۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۵
کد خبر: 82618167
T T
۰ نفر
هشتمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی در خوزستان برگزار شد

اهواز - ایرنا - هشتمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی با حضور جمعی از شعرای عرب خوزستان و برخی كشورهای اسلامی سه شنبه شب در شهرستان كارون برگزار شد.

به گزارش ایرنا مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین گفت: این جشنواره از جمله برنامه ‌های جشنواره بین ‌المللی امام رضا(ع) است كه امسال برای هشتمین بار و با كیفیت بهتر برگزار و با استقبال شاعران داخلی و خارجی مواجه شده است.
محمد جورند افزود: آثار بسیاری به دبیرخانه جشنواره ارسال و توسط هیات داوران كه متشكل از استادان برجسته ادب عرب است مورد داوری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بیش از ١٨٢ اثر در 2 بخش فصیح و شعبی تا ٢٠ تیر كه آخرین مهلت دریافت آثار بود به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در مرحله بازبینی، آثاری كه معیارهای اولیه جشنواره مثل موضوع و قالب جشنواره در آنها رعایت نشده بود؛ حذف شدند.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح كرد: در مرحله نخست داوری 30 اثر فصیح و 30 اثر شعبی انتخاب شد و در مرحله نهایی هشت اثر شعبی و هشت اثر فصیح انتخاب شدند.
وی گفت: آثار دریافتی از شاعران سراسر كشور و همچنین كشورهایی همچون عراق، لبنان، سوریه، یمن، بحرین، كویت و امارات در دو بخش شعر فصیح و شعبی بوده كه در بخش شعبی رقابت میان كشور ایران و عراق و در بخش فصیح رقابت میان دیگر كشورها است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این آیین ضمن تبریك برگزاری این جشنواره اظهار كرد: به عقیده من این جشن ارزشمندی است كه باحضور برادران عشایر و غیر عشایر دوستدار اهل بیت(ع) تشكیل شده است.
آیت الله سید علی شفیعی افزود: حضور شاعرانی از كشورها خارجی و شهرهای ایران در این جشنواره بسیار پر اهمیت است.
وی با اشاره به ورود امام رضا به ایران و خوزستان خاطرنشان كرد: براساس نوشتار مورخان امام رضا (ع) در مسجدی بین حرم علی بن مهزیار اهوازی و رودخانه كارون نماز برپا كرد وطبق روایات كراماتی از امام رضا هم در این سرزمین آشكار شد كه باعث مسلمان شدن برخی از خارجین از اسلام شد كه مذهب اهل بیت راقبول كردند و به نظر می رسد كه مقام معظم رهبری شاید به این دلیل خوزستان را دروازه ورود تشیع اعلام كردند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان كرد: جشنواره شعر رضوی از این جهت كه شاعران و ادبا در مدح امام رضا شعر می سرایند حایز اهمیت است.
فرماندار كارون نیز اظهار كرد: رویدادهای ادبی مانند این جشنواره، ترویج و گسترش شعر عربی مذهبی، رشد شاعران و فرهنگ شیعی را به دنبال دارند.
معصومه خنفری ادامه داد: این شهرستان از شاعران برجسته‌ای برخوردار است و این دومین سالی است كه جشنواره شعر رضوی در كارون برگزار می شود كه با استقبال بسیار خوبی رو به رو شده است.
وی با تبریك دهه كرامت اظهار كرد: مایه توفیق و افتخار است كه میزبان این جشنواره باشیم كه به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و نام ایشان و با حضور ستارگان شعر عربی برپا شده است.
در پایان این آیین كتاب «رحله ادبیه فی شعر الامام الخمینی(ره)» اثر عباس حزباوی شاعر خوزستان رونمایی شد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی از مجموعه برنامه‌های فرهنگی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است. این جشنواره به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) همزمان با دهه كرامت در استان خوزستان برگزار شد.
هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل‌بیت (ع) و گرامیداشت تولیدكنندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی است.
مراسم پایانی این جشنواره چهارشنبه شب طبق روال همه ساله در شهرستان شوش و كنار مرقد دعبل خزاعی شاعر اهل بیت(ع) برگزار می شود.
7164/6002/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشاردهنده : محسن بهاروند
۰ نفر