بيشتر صنعت و دانشگاه.

13 هزار دانشجو در 12 دانشگاه و مركز آموزش عالي حدود يك چهارم جمعيت شهري گناباد را تشكلي مي دهند. همچنين 170 واحد توليدي در بخشهاي مختلف صنعتي و معدني اين شهرستان فعاليت دارند.
با توجه به اهميت اين موضوع ميزگردي براي بررسي وضعيت ارتباط صنعت و دانشگاه و تاثير آن بر توسعه ورونق اقتصادي در دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي گناباد برگزار شد.
در اين چارچوب محمد سفري مسئول امور اقتصادي فرمانداري گناباد، هادي ايزدي رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت اين شهرستان، دكتر سيدعلي سجادي معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي گناباد، دكتر مجتبي محمدپور معاون تحقيقات و فناوري مجتمع آموزش عالي، دكتر ابوالقاسم شفيعي استاد وعضو هيات علمي و علي افشاري مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي واحد گناباد و دكتر سيدفرشيد وزين عضو هيات علمي دانشگاه، توليدكننده و فعال اقتصادي به بحث و تبادل نظر پرداختند.

* لزوم شناخت دانشگاهها و صنايع از ظرفيتهاي طرفين
مسئول امور اقتصادي فرمانداري گناباد در ميزگرد ايرنا گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان يكي از ضرورتهاي توسعه و رونق اقتصادي نيازمند شناخت نيازهاي طرفين از نيازهاي همديگر است.
محمد سفري افزود: با وجود ظرفيتهاي موجود از جمله اشتغال به تحصيل يك چهارم جمعيت شهري گناباد در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي تاكنون از پتانسيلهاي اعضاي هيات علمي و دانشگاهها براي توسعه شهرستان در بخشهاي صنعتي و كشاورزي استفاده نشده است.
وي يكي از دلايل موثر در اين مساله را احساس نياز نداشتن دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و واحدهاي صنعتي نسبت به اين ارتباط و نقش آفريني در توسعه و رونق اقتصادي شهرستان ذكر و بيان كرد: از نظر قانوني مشكلي براي اين ارتباط وجود ندارد ولي بايد در وهله نخست بستر آن فراهم شود.
دكتر سيدعلي سجادي معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم گفت: ارتباط بين صنعت و دانشگاه با توجه به ظرفيتهاي طرفين تاكنون مغفول مانده و به هيچ عنوان به آن توجه نشده است. مهمترين دليل آن فقدان شناخت كافي مسئولان و دست اندركاران اين دو بخش از پتانسيلهاي يكديگر است لذا بايد با آموزشف اطلاع رساني و فرهنگ سازي اهميت و محاسن اين مساله تبيين شود.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گناباد نيز در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: دانشگاه و صنعت در فرآيند توسعه و رونق اقتصادي منطقه اي مكمل همديگر هستند لذا بدون توجه به اين بخشها توسعه كيفي متناسب با نيازهاي شهرستان محقق نمي شود و بايد با اعتماد به نيازهاي همديگر در اين زمينه نقش آفرين باشند.
دكتر ابوالقاسم شفيعي ادامه داد: نگاه صرف دولتي و متكي به درآمدهاي نفتي به بخش صنعت و معدن و پرداخت تسهيلات به صورت مقطعي موجب شده كه در سالهاي گذشته به ارتباط بين صنعت و دانشگاه به درستي توجه نشده و از ظرفيتهاي موجود براي توسعه بهره گرفته نشود. اين مطالبه در متوليان بخش صنعت هم به خوبي وجود ندارد.
وي افزود: مسئولان ذيربط بايد با پرهيز از بخشي نگري، از اساتيد و صاحبنظران دانشگاهي و اعضاي هيات علمي در كارگروههاي تخصصي اقتصادي دعوت و از نقطه نظرات آنها براي كاهش مشكلات بهره گيرند. توجه ناكافي به اين مساله و ارتباط نداشتن بين صنعت و دانشگاه موجب توليدات علمي و پايان نامه هاي دانشگاهي غيرضروري مي شود.
يكي ديگر از اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي كه توليدكننده و فعال اقتصادي نيز است گفت: صنعت و دانشگاه تاكنون به وظيفه خود براي توسعه و رونق اقتصادي گناباد عمل نكرده اند. مسئولان ذيربط بايد نخبگان و اعضاي هيات علمي علاقه مند به همكاري به ارتباط و همكاري با صنعت را شناسايي و از نقطه نظرات آنان در فرآيند توسعه اين بخش بهره گيرند.
دكتر سيد فرشيد وزين افزود: دانشگاهها و مراكز آموزش عالي تاكنون هيچگونه حمايت معنوي و مالي براي ايجاد و تعميق ارتباط با صنعت و نقَش آفريني اين بخش در فرآيند توسعه منطقه نداشته و اين حلقه مفقوده همواره احساس مي شود.
وي نبود آيين نامه مدون براي الزام ارتباط صنعت و دانشگاه و بهره گيري از ظرفيتهاي طرفين را از مشكلات موجود ذكر و بيان كرد: هر اندازه اين ارتباط بيشتر ايجاد و تعميق شود توليدات از كيفيت بالاتر و متناسبتر با نياز منطقه اي برخوردار خواهند بود.
مدير پژوهشي مجتمع آموزش عالي گناباد هم در ادامه ميزگرد ايرنا نبود تعريف مدون و واحد از ارتباط بين پژوهش، فناوري و صنعت را از جمله مشكلات اين بخش ذكر و بيان كرد: بر اساس 'آيين نامه ارتباط اعضاي هيات علمي' اگر هريك از اين افراد در مراكز توليدي و رشد و فناوري ايده خلاقانه اي را به مرحله تجاري سازي برسانند امتياز كسب مي كنند.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نيز بر لزوم احساس نياز نسبت به ظرفيتهاي صنعت و دانشگاه براي تعميق نقش آفريني اين دو بخش در فرآيند توسعه تاكيد و بيان كرد: آموزشها در سطوح مختلف تحصيلي اعم از مدارس، دانشگاهها و مراكز آموزش عالي بيشتر مبتني بر نظريه و محفوظات است و به نيازهاي جامعه توجه خاص ندارد لذا بايد دانشگاهيان و دانشجويان در كنار تحصيل به دنبال كارآفريني باشند.
هادي ايزدي افزود: همچنين نبود اعتماد كافي بين دانشگاه و صنعت مانعي براي تعميق ارتباط اين دو بخش است و تا زماني كه اين سرمايه اجتماعي تعميق نيابد به موفقيت لازم دست نمي يابيم.
مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي واحد گناباد هم در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: مشكلات متعددي مانند فرهنگي، توجه ناكافي به پژوهش و فناوري مبتني بر نيازهاي منطقه اي موجب خلاء در ارتباط بين صنعت و دانشگاه و بي اعتمادي اين دو بخش نسبت به همديگر شده است.
علي افشاري افزود: دست اندركاران ذيربط بايد با شناسايي دانشگاهيان و فعالان اقتصادي توانمند از ظرفيت آنان در مسير توسعه و رونق اقتصادي و تعميق ارتباط بين اين دو بخش بهره بگيرند.

* فقدان روحيه كار گروهي در دانشگاه و صنعت
مسئول امور اقتصادي فرمانداري گناباد در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: ايجاد روحيه كار گروهي و تشكيل گروههاي مشترك براي هم افزايي و ارتباط بيشتر بين صنعت و دانشگاه ضروري است. تاكنون دانشگاهها و صاحبنظران به صورت موثر در جلسات و كارگروههاي اقتصادي اين شهرستان حضور و فعاليت نداشته اند.
محمد سفري افزود: ارتباط بين صنعت و دانشگاه موجب افزايش مهارت آفريني در دانشجويان مي شود و تا زماني كه الزامي براي ارتباط بين اين دو بخش وجود نداشته باشد متوليان آنها به اهميت موضوع به نحو مطلوب پي نمي برند.
دكتر سجادي معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت 'امري' محقق نمي شود. بايد متوليان اين دو بخش ضمن درك نيازهاي همديگر و با تشكيل گروههاي مشترك در مسير توسعه و اشتغال نقش آفرين باشند.
دكتر شفيعي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد هم گفت: بايد گروههاي مشترك متشكل از صاحبنظران و فعالان اقتصادي و اعضاي هيات علمي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ضمن بازشناسي ظرفيتهاي طرفين مسير ارتباط بين اين دو بخش را هموار و اهميت آن را تبيين كنند.
سيدفرشيد وزين فعال اقتصادي و توليد كننده گنابادي نيز كار گروهي و تشكيل تيمهاي مشترك را تبيين ارتباط بين صنعت و دانشگاه و استفاده موثر از ظرفيتهاي موجود دانست و گفت: متوليان و فعالان اين بخشها به اهميت موضوع واقف هستند ولي تاكنون به درك مشترك دست نيافته اند. اگر علاقه مندي بين طرفين براي توسعه اين ارتباط ايجاد شود انگيزه آنان افزايش مي يابد.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: فعاليتهاي پژوهشي دانشگاهها بيشتر به صورت فردي انجام مي شود. اگر به صورت گروهي و متشكل ار صاحبنظران صنعت و دانشگاه متناسب با نيازهاي منطقه صورت گيرد نتايج بهتري به دنبال دارد و كارآمدتر خواهد بود.
ايزدي افزود: دانشگاهها رسالت خطيري در كارآمدي فعالان اقتصادي بر عهده دارند و تاكنون از اين ظرفيت به خوبي استفاده نشده است.
مدير پژوهشي مجتمع آموزش عالي گناباد هم در ادامه ميزگزد ايرنا گفت: بايد در ابتدا با فرهنگ سازي دانشگاهيان، فعالان اقتصادي و توليدكنندگان را نسبت به اهميت ارتباط بين صنعت و دانشگاه آشنا كرد و به دنبال آن با تشكيل گروههاي مشترك ضمن درك واحد از نيازهاي طرفين در اين زمينه برنامه مشخص و واحد داشت.

* فقدان انطباق تحقيقات و پايان نامه هاي دانشگاهي با نيازهاي صنعت
مسئول امور اقتصادي فرمانداري گناباد در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: رشته هاي تحصيلي دانشگاهي بيشتر تئوري است و با نيازهاي صنعت و كارآفريني و رفع مشكلات اين بخش انطباق ندارد.
سفري افزود: اگر رشته هاي دانشگاهي متناسب با نياز صنعت و كارآفريني تعريف شده باشند به طبع ارتباط بين صنعت و دانشگاه بيشتر احساس مي شود و در غير اين صورت نياز به اين مساله به درستي احساس نمي شود.
معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم گفت: بخاطر فقدان ارتباط محتوايي رشته هاي دانشگاه با نيازهاي بخش صنعت و توليد، دانشجويان بيشتر به دنبال كسب مدرك بوده و توانمندي لازم متناسب با رشته هاي خود را بعد از دانش آموختگي ندارند.
دكتر سجادي افزود: دانشجويان در پايان نامه هاي خود كمتر به موضوعهاي مورد نياز و مشكلات شهرستان مي پردازند و بيشتر به دنبال موضوعهاي غيرمرتبط و تنها براي كسب مدرك هستند. بايد با برنامه ريزيهاي مدون انگيزه در دانشجويان و دانشگاهيان افزايش يابد.
دكتر مجتبي محمدپور مسئول پژوهشي مجتمع آموزش عالي گناباد نيز گفت: توجه تحقيقات دانشگاهي به نيازهاي صنعت، اشتغال و كارآفريني علاقه و انگيزه در دانشگاهيان براي ارتباط با اين بخش را افزايش مي دهد و اين خود در افزايش مهارت آفريني در دانشجويان تاثير زياد دارد.
وزين عضو هيات علمي دانشگاه آزاد و توليدكننده و فعال اقتصادي گناباد نيز گفت: اعضاي هيات علمي و اساتيد دانشگاهها بايد با تدوين طرحهاي تحقيقاتي كوتاه مدت و بلندمدت متناسب با نياز جامعه براي دانشجويان و دانشگاهيان انگيزه ارتباط با بخش توليد و كارآفريني را افزايش دهند كه اين خود در ارتقاء سطوح مهارتي آنان موثر است.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي گناباد هم گفت: براي تعميق ارتباط بين صنعت و دانشگاه و نقش آفريني بيشتر اين بخشها در توسعه و رونق اقتصادي بايد مسئولان و اساتيد دانشگاه خود را در فرآيند اشتغال سهيم بدانند و با ايده ها و تحقيقات و نظريه پردازيهاي كمك كار مسوولان اقتصادي در ايجاد اشتغال پايدار باشند.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: براي ايجاد انگيزه در واحدهاي توليدي به منظور بهره گيري از تحقيقات دانشگاهي در كنار ساير مشوقهاي لازم، واحد صدور برگ تحقيق و توسعه در برخي واحدهاي توليدي اين شهرستان ايجاد شده است.
ايزدي افزود: طرح مهارت آموزي دانش آموختگان دانشگاهي در واحدهاي توليدي نيز از اقدامات مهم دولت براي افزايش مهارت دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي است. اين افراد در مدت شش ماه گذراندن طرح تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند و چنانچه واحد توليدي اين اشخاص را بكار گيرد تا دو سال بيمه آنها توسط دولت پرداخت مي شود.

* ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورت خلاقيت و كارآفريني
امور اقتصادي فرمانداري گناباد در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: ارتباط بين صنعت و دانشگاه و استفاده از ايده هاي خلاقانه دانشگاهيان موجب افزايش خلاقيت در توليدات و در نتيجه افزايش سطح كيفيت و رقابت پذيري آنها در مقايسه با انواع مشابه خارجي مي شود. در سايه اقتصاد رقابتي استعدادها شكوفا مي شوند كه اين خود در رونق اقتصادي واحدهاي توليدي بسيار موثر است.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت هم گناباد گفت: به دليل آنكه دانشگاهها و مراكز آموزش عالي به نقش خود در ايجاد خلاقيت و آموزش فرهنگ كارآفريني به خوبي عمل نكرده اند دولت با اجراي طرحهايي مانند كارورزي و مهارت آموزي در بخش توليد و اصناف به دنبال پركردن اين خلاء است.
گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858