۱۰ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷
کد خبر: 82781932
T T
۰ نفر

آغاز سال 2018 با افزايش قيمت سوخت در پاكستان

۱۰ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷
کد خبر: 82781932
آغاز سال 2018 با افزايش قيمت سوخت در پاكستان

اسلام آباد - ايرنا - رسانه هاي پاكستان با نگاه كنايه آميز به افزايش قيمت سوخت از روز نخست سال جديد، از آن به عنوان عيدي و هديه دولت به مردم در سال جديد ميلادي ياد كردند.

به گزارش شامگاه يكشنبه ايرنا از پايگاه خبري 'اكسپرس تريبيون' پاكستان، دولت روز يكشنبه قيمت سوخت را افزايش داد و قيمت بنزين را با افزايش 4.06 روپيه اي در هر ليتر( 5.2 درصد) از 77.47 به 81.53 روپيه افزايش داد.
بنا بر اين گزارش، قيمت ديگر حامل هاي انرژي نيز با افزايش سه تا پنج درصدي مواجه شده است.
قيمت سوخت نظير بنزين در كشور پاكستان از مهرماه جاري تاكنون سه بار افزايش يافته است به نحوي كه هر بار، حدود سه تا چهار روپيه نسبت به پيش از آن افزايش يافته است.
به گواه كارشناسان، افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني قيمت سوخت در پاكستان را نيز افزايش داده است.
كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه افزايش قيمت دلار و سوخت قيمت تمامي اجناس را در پاكستان افزايش داده و افزايش قيمت كالاها را در اين كشور باعث مي‌شود.
به گفته كارشناسان اقتصادي پاكستان دلايل مختلفي را مي‌توان براي افزايش دلار در پاكستان ذكر كرد و مشكلاتي از قبيل بازپرداخت وام به صندوق بين‌المللي پول و كاهش سرمايه‌گذاري خارجي در پاكستان باعث افزايش قيمت دلار و كاهش ارزش روپيه در اين كشور شده است.
كاهش ذخيره ارزي بانك مركزي پاكستان يكي از مهم ترين دلايل كاهش ارزش روپيه است، زيرا از فوريه سال 2012 كه پاكستان باز پرداخت وام خود به صندوق بين‌المللي پول را آغاز كرده است با كمبود ذخيره ارزي مواجه شد.
در‌آمد پاكستان از صادرات كاهش يافته و با اينكه پاكستاني‌هاي مقيم خارج از اين كشور بخشي از اين كمبود را جبران مي‌كنند، اما هيچ چيز نمي‌تواند جاي صادرات كالاهاي پاكستاني به آمريكا را بگيرد.
كمبود برق و گاز نيز تأثير منفي بر اقتصاد پاكستان خواهد گذاشت.
«شاهد حسن صديقي» كارشناس برجسته امور اقتصادي پاكستان در اين زمينه گفت: ذخيره ارزي بانك مركزي پاكستان چندان زياد نيست، اما موضوع مهم اين است كه تقريبا 70 درصد از اين مبلغ متعلق به مردم است، به عبارتي مي‌توان گفت كه مردم پاكستان بيشتر از دولت اين كشور ثروتمند هستند و دولت نمي‌تواند با انحصار بر صادرات سطح مالي خود را با مردم برابر كند.
بانك جهاني اواخر آبانماه سال جاري با انتشار گزارشي نسبت به گسترش ركود اقتصادي و افزايش تورم در سال 2018 ميلادي هشدار داد.
در بيانيه بانك جهاني ضمن اشاره به ناكامي هاي دولت پاكستان براي پرداخت بدهي هاي خارجي و تاثير منفي آن بر اقتصاد اين كشور، پيش بيني شده است كه ميزان تورم و گراني در پاكستان در سال 2018 به 6 درصد افزايش يابد.
ميزان تورم در كشور پاكستان در ماه اكتبر 2017 - مهرماه سالجاري - 3.9 درصد و معدل تورم در اين كشور 5 درصد مي باشد.
در آمار بانك جهاني آمده است: بر اساس شاخص هاي آماري، ميزان نرخ رشد اقتصادي پاكستان در سال ميلادي 2018 تغييري نكرده و 5.5 درصد خواهد بود.
شبد**آساق**6125**1379
سيدبهادر حسيني** انتشار دهنده: هادي افتخاري