۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82680400
T T
۰ نفر
روسیه ادعای حملات شیمیایی ارتش سوریه را تكذیب كرد

مسكو - ایرنا - روسیه ادعای جدید یك سازمان دیده بان بین المللی مبنی بر استفاده ارتش سوریه از مواد شیمیایی در حملات خود از جمله در واقعه چندی پیش شهرك خان شیخون را تكذیب كرد.

به گزارش ایرنا، گئورگی كالامانف معاون وزیر صنعت و معاون كمیسیون خلع سلاح شیمیایی روسیه ادعای سازمان هیومن رایتس واچ كه ارتش سوریه در حملات شیمیایی خود از بمب های هوایی با مواد شیمیایی ساخت دوران شوروی استفاده كرده است را رد كرد.
كالامانف روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیك اظهار كرد كه كارشناسان به این نتیجه رسیدند، در حادثه خان شیخون بمب های هوایی بكار گرفته نشده است.
وی افزود: در سال های اخیر چندین مورد حوادث شیمیایی در سوریه رخ داده كه برای تحقیقات در این زمینه یك كمیسیون در چارچوب سازمان منع تسلیحات شیمیایی و دیگری مشترك با سازمان ملل فعالیت می كند.
معاون كمیسیون خلع سلاح روسیه همچنین این احتمال را كه سلاح شیمیایی دوران شوروی به كشورهای دیگر تحویل شده یا به دست تروریست ها افتاده باشد، رد كرد.
وی در پایان گفت: زرادخانه شیمیایی شوروی به روسیه ارث رسید و مسكو بلافاصله تمام موجودی را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش داد و همه نیز نابود شده است.
كشورهای غربی و برخی سازمان های بین المللی تحت نفوذ و كنترل آنها در دو سال اخیر چندین بار سوریه را به كاربرد سلاح شیمیایی در حملات خود متهم كرده اند.
این در حالی است كه گروههای تروریستی به ویژه داعش چند بار از مواد شیمیایی سمی برای حملات خود استفاده كرده كه تاكنون شماری از غیرنظامیان و نیز نیروهای ارتش سوریه در این حملات جان باخته اند.
فرودین منابع وابسته به گروه های مسلح و تروریستی از انفجار شیمیایی در شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب خبر دادند وهمسو با آمریكا و چند كشور غربی ضدسوری دیگر بدون ارائه دلیل و مدرك، دمشق را متهم به ارتكاب این اقدام كردند.
رسانه ها به استناد منابع خبری ضد دولتی سوریه، شمار قربانیان حادثه شیمیایی خان شیخون را 100 كشته و 400 زخمی اعلام كردند.
مقام های روسیه، ایران و روسیه بارها خواستار انجام تحقیقات بین المللی در خان شیخون و الشعیرات شده و تاكید كرده اند سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید عهده دار این ماموریت شود.
فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز اعلام كرده است: آمریكا و انگلیس به تروریست های ضدسوری، مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی تحویل داده اند.
وی اعلام كرد: از جنگجویان در حلب و نزدیك دمشق مواد سمی CS و CN به دست آمده كه توسط دو شركت آمریكایی و یك شركت انگلیسی تولید شده است.
واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفته است: باید اطلاعات در باره مهمات انگلیسی و آمریكایی حاوی مواد شیمیایی در سوریه، مورد تحقیق قرار گیرد.
خبرگزاری اسپوتنیك به نقل از سخنان نبنزیا در نشست شورای امنیت ویژه بررسی مواد شیمیایی سمی در سوریه نوشت: اگر این اطلاعات (تحویل مهمات شیمیایی توسط آمریكا و انگلیس به تروریست ها) تایید شود به معنی نقض پیمان خلع سلاح شیمیایی خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در این رابطه اعلام كرد: آمریكا و انگلیس با تحویل مهمات حاوی مواد سمی به تروریست های ضدسوری، معیارهای قوانین بین المللی را نقض می كنند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مطلبی فیس بوكی با اشاره به سخنان فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نوشت: آمریكا و انگلیس به تروریست های ضدسوری، مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی تحویل داده اند.
سوریه حدود 6 سال است با حضور گروه های مسلح و تروریستی همچون داعش و جبهه النصره كه توسط غرب و برخی كشورهای منطقه حمایت می شوند، با بحران روبه رو است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا