۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 82760538
T T
۰ نفر
هجرتي كه تاريخ ساز شد/ورود مريم آل طاها(س) به شهر عش آل محمد(ص)

قم- ايرنا- هجرت حضرت معصومه(س) به شهر قم حركتي الهي، ديني و سياسي بود كه جغرافياي تاريخ اسلام را وسعت داد و باعث افزايش وحدت و همگرايي در جهان اسلام شد و امروز مضجع شريف آن حضرت علاوه بر اين كه مطاف فرشتگان است، زيارتگاه زائران از سراسر جهان مي باشد.

به گزارش ايرنا، پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجري به شهر خراسان، كريمه اهل بيت(س) با فاصله يك سال پس از دريافت نامه برادر بزرگوار خود همراه با كارواني متشكل از بيش از 20 نفر از خاندان پيامبر(ص) از شهر مدينه به سمت ايران حركت كردند.
سفر حضرت معصومه(س) تنها حركت عاطفي نبود، بلكه حركتي انقلابي و سياسي براي دفاع از امام زمان خود يعني امام رضا(ع) و مبارزه با طاغوت و سياست هاي شوم مامون بود؛ هجرت اين امامزاده جليل القدر به سرزمين ايران آثار و بركاتي در حوزه هاي مختلف داشت.
اثر علمي و معرفتي وجود حضرت معصومه(س) در شهر قم به ويژه شكل گيري حوزه علميه و مدارس علميه و پررنگ شدن معارف اهل بيت(س) در زندگي مردم از آثار و بركات اين هجرت تاريخ ساز است؛ همچنين ترويج روحيه عدالت و اخلاق، روحيه انقلابي گري، مجاهدت و ايثار و همچنين انس مردم با قرآن از ديگر بركات اين هجرت مي باشد.
فراهم آمدن زمينه زيارت و عرض ارادت به ساحت پيامبر(ص) يكي از مهمترين بركات اين سفر تاريخي است، همانطور كه امام صادق(ع) در حديثي مي فرمايند: «خداوند حرمي دارد كه «مكه» است، پيامبر خدا را هم حرمي است كه «مدينه» است و امير المومنين هم حرمي دارد كه «كوفه» است و ما امامان حرمي داريم كه «قم» است. بزودي بانويي از فرزندان من به نام «فاطمه» در آنجا مدفون خواهد شد كه هر كس او را زيارت كند، بهشت برايش واجب مي شود».
حضرت معصومه(س) در عصر حاضر خاستگاه بزرگترين انقلاب شيعي در تاريخ اسلام شدند، به گونه اي كه پس از حكومت پيامبر اسلام(ص) و حضرت علي(ع) حكومتي به عظمت انقلاب اسلامي در تاريخ و با اين شعاع نور وجود ندارد.
حضرت معصومه(س) هميشه منشا بركات فراوان بوده و هست و كرامات فراواني از ايشان در حافظه تاريخ ثبت شده؛ كرامات و شفاعت هايي از ايشان كه از سوي بزرگاني همچون ملاصدرا، آيات بروجردي، اراكي و مرعشي نجفي نيز فراوان بيان شده است.
آن حضرت در روز اول ذيقعده سال 173 هجري، در شهر مدينه چشم به جهان گشودند. حضرت از همان آغاز، در محيطي پرورش يافت كه پدر و مادر و فرزندان، همه به فضايل اخلاقي آراسته بودند؛ عبادت و زهد، پارسايي و تقوا، راستگويي و بردباري، استقامت در برابر ناملايمات، بخشندگي و پاكدامني و نيز ياد خدا، از صفات برجسته اين خاندان پاك سيرت و نيكو سرشت به شمار مي رفت.
حضرت معصومه(س) در كنار تمام القاب به كريمه اهل بيت(س) شهرت دارند، چرا كه ايشان بر اثر عبادت و بندگي خداوند به مرتبه اي رسيده اند كه مظهر اراده حق و واسطه فيض الهي شده اند؛ همانگونه كه امام صادق(ع) فرمودند: «بندگي خداوند گوهري است كه نهايت و باطن آن فرمانروايي بر موجودات است».
ايشان در كنار ويژگي هاي مذكور داراي مقام شفاعت نيز مي باشند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ايشان همه شيعيان وارد بهشت مي شوند.
زيارت مرقد شريف حضرت معصومه(س) بسيار مورد سفارش امامان معصوم(ع) مي باشد و داراي فضيلت فراواني است، چنانچه امام رضا(ع) فرمودند: «كسي كه فاطمه معصومه(س) را زيارت كند سزاوار بهشت خواهد بود».
كاروان كريمه اهل بيت(س) در مسير سفر به خراسان در شهر ساوه دچار جنگ سختي با دشمنان اهل بيت(ع) شدند و همه برادران و برادرزادگان وي به شهادت رسيدند؛ آن حضرت پس از ديدن جنازه هاي غرقه به خون عزيزانش به سختي بيمار شدند، پس به همراهان خود مي فرمايند «مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه فرمود: شهر قم مركز شيعيان ما مي باشد».
زماني كه خبر حركت آن حضرت به سمت قم به مردم شهر رسيد اهالي به استقبال شتافتند و در حالي كه بزرگ خاندان اشعري(موسي بن الخزرج) زمام شتر آن حضرت را به دوش مي كشيد ايشان در ميان اشتياق وصف ناپذير مردم وارد اين خطه شدند و در منزل شخصي موسي بن خزرج منزل گزيدند.
حضرت معصومه(س) اين شهر را براي تجديد قواي خود در مسير ديدار برادر انتخاب كردند، چرا كه بنا بر قول پدرشان به مردم اين خطه اعتماد كردند؛ ايشان 17 روز ميهمان اين مردم بودند و سرانجام در دومين دهه از ماه ربيع الثاني سال 200 هجري قمري غروب عمر 28 ساله ايشان فرارسيد.
عبدالجليل بن ابي الحسين بن ابي الفضل قزويني رازي، فقيه و متكلم سده ششم قمري در شهر است كه در كتاب «النقض» نكته ظريفي را يادآور مي شود: «اهل قم به زيارت فاطمه بنت مطهره موسي بن جعفر(س) روند كه ملوك، عمرا و علماي حنفي و شافعي به زيارت آن حضرت تقرب نمايند» كه اين مطلب نشان مي دهد در قرن ششم زائران حضرت معصومه(س) فقط شيعيان و محبان 14 معصوم(ع) و پيروان ايشان نبوده اند، بلكه علما، عمرا و ملوك از مذاهب حنفي و شافعي نيز بوده اند.
امروز 21 آذرماه مصادف با 23 ربيع الاول سالروز ورود پر خير و بركت حضرت معصومه(س) به شهر قم است؛ به همين مناسبت همانند هر سال كارواني نمادين با همت خادمان حرم حضرت معصومه(س) و گروه هاي مردمي، اين رخداد مهم تاريخي بازسازي مي شود.
مسير حركت كاروان نمادين حضرت معصومه(س) كه از ميدان معصوميه تا بيت النور محل اقامت ايشان است، با 10 هزار شاخه گل گل افشاني مي شود و خادمان نيز با ايجاد ايستگاه هاي فرهنگي و صلواتي در اين مسير از مردمي كه همراه كاروان حركت مي كنند، استقبال مي نمايند.
بر اساس اين گزارش، مسئولان آستان حضرت معصومه(س) از سالروز ورود آن حضرت به شهر قم تا سالروز وفات ايشان كه 17 روز به طول انجاميد، 330 برنامه از جمله ديدار با علما و مراجع تقليد، آيين معنوي غبارروبي مضجع شريف حضرت معصومه(س)، برگزاري آيين سخنراني و مداحي با اجراي سرود و تواشيح، آيين نقاره زني خادمان همزمان با ورود كاروان به صحن امام رضا(ع) حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع) و گلباران هوايي حرم مطهر و مسير حركت كاروان را تدارك ديده است.
ويژه برنامه زمزم معرفت با رويكرد شخصيت شناسي حضرت معصومه(س)، نواختن زنگ شكرانه در سالروز ورود حضرت در مدارس قم، برپايي سه مجموعه نمايشگاهي با موضوع آيين هاي حرم مطهر و سيره زندگاني و كرامات حضرت معصومه، جشن عبادت دختران، مسابقات فرهنگي و بازديد رايگان از موزه آستان از ديگر برنامه ها در طول اين 17 روز است.

* تربيت شخصيت هاي مهم سياسي در قم از بركات وجود حرم حضرت معصومه(س) است
استاد برجسته حوزه علميه در گفت و گو با ايرنا، افزود: حضور حضرت معصومه(س) در قم باعث شد كه علما ، فقها محدثان اسلامي و شيعه در اين شهر تمركز پيدا كنند و اين خود باعث تشكيل حوزه علميه شد و تا امروز هم اين حوزه باقي است.
آيت الله محسن غرويان افزود: مهم ترين رسالت حضرت معصومه(س) اين بوده است كه خودشان اهل حديث، علم و تفسير قرآن بوده اند، ترويج فرهنگ اهل بيت(س) بود، امروز نيز حوزه علميه همين رسالت را دارد.
وي اضافه كرد: به بركت وجود حرم حضرت معصومه(س) در قم، اين شهر توسعه زيادي پيدا كرده و امروز طلابي از 100 كشور جهان در اين شهر درس مي خوانند
وي با بيان اين كه يكي از بركات حضور حضرت در قم مركزيت حوزه علميه در تهذيب نفس است، ادامه داد:شخصيت هاي مهم سياسي مانند امام خميني(ره)، رهبر معظم انقلاب و حتي رئيس جمهوري در همين قم درس خواندند و تربيت شدند و الان منشا حركت ها، و خيرات و بركات سياسي و اجتماعي هستند.

* زنان جامعه ايران بايد حضرت معصومه(س) را الگوي عفاف و حجاب خود قرار دهند
يكي ديگر از اساتيد برجسته حوزه علميه قم نيز به خبرنگار ايرنا گفت: روايات زيادي از امامان معصوم (س) در مورد جايگاه، عزت و اهميت زيارت حضرت فاطمه معصومه (س) در دست است كه همه آن ها بيانگر عظمت بانوي كرامت است و چنين احاديث و رويتي را براي هيچكدام از امام زادگان نداريم.
آيت الله سيد جعفر ميرعظيمي خاطرنشان كرد: با حضور حضرت معصومه (س) در قم شاهد نزول بركات اين بانو و رشد اين شهر مذهبي در ابعاد مختلف علمي و فرهنگي بوديم كه هر روز جلوه هاي عظمت و شكوه آن بيشتر مي شود.
وي ادامه داد: حضرت معصومه(س) از جهات مختلف شبيه به مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) بوده و زنان ما بايد در همه مسائل به ويژه حجاب وعفاف ايشان را الگوي خود قرار دهند.
وي با اشاره به برخي احاديث معصومان (س) در مورد حضرت معصومه (س) گفت: حضرت امام رضا (ع) فرمودند: كسي كه حضرت فاطمه معصومه(س) را زيارت كند پاداش او بهشت است و امام جواد (ع) نير مي فرمايند: كسي كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است .

* قم به بركت حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، قطب فرهنگي جهان اسلام است
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نير در گفت و گو با ايرنا، افزود: كشور ما هر چه دارد از عنايت معصومان و بزرگاني مانند امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) است و امروز وجود اين نعمت بزرگ الهي، شهر مقدس قم را در كانون توجه جهاني و به عنوان قطب فرهنگي جهان اسلام قرار داده است.
آيت الله حسن ممدوحي اضافه كرد: تاسيس حوزه هاي علميه، وجود علما و بزرگان ديني و خدمات ارائه شده به دين اسلام، تنها بخشي از بركات حضور نوراني حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم مي باشد.
وي گفت: ما بايد بيش از اين قدردان حضور حضرت معصومه(س) باشيم، مبادا با برخي رفتارها و يا خداي ناكرده پوشش هاي زننده، حرمت حريم حرم بانوي كرامت را خدشه دار كنيم.
وي افزود: در كنار معصومان هميشه اولاد و شاگردان آنان نيز تاثيرگذار هستند و امروز بسياري از آن ها در اطراف حرم كريمه اهل بيت(س) نور افشاني مي كنند.
آيت الله ممدوحي ادامه داد: حضرت معصومه(س) در زمان حيات خود در بين بانوان جلسات درس، سخنراني و گفت و گو داشتند و به صورت قطعي شاگرداني كه راه و منش حضرت را دنبال كنند نيز تربيت كردند و بعد از وفات ايشان نيز رواق و صحن و سراي حرم آن حضرت، پناهگاه مردم و جلوه گاه علم، معرفت، بصيرت و خرد است.
وي گفت: هر كجا كه معصومان و فرزندان آنان حضور داشته باشند آنجا محفل علم و انس با معارف ديني است و مردم ما نيز با استقبال از اين بزرگان و توسل به حرم هاي نورانيشان، به خوبي قدردان اين نعمت ها مي باشند.
وي اظهار داشت: امروز بسياري از مردم بر اين باورند توسل به آن حضرت، دواي هر دردي مي باشد، مردم قم بيش از ديگران بايد حرمت حرم را نگه دارند و به بانوي كرامت متوسل شوند.
/2085/ 6133/ گزارش از: سميه حيدري ** انتشار- جعفرمسلمي