۱۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82619819
T T
۰ نفر
ترمیم كابینه ژاپن/تغییرات «آبه» در راس كابینه و حزب حاكم

پكن - ایرنا - «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در تازه ترین تصمیم خود در راستای ترمیم كابینه و حزب لیبرال دمكرات (حزب حاكم)، فومیو كیشیدا وزیر امور خارجه خود را به عنوان رئیس شورای تحقیقات سیاسی این حزب منصوب و «تارو كونو» را جانشین وی كرد.

به گزارش ایرنا، این تصمیم به دنبال تغییرات در كابینه شینزو آبه رخ داد كه «كیشیدا» به طور همزمان و در آن واحد، سرپرستی وزارت دفاع را پس از استعفای هفته گذشته «تومومی اینادا» بر عهده داشت؛ تغییری كه بزرگترین جابجایی در تغییرات كابینه آبه به شمار می رود.
هنگامی كه اینادا وزیر دفاع ژاپن هفته گذشته در بحبوحه مسائلی كه از آن به عنوان رسوایی و كاهش محبوبیت آبه نام برده شد، استعفا داد، ‌فومیو كیشیدا به طور موقت وظایف وزیر دفاع را نیز برعهده گرفت.
این در حالی است كه منابع خبری پیش از این اعلام كرده بودند كه كیشیدا بارها تاكید كرده است، آرزوی داشتن یك سمت در حزب را داشته و تمایل دارد به فعالیت خود به عنوان دومین كسی كه بیش از سایرین در سمت وزارت امور خارجه قرار داشته، به مسئولیت خود در این پست پایان دهد.
بسیاری از چهره های دولتی ژاپن امیدوار بودند كه كیشیدا برای تداوم روند دیپلماتیك دولت در عرصه بین المللی به فعالیت خود به عنوان وزیر امور خارجه ادامه دهد.
در حالی كه كیشیدا به عنوان یكی از نامزدهای رهبری حزب دمكرات نیز پس از «شینزو آبه» تلقی می شود، چهره های نزدیك به او بارها توصیه كرده بودند كه كابینه را ترك كند.
نخست وزیر ژاپن بر اساس گزارش روز پنجشنبه ژاپن تایمز، در تغییرات خود در كابینه تصمیم گرفت «تارو كونو» رئیس سابق امنیت عمومی را به عنوان وزیر خارجه جدید این كشور به جای «كیشیدا» انتخاب و «یوشیماسا هایاشی» وزیر سابق كشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری را در راس وزارت علوم، آموزش، فرهنگ، ورزش و تكنولوژی منصوب كند.
از سوی دیگر، «ایتسونوری اونودرا» كه در سال ۲۰۱۲ با روی كار آمدن «آبه» به مدت 2 سال سمت وزیر دفاع را بر عهده داشت بار دیگر برای این سمت انتخاب شده است و «توشی میتسو موتگی» نیز كه پیش از این رئیس شورای تحقیقات سیاسی حزب لیبرال دمكرات بود، از این پس سمت وزیر احیای اقتصادی را بر عهده خواهد داشت.
در صدر رهبری حزب لیبرال دمكرات نیز «ماساهیكو كومورا» معاون اول حزب در سمت خود ابقا شد.
از سوی دیگر، به طور غیررسمی تصمیم گرفته شده كه «ریو شیونویا» وزیر سابق آموزش به عنوان رئیس كمیته استراتژی انتخاباتی حزب به فعالیت خود ادامه دهد و «هیروشی موریاما» وزیر پیشین كشاورزی نیز جانشین «تاكشیتا» در راس كمیته امور نشست های حزب شود.
همچنین «توشی میتسو موتگی» به طور همزمان سمت جدیدی در گسترش منابع انسانی بر عهده خواهد داشت كه یكی از حوزه های مورد تمركز و توجه شینزو آبه است.
از چهره هایی كه در سمت های خود ابقا شدند نیز می توان به «یوشیهیده سوگا» دبیر كابینه، «تارو آسو» وزیر دارایی و معاون نخست وزیر، «هیرو شیگه سكو» وزیر اقتصاد و تجارت و صنعت و در نهایت «كیچی ایشی» وزیر زیرساخت ها و حمل و نقل و گردشگری اشاره كرد.
اصلاحات در كابینه و حزب حاكم ژاپن پس از آن صورت می گیرد كه شینزو آبه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته با كاهش شدید محبوبیت روبرو است و حزب لیبرال دمكرات (حزب حاكم) نیز كه در انتخابات شورای شهر توكیو در ماه گذشته میلادی شكست سختی را متحمل شد، شرایط خوبی در افكار عمومی ژاپن ندارد.
تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد كه محبوبیت نخست وزیر ژاپن به كمتر از 30 درصد رسیده است كه این پایین ترین رقم از زمان به قدرت رسیدن وی در دسامبر 2012 میلادی است.
ترمیم كابینه ژاپن و تركیب افرادی كه تاكنون مشخص شده اند، نشان می دهد كه شینزو آبه ترجیح می دهد به جای استفاده از چهره های جدید، از افراد باسابقه در دولت استفاده كند تا احتمال رسوایی های جدید را كاهش دهد.
نخست وزیر ژاپن وعده داده بود تا اقتصاد ژاپن را احیا كرده و قدرت دفاعی كشور را تقویت بخشد اما مردم ژاپن معتقدند او تاكنون نتوانسته به وعده های خود جامه عمل بپوشاند.
كابینه جدید ژاپن قرار است پس از برگزاری مراسم سوگند در كاخ امپراتوری، بطور رسمی كار خود را آغاز كند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان